شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران: انتشار كتاب، انتشار پول
شنبه، 7 اسفند 1395 - 08:49     کد خبر: 28378

در سال ۲۰۱۵، مثل هر سال ديگري، Forbes ليستي از ثروتمندترين نويسنده هاي دنيا را منتشر كرده كه نكته هاي عجيبي در آن ديده مي شود. بماند كه چقدر اعداد و ارقام موجود در اين ليست، براي ما حيرت انگيز است و براي نويسندگانمان شبيه رويا و خيال.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در سال ۲۰۱۵، مثل هر سال ديگري، Forbes ليستي از ثروتمندترين نويسنده هاي دنيا را منتشر كرده كه نكته هاي عجيبي در آن ديده مي شود. بماند كه چقدر اعداد و ارقام موجود در اين ليست، براي ما حيرت انگيز است و براي نويسندگانمان شبيه رويا و خيال.


عجيب ترين نكته ليست امسال نويسندگان، جواناني هستند كه درآمدهاي نجومي از كتاب هايشان به دست آورده اند؛ مثلا ۲۷ ميليون دلار! چنين عددهايي براي نويسندگان جوان ايراني حتي خيال و رويا هم نيست.


فكرش را بكنيد، داستان نويس جوان ما اوج خوشحالي اش اين است كه يك ناشر معروف در اولين چاپ، كتابش را حدود ۱۲۰۰ نسخه منتشر كند! بعد آن طرف آب، جوان ها مي آيند كسي مثل رولينگ را از جدول ثروتمندها كنار مي گذارند و او را به جايگاه هفتم مي رسانند. اين بار با هم ثروتمندترين نويسندگان سال ۲۰۱۵ و البته چگونگي پول درآوردن قلم به دستان ايراني را مرور مي كنيم.
 
جيمز پترسون

۸۹ ميليون دلار درآمد از راه نوشتن (آن هم از ژانويه ۲۰۱۴ تا ژانويه ۲۰۱۵) موجب شده جيمز پترسون براي دومين سال متوالي به عنوان ثروتمندترين نويسنده دنيا در ليست فوربس معرفي شود. اين ثروت زياد موجب شده پترسون در ليست ۱۰۰ سلبريتي ثروتمند دنيا هم رتبه هفتم را به دست آورد.


پترسون خودش از نوشتن چهار تا از كتاب هايش خيلي خوشحال است: «الكس كراس را بكش»، «باشگاه قتل زنان»، «مايكل بنت» و مجموعه «خصوصي» ولي چون يك فيلم باز حرفه اي است، از فيلم هايي كه به صورت اقتباسي از آثارش ساخته شده اند،  چندان راضي نيست.


البته پترسون براي جذب مخاطبانش كارهاي مختلفي هم انجام مي دهد؛ مثلا او چند وقت پيش كتابي نوشته بود كه خوانندگانش فقط ۲۴ ساعت فرصت خواندن آن را داشتند و چون كتاب الكترونيك بود، بعد از ۲۴ ساعت، از صفحه تبلت كاربر پاك مي شد. بماند كه او براي تشويق مخاطبانش، فرصت يك شب شام خوردن را هم به خوانندگان اين كتابش مي داد.
 
حالا ما ايراني ها چقدر از پترسون خوانده ايم؟ خب، جواب خوبي ندارد اين سوال. در حالي كه گاهي مترجمان ما از يك كتاب بيش از ۱۵ بار ترجمه مي كنند، فقط چند نفر به سراغ آثار پترسون رفته اند و اتفاقا ترجمه چندان قوي و درخشاني هم در بازار نشر ما ارائه نشده است. مي توان گفت ما ايراني ها اين قدر درباره پترسون نمي دانيم كه حتي بخش ويكي پدياي فارسي هم مطلب خاصي درباره او ننوشته و در ليست خانه كتاب، فقط نام چند كتاب ترجمه شده از او هست. خلاصه، تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل.
 
جان گرين
چندان جوان نيست، متولد سال ۱۹۷۷ (۱۳۵۶). ولي ۲۶ ميليون دلار درآمد، او را به جايگاه دوم اين ليست رسانده است. كدام ويژگي موجب چنين اتفاقي شده؟ نوشتن از دنياي نوجوانان و ساخت فيلم از آثار او. انگار در ليست پرفروش هاي دنيا اين دو عامل خيلي اهميت دارد و يك قانون نانوشته به حساب مي آيد؛ چيزي كه جايش در كشور ما خالي است چون ما هنوز داريم از ضعف كتب هاي نوجوانانه و فيلم هاي اقتباسي صحبت مي كنيم.


در ايران «خطاي ستارگان بخت ما» با ترجمه ميلاد بابانژاد و الهام مرادي به دست خوانندگان رسيده و غير از يكي دو كتاب ديگر، تقريبا چيز زيادي از آثار جان گرين نمي دانيم. ماجراي اين كتاب، داستان پسر نوجواني است كه دچار يك بيماري شده و به او گفته اند، به زودي مي ميرد.


پسر كه اوضاع بدي دارد و بدجور افسرده شده و مدام به مرگ و آينده اش فكر مي كند، يك دوست متفاوت پيدا مي كند و كلا مسير زندگي اش از اين رو به آن رو مي شود. دقيقا همين كتاب بوده كه به يك فيلم پرفروش تبديل شده و كتاب هاي ديگر گرين را هم در ليست انتظار اهالي سينما قرار داده تا زودتر آنها را فيلم كنند.
 
ورونيكا راث

چند سالش است؟ ۲۷ سال. چقدر ثروت دارد؟ ۲۵ ميليون دلار. سال ۲۰۱۴ چقدر ثروت داشته؟ حدود ۱۷ ميليون دلار. چگونه اين پول ها را درآورده؟ فقط از راه نوشتن. تازه، وضعيت ظاهري زندگي اش، مثل جدايي پدر و مادرش از يكديگر و… نشان مي دهد كه چندان هم اوضاع خوشي نداشته است. حالا، جا دارد كه اول همه با هم در افق محو شويم و بعد براي مرور آثارش برگرديم.


راث غير از داستان هاي كوتاهش، يك مجموعه سه جلدي (يا تريلوژي) نوشته است كه اتفاقا اولين مجلد آن با عنوان «ناهمتا» در ايران هم ترجمه شده. ايده اوليه نوشتن اين كتاب ها كه از سال هاي ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ منتشر شده اند، در زمان دانشجويي به ذهن راث مي رسد. نوجوان ها شخصيت هاي اصلي كتاب او هستند كه تصميم مي گيرند آينده خودشان را چه شكلي رقم بزنند و از كدام خصلت نيك آدمي (يعني از خودگذشتگي، صلح، صداقت، شجاعت و دانش) حمايت كنند.


راستي، كتاب هاي او هم فيلم شده اند و اين يكي از عوامل پرفروش شدن كتاب هايش بوده است.
 
دانيل استيل
به سلامتي، به نويسنده اي رسيديم كه ما ايراني ها هم اسمش را زياد شنيده ايم. دانيل استيل در سال ۲۰۱۵ چهارمين نويسنده ثروتمند دنياست كه ۲۵ ميليون دلار ثروت دارد.
رمان هاي او را عامه پسند مي دانند و حتي آثار شخصي مثل فهيمه رحيمي را با نوشته هاي او مقايسه مي كنند. دانيل استيل كه كتاب هايش خيلي وقت ها در صدر پرفروش هاي دنياست، مترجمان زيادي را در ايران وسوسه كرده تا آثارش را ترجمه كنند و هم مخاطبانشان را با كتاب هاي او آشنا كنند و هم حركتي در صنعت نشر ايجاد كنند. ليلي كريمان، قدير گلكاريان و حسين قاسمي از جمله مترجمان آثار دانل استيل هستند. نثر ساده و صحبت از اتفاقات جاري زندگي آدم هاي معمولي از مهم ترين دلايل فروش بالاي آثار استيل است.
 
جف كيني
متولد ۱۹۷۱ ميلادي است و ۲۳ ميليون دلار درآمد او را به جايگاه پنجم رسانده است. خوب است كه جف كيني را ما در ايران با نام كتاب «دفترچه خاطرات يك بي عرضه» مي شناسيم. او هم مثل بسياري از افراد اين ليست، به سراغ نوجوان ها رفته و البته بزرگسالاني كه كمي دلشان مي خواهد از خاطرات و شيطنت هاي دوران مدرسه بدانند. راستش، مطالب اين كتاب گاهي بامزه است و گاهي هم كمي لوس اما در كل به خاطر تصويرگري هاي ساده و كارهاي عجيب و غريب، ديدنش حتي براي بزرگسالان هم بد نيست.

منبع: خلاقيت
 

 

 

 

 

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها