شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران: 10 تاكتيك كارآمد براي نوشتن
سه شنبه، 26 شهریور 1398 - 22:14     کد خبر: 40182

هر نويسنده حرفه اي به شما خواهد گفت كه نوشتن يا حداقل خوب نوشتن زمان مي برد. هر نويسنده حرفه اي درباره سرعت نوشتن مشورت خواهد كرد: نوشتن يك مطلب چقدر زمان مي برد؟ هرچه بيشتر زمان ببرد، مورد پذيرش است. بنابراين اگر احساس مي كنيد كند هستيد، شانس داريد اين كار را به درستي انجام دهيد.

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-||نويسنده| تد كيترمن |||مترجم|مريم ميرعبدالحق|| "چگونه مي توانم سريعتر و كارآمدتر بنويسم؟" اين سؤالي است كه اغلب مردم از من مي پرسند.


در اينجا ۱۰ نكته براي بهتر شدن ايده هاي شما براي ابتدا و داخل متن آورده شده است:


۱. سعي نكنيد همه چيز را بگوييد.
احساس نكنيد كه مجبور هستيد تا هر آنچه را كه مي دانيد در مورد يك موضوع بنويسيد.


قبل از شروع به نوشتن در مورد حذف آنچه مي خواهيد، فكر كنيد. اين نه تنها زندگي شما را آسان مي كند؛ بلكه اين كار باعث مي شود تا خواندن براي همه افراد ديگر نيز بسيار رضايت بخش و لذت بخش باشد.


اخيرا يك دانش آموز به من گفت او متوجه شده است كه چقدر پيشنهاد من درباره حذف آنچه كه خوانندگان قبل از شروع نياز ندارند، مفيد بوده است. اين شفافيت لازم را در مورد آنچه بايد بدانند به او مي داد.

۲. با پيدا كردن زاويه ديد خود از روزنامه نگاران خبري نكته برداري كنيد
روزنامه نگاران حرفه اي عادت دارند نوشته را در مهلت مقرر تنظيم كنند. يك راه صرفه جويي در وقت، نزديك شدن به مبحث آنها از يك ديدگاه واحد است؛ چيزي كه آن را "يافتن زاويه ديد" مي نامند.


به جالب ترين، قانع كننده ترين يا تعجب آورترين قسمت هاي سوژه خود برويد و از آنجا زاويه ديد خود را ايجاد كنيد.

۳. يك استراتژي تحقيقاتي داشته باشيد.
استفاده از تحقيقات براي به تأخير انداختن نوشتن اولين كلمات در صفحه شروع وسوسه انگيز است. براي جلوگيري از تبديل تحقيقات خود به تعلل در زمان، بايد در مورد آن هدفمند باشيد. بنابراين تنها كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه هر چيزي يا هرآنچه كه به موضوع شما مرتبط است را نخوانيد.


در عوض با يك ايده روشن درباره موضوع يا سوالي كه مي خواهيد به آن پاسخ دهيد، شروع كنيد و درباره هر منبع مرتبط با آن مورد و يا سوال بررسي كنيد. از خود بپرسيد، "چرا من اين را مي خوانم؟" "چگونه مي توانم از آن استفاده كنم؟" و "چگونه اين نكته را تأييد مي كنند يا به چالش مي كشند؟" اگر نمي توانيد به جواب هاي قانع كننده اي برسيد، خواندن را متوقف كرده و شروع به نوشتن كنيد يا به سمت منبعي برويد كه به شما در پيشبرد استدلال كمك مي كند.

4. قبل از شروع، ارايه آسانسوري (توصيفي كوتاه از موضوع در مدت زمان كم) توليد كنيد.
راز نوشتن به صورت مؤثرتر اين است كه با هدف بنويسيد؛ بدانيد قبل از آنكه بنشينيد و بنويسيد، قصد داريد به كجا برويد.


