آشنایی با تِنِئو: شرکت روابط عمومی که آذربایجان را به عنوان قهرمان تغییرات آب و هوایی معرفی می‌کند
نویسندگان: تی جی جردن و کاترین کلر

سال گذشته، تِنِئو 1.6 میلیون دلار از مشاوره به امارات متحده عربی در خصوص رهبری کنفرانس آب‌وهوای سازمان ملل دریافت کرد.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || در حالی که مذاکرات کنفرانس آب‌وهوای سازمان ملل در آذربایجان آغاز شد، این کشور با کمک شرکت روابط عمومی تِنِئو (Teneo) سعی دارد تصویر خود را به عنوان پیشگام و قهرمان تغییرات آب و هوایی به جهانیان معرفی کند.

تِنِئو که به عنوان یک مشاور مدیریت اجرایی شناخته می‌شود، از سال‌ها تجربه در مدیریت بحران‌های روابط‌ عمومی برای کشورهای تولیدکننده نفت برخوردار است. این شرکت به‌ویژه در بهبود تصویر شرکت‌های نفتی و کشورهای متکی به سوخت‌های فسیلی تخصص دارد.

در ماه مه ۲۰۲۴، آذربایجان قراردادی به ارزش ۵ میلیون دلار با تِنِئو امضا کرد تا نقشی مثبت از این کشور در انتقال انرژی و اقدامات آب و هوایی ایجاد کند.

این همکاری شامل تلاش برای پوشش خبری مثبت از آذربایجان در رسانه‌های بین‌المللی بود. تریستین مورل، رئیس سابق ارتباطات بی‌پی (به انگلیسی: BP) (بریتیش پترولیوم شرکت نفت‌ و گاز بریتانیایی چندملیتی)، به عنوان رئیس روابط ‌عمومی آذربایجان در این پروژه فعالیت می‌کند و در این مدت بیش از ۵۰۰ تماس با رسانه‌های معتبر جهانی مانند بلومبرگ و فایننشال تایمز انجام داده است.

تِنِئو همچنین مسئول آموزش مسئولان آذربایجانی برای مدیریت مصاحبه‌های رسانه‌ای در بحران‌های روابط عمومی بوده و در تلاش است تا تصویر این کشور را در سطح جهانی ارتقا دهد. با این حال، این تلاش‌ها با انتقادهایی همراه بوده است، به‌ویژه از سوی افرادی که معتقدند کنفرانس آب‌وهوای سازمان ملل (COP29) نباید به ابزاری برای توجیه تولید بیشتر سوخت‌های فسیلی تبدیل شود.

آذربایجان که با اتهامات نقض حقوق بشر نیز مواجه است، از این فرصت استفاده کرده تا نقش خود را در تولید گاز طبیعی و نفت بیشتر از هر زمان دیگری تقویت کند.

برخی از منتقدان تِنِئو و آذربایجان این همکاری را به‌عنوان تلاشی برای شستشوی سبز و نقض اصول اقلیمی در نظر می‌گیرند. با این حال، به گفته کارمندان تِنِئو، این شرکت در تلاش است تا روابط نزدیکی با صنایع سوخت‌های فسیلی و دولت‌های نفتی برقرار کند تا منافع خود را حفظ کند.

این همکاری‌ها و تلاش‌ها نشان‌دهنده پیچیدگی‌های روابط عمومی در سطح جهانی است که در آن برخی شرکت‌ها و دولت‌ها به دنبال استفاده از فرصت‌های بین‌المللی برای بهبود تصویر خود و تطبیق سیاست‌های زیست‌محیطی و تجاری هستند.

شهرت‌شویی

یکی از کارمندان تِنِئو که به دلیل ترس از عواقب حرفه‌ای خواست نامش فاش نشود، گفت: “تِنِئو برای دیکتاتورهای نفتی مانند امارات و عربستان سعودی کار کردن را بسیار راحت می‌داند. ما همیشه می‌گوییم ‘با ارزش‌هایمان زندگی کنیم’، هرچند خودم مطمئن نیستم که این به چه معناست.”

این کارمند افزود که تجربه تِنِئو در مدیریت شهرت تولیدکنندگان نفت عامل مهمی در انتخاب این شرکت توسط دولت آذربایجان برای همکاری در پروژه‌های روابط عمومی بود.

سال گذشته، تِنِئو ۱.۶ میلیون دلار از مشاوره به امارات متحده عربی در خصوص رهبری کنفرانس آب‌وهوای سازمان ملل دریافت کرد. این هزینه توسط شرکت دولتی ملی نفت ابوظبی (ADNOC) پرداخت شد. امارات نیز مانند آذربایجان، رئیس شرکت نفت دولتی خود را به عنوان رهبر مذاکرات آب و هوایی منصوب کرده بود.

تِنِئو همچنین به دولت عربستان سعودی، یکی دیگر از کشورهای نفتی که با اتهامات نقض حقوق بشر مواجه است، مشاوره‌هایی داده است.

از جمله در خصوص نحوه ترویج “اکو شهر” برنامه‌ریزی‌شده نئوم که به گفته منتقدان، دارای “راه‌حل‌های اقلیمی مشکوک” است.

در سال ۲۰۲۳، عربستان سعودی ۲.۲ میلیون دلار به شرکت تِنِئو برای مشاوره به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی (PIF) این کشور پرداخت کرد.

در ماه فوریه، تِنِئو، به همراه دیگر شرکت‌های مشاوره غربی مانند McKinsey و Boston Consulting Group، از احضاریه کمیته فرعی دائمی تحقیقات سنای ایالات متحده مبنی بر درخواست اطلاعات در مورد کار این شرکت برای دولت سعودی سرپیچی کرد.

تِنِئو اعلام کرد که به دلیل توافق‌نامه‌های عدم افشا نمی‌تواند جزئیات مربوط به کار خود را به اشتراک بگذارد، موضوعی که باعث خشم قانونگذاران آمریکایی و فعالان حقوق بشر شد.

کارمندان تِنِئو می‌گویند که پذیرش چنین مشتریانی، شهرت شرکت را به عنوان متخصص در مدیریت برنامه‌های دولتی تقویت کرده است، حتی اگر این برنامه‌ها چالش‌برانگیز باشند.

کیسی میشل، که رهبری برنامه مبارزه با فساد در گروه حمایت از حقوق بشر مستقر در نیویورک را بر عهده دارد، گفت که فعالیت‌های تِنِئو برای این دولت‌ها “خطرناک” است.

او افزود: “این آمریکایی‌ها هستند که خود و خدماتشان را به دیکتاتورها می‌فروشند، دیکتاتورهایی که نه تنها روزنامه‌نگاران و اقلیت‌های مذهبی را سرکوب می‌کنند بلکه به شرکت‌هایی مانند تِنِئو برای شستشوی آبروی رژیم‌های ظالم متکی هستند.”

تاریخ انتشار: ۸ نوامبر ۲۰۲۴
نویسندگان: تی جی جردن و کاترین کلر
منبع انگلیسی: DeSmog

منبع فارسی: شارا

انتهای پیام/

با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:

https://telegram.me/sharaPR

<div id=”div_eRasanehTrustseal_24429″></div>
<script src=”https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js”></script>
<script>eRasaneh_Trustseal(24429, false);</script>