شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || طبق گزارش گالوپ، تنها 33 درصد از کارمندان آمریکایی در محیط کار خود فعال و متعهد هستند. این آمار نگرانکننده نشاندهنده یک مشکل اساسی و مستمر در سازمانهای امروزی است.
باب نلسون، کارشناس رهبری، معتقد است که خود رهبران میتوانند عامل اصلی این عدم انگیزه باشند. خوشبختانه، با شناسایی و اجتناب از برخی اشتباهات رایج، میتوان محیط کاری بهتری ایجاد کرد که در آن کارکنان متعهد، شاد و سازندهتر باشند. در ادامه به 21 اشتباه رهبری که میتواند به مرگ کارکنان منجر شود و راهحلهای آنها پرداختهایم:
1. اجرای سیاستهای سازمانی غیرشفاف
محیطی که در آن رقابت برای قدرت، نفوذ، منابع و ترفیعات بر اساس معیارهای ذهنی و پنهان است، انگیزه کارکنان را کاهش میدهد.
2. تعیین انتظارات نامشخص
اهداف، مقاصد و استانداردهای مبهم باعث سردرگمی و بیانگیزگی کارکنان میشود.
3. ایجاد قوانین غیرضروری
قوانین بیش از حد میتوانند مانع خلاقیت و انگیزه کارکنان شوند.
4. کار با طراحی ضعیف
طراحی ضعیف فرآیندها و سیستمها مانع از جلب رضایت مشتریان داخلی و خارجی میشود و کارکنان را ناامید میکند.
5. برگزاری جلسات غیرمولد
جلسات بیفایده انرژی کارکنان را کاهش میدهد و باعث خستگی و بیحوصلگی میشود.
6. عدم پیگیری
ناتوانی در پیگیری اهداف و پروژهها باعث میشود که کارکنان احساس کنند تلاشهایشان نادیده گرفته میشود.
7. تغییر مداوم و بیهدف
تغییرات پیدرپی و نامشخص میتواند باعث استرس و نارضایتی در کارکنان شود.
8. رقابت داخلی ناسالم
رقابتهای داخلی به جای تمرکز بر رقابت با رقبای خارجی، محیط کاری را تخریب میکند.
9. بیصداقتی
کارکنان از رهبرانی که دروغ میگویند یا اطلاعات را مخفی میکنند، متنفرند.
10. ریاگری
وقتی رهبران کاری که میگویند یک چیز انجام میدهند و چیز دیگری انجام میدهند، اعتماد کارکنان را از بین میبرند.
11. پنهان کردن اطلاعات
عدم شفافیت و مخفی کردن اطلاعات باعث ایجاد بیاعتمادی در میان کارکنان میشود.
12. بیانصافی
اعمال سیاستها و اقداماتی که ناعادلانه به نظر میرسند، روحیه کارکنان را تحت تاثیر قرار میدهد.
13. دلسرد کردن ایدهها و پیشنهادات کارکنان
پاسخهای منفی و فوری به ایدهها و پیشنهادات کارکنان، انگیزه آنها را کاهش میدهد.
14. عدم پذیرش انتقاد
محیطهای کاری که اجازه نمیدهند کارکنان بازخورد دهند، باعث ایجاد احساس نارضایتی میشود.
15. استفاده کم از قابلیتهای کارکنان
عدم استفاده از تواناییها و مهارتهای کارکنان باعث احساس نادیده گرفته شدن میشود.
16. تحمل عملکرد ضعیف
نادیده گرفتن عملکرد نامطلوب میتواند استانداردهای کاری را پایین بیاورد و انگیزه کارکنان را کاهش دهد.
17. نادیده گرفتن کارمندان
عدم قدردانی از تلاشهای کارکنان باعث کاهش انگیزه و تعهد آنها میشود.
18. نامرئی بودن
کارکنانی که حتی معاونان رئیس بخش نیز حضورشان را نادیده میگیرند، احساس بیاهمیتی میکنند.
19. کنترل بیش از حد
عدم اعطای اختیار به کارکنان برای تصمیمگیری، حس مسئولیتپذیری و انگیزه آنها را کاهش میدهد.
20. لغو مزایا
حذف مزایا یا سیاستهایی که کارکنان را تحت فشار قرار میدهند، روحیه و وفاداری آنها را کاهش میدهد.
21. اجبار به انجام کارهای بیکیفیت
الزام به انجام کارهایی که کارکنان به آنها افتخار نمیکنند، ارتباط آنها با سازمان را تضعیف میکند.
راهحلهای پیشنهادی برای بهبود وضعیت:
– شفافسازی اهداف و انتظارات: تعیین اهداف واضح و قابل دستیابی برای کارکنان.
– حذف قوانین غیرضروری: سادهسازی فرآیندها و کاهش بار قوانین اضافی.
– برگزاری جلسات مؤثر و هدفمند: اطمینان از اینکه جلسات زمانبر و بیفایده نباشند.
– ایجاد محیطی احترامآمیز: احترام به تلاشها و دستاوردهای کارکنان.
– اعطای اختیار و مسئولیت به کارکنان: افزایش حس مالکیت و انگیزه از طریق توانمندسازی.
– قدردانی و تشویق: ارزشگذاری و تشویق کارکنان برای افزایش انگیزه و تعهد.
– ارتقای شفافیت و صداقت: ایجاد یک فرهنگ سازمانی باز و صادقانه.
با اجتناب از این اشتباهات و اتخاذ راهکارهای موثر، رهبران میتوانند نیروی کار متعهدتر، شادتر و سازندهتری را پرورش دهند که به نفع سازمان و موفقیت کلی آن خواهد بود.
منبع انگلیسی: inc
منبع فارسی: شارا
انتهای پیام/
نظر بدهید