بنابراين از خود بپرسيد كه پيام اصلي شما چيست؟ يا اگر از "ارايه آسانسوري" لذت مي بريد: يعني تنها چيزي كه مي خواهيد بدانيد خواننده شما بعد از خواندن قطعه شما انجام مي دهد، مي داند، احساس يا فكر مي كند، چيست؟ جواب را در بالاي صفحه قرار دهيد و بگذاريد تفكر شما در كل مراحل نوشتن راهنما شود.

۵. با سه روش توييتي يك طرح كلي ايجاد كنيد.
روش ديگر براي تمركز تفكر شما، فكر كردن مثل يك مدير رسانه هاي اجتماعي است. قبل از شروع به نوشتن سه نكته اصلي كه مي خواهيد بيان كنيد را در نظر بگيريد. با هر نكته بپرسيد: اگر من يك توييت واحد براي جمع بندي اين ايده داشتم، چه مي گفتم؟

6. با بخشي شروع كنيد كه احساس راحتي بيشتري مي كنيد.
نوشتن يك فرآيند خطي نيست كه از ابتدا شروع كنيد و يك مسير مستقيم را نقطه به نقطه تا انتها طي كنيد.


بسيار آشفته تر از اين است، بنابراين اين آشفتگي را در آغوش بگيريد و با آن كار كنيد.

7. با دقت بنويسيد.
نوشتن مقدار زيادي از تمركز را در بر مي گيرد (بله، حتي براي افرادي كه براي انجام اين كار گمارده مي شوند).


سر دردها را با كار در متون كوتاه و فشرده، با استفاده از تايمر آنلاين، نرم افزار تايمر توميتو يا يك ابزار مشابه محدود كنيد.


ابتدا (توييتر، ايميل، Slack و هرآنچه كه حواس شما را پرت مي كند را خاموش كنيد - مي دانيد اينها چيست). سپس متعهد شويد كه به مدت ۲۵ دقيقه با حواس جمع به نوشتن ادامه دهيد. ۵ دقيقه استراحت و دوباره شروع كنيد. اين كار را تا زماني تكرار كنيد كه كارتان تمام شود.


شما از اين كه چگونه توانسته ايد چنين كدماتي را در نوشته خود به كار ببريد، شگفت زده خواهيد شد. اين كار زماني براي من مفيد است كه زمان كافي ندارم، من وقتي مهلت ندارم، مخصوصاً مفيد است، زيرا اين كار به هم ريختگي را متوقف مي كند.

۸. آن را درست نكنيد. آن را بنويسيد.
بهترين قسمت نوشتن ويرايش است؛ اين زماني است كه جادو اتفاق مي افتد. اما براي رسيدن به مرحله ويرايش، شما بايد چيزي براي ويرايش داشته باشيد، درست است؟ بنابراين مرتباً خودتان حدس نزنيد. در عوض به طور فعال متعهد شويد كه يك پيش نويس اوليه وحشتناك را ايجاد كنيد، با آگاهي از اين كه مي توانيد و مي خواهيد دوباره به آن برگرديد و بعداً آن را ويرايش كنيد.

۹. سعي نكنيد نجات دهنده را نجات دهيد.
چه مي شود اگر با وجود همه اينها شما اشتباه كرده ايد و نياز به تجديد نظر در مورد خود داريد؟ بعضي اوقات شروع ساده تر است.
اگر نوشته فعلي خود را پاره كرده ايد، يك گام برداريد. پيش نويس اول و به هم ريخته (يا گاهي اوقات غيرقابل استفاده) تماما بخشي از روند نوشتن است.

۱۰. اگر آهسته كار مي كنيد خودتان را اذيت نكنيد.
همانطور كه هر نويسنده حرفه اي به شما خواهد گفت كه نوشتن يا حداقل خوب نوشتن زمان مي برد. هر نويسنده حرفه اي درباره سرعت نوشتن مشورت خواهد كرد: نوشتن يك مطلب چقدر زمان مي برد؟ هرچه بيشتر زمان ببرد، مورد پذيرش است. بنابراين اگر احساس مي كنيد كند هستيد، شانس داريد اين كار را به درستي انجام دهيد.


منبع: www.publicrelationstoday.com
۱۲ سپتامبر ۲۰۱۹


منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)

 

 

 

 

 

 

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها