گزارش نخستین همایش شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی کشور در دولت چهاردهم

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || نخستین همایش شورای هماهنگی روابط‌ عمومی دستگاه‌های اجرایی کشور در دولت چهاردهم صبح امروز، سه‌شنبه،۱۱ دی ماه با حضور دکتر محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور، الیاس حضرتی، رئیس،شورای اطلاع‌رسانی دولت و… در سالن اجلاس سران آغاز شد.

عارف: روابط عمومی‌ها زبان گویای دولت باشند

 معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت «وفاق ملی» را به عنوان یک باور و نه شعار نمایندگی می‌کند، تصریح کرد: مسئولیت روابط عمومی‌ها با توجه به رویکرد وفاق ملی بسیار سنگین‌تر است و مردم همین وفاق را از دستگاه‌ها مطالبه می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر محمدرضا عارف صبح امروز (سه شنبه) در نخستین همایش شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی کشور در دولت وفاق ملی با اشاره به اینکه در دولتی هستیم که شعار وفاق ملی برآمده از تفکر رئیس‌جمهور این جریان است که ریشه در اعتقادات و باورهای او دارد، گفت: امروز از شعار وفاق ملی پاسخ گرفتیم و این موضوع را در بین نهادهای مختلف حس می‌کنیم و این در حالی است که در گذشته زمانی که گره‌ای در امور بوجود می‌آمد آن گره را کور می‌کردیم و سپس از دیگران می‌خواستیم که این گره را باز کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: ویژگی وفاق ملی این است که گره را در شرایط ساده باز کند و به دلیل اینکه به دنبال سهم‌خواهی نیستیم از نتیجه اقدامات برای مردم و کشور استقبال خوبی شده است.

وی با بیان اینکه از منظر روابط درون و بین دستگاهی و همچنین بین قوا در دولت وفاق ملی با شرایط خوبی روبرو هستیم گفت: در دوران گذشته که تصدی مسئولیت‌ها را بر عهده داشتم اگر بگویم که این هماهنگی و همکاری وجود نداشت گزافه‌گویی نیست و باید در نظر داشت که ایجاد چنین فضایی خوب است اما هنر ما در نگهداشت فضای به وجود آمده است و می‌توان وفاق را توسعه دهیم البته کار آسانی نیست اما در ادامه کار جواب خواهیم گرفت. باید در این مسیر مصمم باشیم و منیت را کنار بگذاریم و نگوییم که طراح وفاق ما بودیم و با ما وفاق کنید چرا که در وفاق ملی «من و ما» وجود ندارد.

دکتر عارف با تاکید بر اینکه وفاق ملی به دنبال حاکمیت اخلاق است، افزود: اخلاق یعنی آنچه که در منش و سیره امام و بزرگان انقلاب اسلامی وجود داشت و اگر این اخلاق را کنار بگذاریم مزیت دیگری برای انقلاب اسلامی باقی نمی‌ماند تا مردم پشت سر نظام بایستند و باید دید تا چه میزان این مزیت در روابط فردی، اجتماعی و اداری حاکم است. باید فضایی ایجاد کرد که مردم به گزارش‌های مسئولان اعتماد و اعتنا کنند.

وی خاطرنشان کرد: مردم عمل به شعار وفاق ملی را از دستگاه‌ها مطالبه می‌کنند و اگر از دستگاهی جواب منفی بشنوند ناراحت می‌شوند اما از تبعیض و برخوردهای دوگانه زجر می‌کشند.

معاون اول رئیس‌جمهور با قدردانی از شورای اطلاع رسانی دولت برای برگزاری شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی ادامه داد: باید جلسات این شورا به صورت منظم و بدون تعارف تشکیل شود چرا که مسئولیت مشترک داریم.

