آقای دکتر پزشکیان، روابط‌عمومی‌ها نیاز به بازنگری و تقویت دارند

شاهین جهانگیر بلورچیان (رییس اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری لاهیجان) – رییس جمهوری در مناظره‌ها و سخنرانی‌های خود بارها بر اجرای عدالت و برنامه‌ریزی بر پایه چشم‌انداز و برنامه هفتم تأکید کرد و اکنون این پرسش را باید‌ از ایشان داشت که روابط‌عمومی به عنوان رکن مهم جامعه مردم‌سالار و قلب پر توان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی در کدام قسمت این چشم‌انداز دیده شده است. اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم و در چشم‌انداز به قطب نخست منطقه برسیم ابتدا باید اهمیت و قدرت روابط‌عمومی را باور کنیم.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || این روزها حوزه روابط‌عمومی در کشور نیازمند حمایت دولت جدید برای بازنگری و تقویت است.

اینکه در چند سال گذشته پر و بال روابط‌عمومی در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی زده شده و روزبه‌روز نگاه مدیران بالادستی به این بخش مهم بسیار ساده‌انگارانه شده و یک روابط‌عمومی ضعیف تحویل جامعه داده شد، بر دست‌اندرکاران این حوزه پوشیده نیست.

ضعیف شدن روابط‌عمومی از روزی رقم خورد که پست‌های سازمانی این حوزه در پست‌های حوزه دفتری وزارتخانه‌ها ادغام شد و در استان‌ها نیز در ادارات کل و استانداری‌ها تخصص داشتن مدیر روابط‌عمومی خیلی مهم‌ نبود.

در عصری که اطلاع‌رسانی در لحظه حرف نخست را می‌زند و افکار عمومی تشنه شنیدن و روایت صحیح خبر هستند اگر اهل خانواده روابط‌عمومی باشید دل‌تان به درد می‌آید که ببینید در صده جدید هنوز برخی مدیران با افکار صده قبل روزگار می‌گذرانند.

اینکه می‌گوییم ادغام پست روابط‌عمومی در حوزه دفتر کاری غلط بوده به این دلیل است که مدیران ارشد و استانداران طبق عادتی دیرینه افرادی را برای حوزه دفتر خود انتخاب می‌کنند که ابتدا امین بوده و قابل اعتماد برای خود باشند و در این بین داشتن تخصص حوزه روابط‌عمومی شاید اصلا برای‌شان مهم نباشد، این در حالی است که در استانداری‌ها در طول چند سال گذشته پستی به نام مدیر کل روابط‌عمومی حذف و در دفتر استاندار ادغام شده است، حالا شما بیندیشید که یک مدیر حوزه استاندار با همه وظایف مهم‌ برای برنامه‌ریزی پیشبرد امور و ساعت‌بندی برنامه‌های استاندار چگونه وقت می‌کند به روابط‌عمومی هم بپردازد و نگاهی حرفه‌ای و تخصصی و کارشناسی به این حوزه مهم‌ داشته باشد.

از سوی دیگر در برخی استان‌ها به دلیل همین ادغام، مدیریت روابط‌عمومی بیشتر به حاشیه رانده شده و افراد متخصص حاضر نیستند زیر نظر افرادی که پست مدیر کلی حوزه دفتر و روابط‌عمومی را یدک می‌کشند و تخصصی در روابط‌عمومی ندارند، فعالیت کنند و در برخی استانداری‌ها عملا پست مدیریت روابط‌عمومی خالی مانده و تنها کارشناسان این حوزه در بخش رسانه به پوشش دیدارهای استاندار مشغول هستند و عملکرد اطلاع‌رسانی درستی در این زمینه در دستگاه‌ها صورت نمی‌گیرد.

اینکه دستگاه‌های اجرایی بدون روابط‌عمومی باشند و بالادستیها هم خیلی در این زمینه برای‌شان بود و نبود مدیر روابط‌عمومی مهم نباشد، باید به سوگ نشست و بسیار بسیار گریست.

رییس جمهوری در مناظره‌ها و سخنرانی‌های خود بارها بر اجرای عدالت و برنامه‌ریزی بر پایه چشم‌انداز و برنامه هفتم تأکید کرد و اکنون این پرسش را باید‌ از ایشان داشت که روابط‌عمومی به عنوان رکن مهم جامعه مردم‌سالار و قلب پر توان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی در کدام قسمت این چشم‌انداز دیده شده است. اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم و در چشم‌انداز به قطب نخست منطقه برسیم ابتدا باید اهمیت و قدرت روابط‌عمومی را باور کنیم.

چه بسیار افراد متخصص و آگاهی که به گوشه رانده شده‌اند و چه افرادی که به قول آقای پزشکیان‌ بدون دلیل موجه بالا رفته‌اند و باید پایین بیایند، در حوزه روابط‌عمومی هم برخی افراد بدون هیچ تخصصی بالا رفته‌اند و باعث آسیب جدی به هنر هشتم شده‌اند و باید پایین بیایند.

برای دولت وفاق ملی اگر اطلاع‌رسانی و ارتباط با مردم و درک صحیح از مشکلات جامعه مهم هست باید بدون درنگ برای تقویت و حمایت از روابط‌عمومی اقدام نماید.

بازنگری در پست‌های سازمانی و تدوین آیین‌نامه جدید شرح وظایف روابط‌عمومی دستگاه‌های اجرایی کشور و شناخته شدن شغل روابط‌عمومی به عنوان سخت و زیان‌آور و استفاده کارکنان این حوزه از مزایای شغلی، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و تشکیل شوراهای روابط‌عمومی در همه استان‌ها و شهرستان‌ها و وزارتخانه و سازمان‌ها و الزام انتخاب افراد متخصص در مدیریت روابط‌عمومی‌ها و عدم نگاه سیاسی به این حوزه می‌تواند در کمترین زمان باعث تحولی بزرگ در سطح روابط‌عمومی‌های کشور شود.

دولت اگر می‌خواهد موفق شود باید روابط‌عمومی‌ها را باور نماید.

 

انتهای پیام/

 

 


 

 

با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:

 

https://telegram.me/sharaPR