یاد یاران/ ارکان روابط عمومی پاسخگو از زبان دکتر روستا

سه رکن روابط عمومی پاسخگو «پاسخ یافتن»، «پاسخ دادن» و «پاسخگو بودن» به انواع مخاطبان برای هم‌فهمی، هم‌پذیری، تقویت منزلت و خوشنامی در جامعه است.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| دکتر روستا استاد دانشگاه شهید بهشتی، با تبیین الزامات و اهداف روابط عمومی پاسخگو گفت: سه رکن روابط عمومی پاسخگو «پاسخ یافتن»، «پاسخ دادن» و «پاسخگو بودن» به انواع مخاطبان برای هم‌فهمی، هم‌پذیری، تقویت منزلت و خوشنامی در جامعه است.

به گزارش شارا، دکتر احمد روستا روز یکشنبه در یازدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران، مهمترین نکته در روابط عمومی را واکنش و پاسخگویی سریع به خواسته‌ها، انتظارات، پرسش‌ها و پیام‌ها عنوان کرد و روابط عمومی جدید را نیازمند ارتباط فراگیر برای مدیریت برند فراگیر از طریق پاسخگویی، سخنگویی و درستگویی دانست و افزود: پاسخگو بودن مسئولانه به مخاطبان برای ماندگاری و خوشنامی است.

دکتر روستا با تأکید بر فراگیر بودن ارتباط، اظهار داشت: مدیریت ارتباط فراگیر به معنای برقراری، بهره‌برداری، نگهداری، کنارگذاری و بازگذاری ارتباط با انواع مخاطبان در انواع محیط‌های سنتی و مجازی و با انواع رسانه‌ها و روش‌های موجود و جدید است در حالی که گاه رویکردها در برقراری ارتباط، خودخواهانه و ضعیف و مبتنی بر شیوه‌های گذشته است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با یادآوری عوامل روابط عمومی در یک سازمان که شامل صاحبان مدیران، مشتریان، رسانه‌ها، ذی‌نفعان، تأثیرگذاران، مردم، مسئولان و دولتمردان می‌شود، به شرایط، ویژگی‌‎ها، نیازها و خواسته‌های هر کدام از این عوامل اشاره کرد و گفت: روابط عمومی باید پاسخ‌یابی و پاسخ‌گویی به این عوامل را فراخور ویژگی‌هایشان تمرین کند.

وی با طرح شعار «پاسخگو باشیم تا ماندگار شویم»، گفت: پاسخگو ماندن نیز موضوع مهم دیگری است که تداوم توانمندی، علاقمندی و پایبندی به پاسخ یافتن و پاسخ دادن به مخاطبان گوناگون چه در دنیای سنتی و چه در دنیای مجازی جهت ماندگاری و نیکنامی است چون آخر روابط عمومی، ماندگاری و نیکنامی و منزلت و شأن است.

دکتر روستا، رفتارشناسی مخاطبان، دارا بودن استراتژی و راهبرد، دگرگون کردن ساختارها و فرآیندهای کهنه، دارا بودن سیستم، بهره‌گیری از منابع انسانی مجهز و حرفه‌ای، تغییر سبک مدیریت در روابط عمومی، گوش دادن فعال (پرسش و پاسخ)، راهنمایی و مشاوره دادن، پذیرش اشتباهات و واقعیت‌ها، اقدام، قدردانی و سپاسگذاری و رصد اثربخشی کار روابط عمومی را از الزامات روابط عمومی پاسخگو دانست و تصریح کرد: با سبک ثابت و یکنواخت نمی‌توانیم در فضای نوین حرکت کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی همچنین از ایجاد رضایت، کسب موفقیت، برتری، پایدار ماندن و کسب پشتیبانی اجتماعی به عنوان اهداف روابط عمومی پاسخگو نام برد.