شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| ارتباطات سازمانی نامناسب یکی از موانع پیشرفت یک سازمان محسوب می شود. زیرا ارتباطات ابزاری مطلوب برای بالندگی سازمانها و نیروی پیشبرنده برای مدیران یک سازمان محسوب می شود. لذا شناخت آسیبهای ارتباطی هر سازمان می تواند یاری کننده مدیران و تقویت کننده یکپارچکی سازمانی و بهبود شرایط محیطی برای پیشرفت سازمانی باشد.
آسیب شناسی ارتباطات سازمانی یکی از گونه های آسیب شناسی در منابع انسانی است که به مطالعه ظرفیتها و تواناییهای گیرنده و فرستنده، کانالهای اطلاع رسانی، فرایند و قوانین و فرصتهای ارتباطی در درون یک سازمان یا شکل گیری و مدیریت ارتباط با مشتریان و ذینفعان در بیرون از سازمان بصورت مستقل یا یکپارچه می پردازد.
آسیب شناسی ارتباطات سازمانی یک یا چندین هدف از اهداف زیر را پیگیری می کند:
• شناسایی سیر تکامل سازمان، به همراه هزینه ها، تاخیرات، مزایا و معایب دربارۀ یک تغییر سازمانی که مورد تصمیم واقع شده است.
• شناسایی مزایا و معایب کنونی ارتباطات در سازمان؛
• شناسایی مسایل سازمانی که احتمالا در آیندۀ نزدیک پدیدار خواهند شد.
• شناسایی مسیرهایی که سازمان دارای تمایل طبیعی برای رفتن به سمت آن و رشد کردن در آن است.
• تحلیل فعالیتهای طراحی شده به منظور فراهم کردن یک تصمیم.
• پیشنهاد راههای جایگزین، هم بر حسب طبیعت فعالیتهایی که باید اجرا شود، و هم بر حسب متدهای مدیریتی و مکانیزمهای هماهنگی دربارۀ این فعالیتها.
منبع: فصلنامه کارگزار روابطعمومی، شماره 51
|
نظر بدهید