یک اظهارنظر درباره برند شدن روابط عمومی اسلامی – ایرانی

دبیر کمیته علمی دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران، تبدیل روابط عمومی اسلامی- ایرانی به یک برند ملی و بین‌المللی را مستلزم جهش به سمت ایده‌های برتر، اجرایی‌سازی گسترده‌تر و کارآمدی بهتر و قوی‌تر این کنفرانس در دهه دوم برگزاری آن دانست.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) دبیر کمیته علمی دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران، تبدیل روابط عمومی اسلامی- ایرانی به یک برند ملی و بین‌المللی را مستلزم جهش به سمت ایده‌های برتر، اجرایی‌سازی گسترده‌تر و کارآمدی بهتر و قوی‌تر این کنفرانس در دهه دوم برگزاری آن دانست.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر حسن بشیر پس از برگزاری دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران، گفت: در دهه اول برگزاری کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی، بر مفهوم‌سازی، وجهه‌سازی، تولید محتوای علمی، انتقال تجربیات و ایجاد همگرایی میان اعضای خانواده روابط عمومی تمرکز صورت گرفت؛ البته این اهداف باید همیشه مورد توجه قرار گیرد.

دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) تاکید کرد: در دهه دوم از این کنفرانس و عبور از محتواسازی و وجهه‌سازی برای جایگاه روابط عمومی باید بر روی اخلاق ارتباطی، تعمیق کارآمدی روابط عمومی، مسئولیت‌محوری و آینده‌پژوهی تکیه کرد.

استاد ارتباطات بین‌الملل دانشگاه امام صادق (ع) خاطرنشان کرد: مسئولیت اجتماعی باید در همه ابعاد روابط عمومی حضور جدی پیدا کند و اساس روابط میان سازمان و مردم قرار گیرد.

وی با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی، بر بهره‌برداری ساماندهی‌شده و هدفمند از این امکانات وسیع ارتباطی تاکید کرد و گفت: نگاه فقط تجاری به اینترنت، در حوزه رابطه سازمان و مردم، نه تنها منجر به گسترش مادی‌گرایی خالی از اخلاق خواهد شد، بلکه باعث رقابت شکننده میان سازمان‌ها و مردم می‌شود.

وی افزود: فضای سایبر امکانات پیام‌رسانی و ارتباطات انسانی را نیز به شدت گسترش داده که باید در این زمینه مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها و روابط عمومی‌ها به شکل جدی فعال‌سازی شود.

بشیر خطرات گسترش وابستگی شدید به ابزارهای اطلاع‌رسانی بدون داشتن سواد رسانه‌ای مناسب و فهم عمیق چگونگی استفاده از این ابزارها را خطر دیگری برای جامعه دانست و افزود: این خطر می‌تواند به گسیختگی اجتماعی منجر شود.

دکتر بشیر، آینده‌نگری و آینده‌پژوهشی را دو عامل مهم کارآمدی روابط عمومی‌ها در سال‌های آینده دانست و تاکید کرد: بدون تحلیل وضعیت کنونی و آینده، روابط عمومی‌ها نمی‌توانند نسبت به فهم موقعیت‌ها و برنامه‌ریزی کامل برای چگونگی تعامل با جامعه در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشند.

 دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران (ICPR1394) با محوریت «آینده‌پژوهی روابط عمومی با تاکید بر ایران 1404»، ششم دی ماه 94 در تهران برگزار شد.