وی با اشاره به مشکلات بودجه‌ای و امکاناتی روابط عمومی‌ها در دستگاه‌های اجرایی ادامه داد: بی‌توجهی به روابط عمومی در دستگاه‌ها مشاهده می‌شود اما نباید در همایش‌های این چنینی تنها از محدودیت‌ها و امکانات سخن گفت چرا که آمده‌ایم که هنر خود را در امکانات کم و ایجاد فضای تعاملی بین مردم و دولت نشان دهیم.

دکتر عارف با تاکید بر اینکه روابط عمومی‌ها زبان گویای دولت باشند، گفت: مشکلات روابط عمومی‌ها با همکاری سازمان‌های برنامه و بودجه و اداری و استخدامی حل می­شود اما از مسئولان روابط عمومی در این همایش انتظار دارم که اقدامات خوب دولت را به گوش مسئولان برساند تا با مردم در میان بگذارند و به عنوان مثال تا یک سال آینده مشکلات کلاس‌های درس را برای همه مقاطع در کل کشور حل می‌کنیم و این راهبرد دولت است که رئیس‌جمهور بیشترین زمان را به آن اختصاص داده است اما تا چه میزان در سطح جامعه مطرح و تبیین شده است؟

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: باید در ناترازی ها دولت را به چالش بکشانید که آیا تنها در شهریور سال جاری با‌ ناترازی های آب و برق و گاز روبرو بودیم و یا محصول گذشته است؟ در آینده نیز با بحران جدی آب روبرو خواهیم بود که باید روابط عمومی‌ها در این زمینه کمک کنند تا چه اقداماتی برای حل این ناترازی مهم اتخاذ کرد.

وی با اشاره به اینکه باید برای جامعه پاسخ می‌دادیم که علت نوسانات اخیر در روزهای گذشته چیست، به تجربه موفق دولت اصلاحات در زمینه ارز اشاره کرد و گفت: تجربه موفق تک نرخی کردن ارز به سلامت اقتصادی و حذف رانت منجر می‌شود چرا که در سبد خرید مردم ارز آزاد به جز کالاهای اساسی محاسبه می‌شود و اگر تولید کننده و وارد کننده ارز دیگری دریافت می‌کند مابه التفاوت آن به مردم داده نمی‌شود و تجربه موفق تک نرخی کردن ارز در دولت اصلاحات با چندین سال پس از اتمام آن دولت دنبال می‌شد.

دکتر عارف تصریح کرد: در سیاست جدید اقتصادی دولت در تک نرخی کردن ارز راهبرد درستی بود اما مشکل در زمان اجرا به وجود آمد و جهش در ارز نیمایی در بازار غیر رسمی ارز اثر می‌گذارد.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه مبنای حرکت دولت چهاردهم کار کارشناسی است، گفت: نخبگان جامعه دولت را کمک کنند و در اداره امور نظر بدهند چرا که یک سیستم با یک ورودی همیشه جواب نمی‌دهد و باید نخبگان در شرایط و مسائل مختلف و در فضای تعاملی آمادگی کمک به دولت داشته باشند.

وی با یادآوری بحران آب در آینده کشور افزود: منابع و سفره‌های زیرزمینی در وضعیت بحرانی هستند که البته قابل حل است چرا که بحران‌ها و ناترازی‌های کنونی تا زمانی که حکومت پشتیبانی مردم را داشته باشد قابل حل است و در این راستا و حل ناترازی‌های برق و گاز گام‌های بسیار خوبی برداشته شده است و بنا داریم وقتی اقدامات دولت به نتیجه نهایی رسید، اطلاع­رسانی شود.

معاون اول رئیس‌جمهور در تبیین عملکرد اقدامات روابط عمومی‌ها افزود: تنها این نگاه در روابط عمومی حاکم نباشد که گزارش‌ها مورد تایید مقام ارشد قرار گیرد که البته پیش فرض گزارش صحیح و درست قطعی است اما این گزارش‌ها باید برای مردم امیددهنده با برنامه عملی و نه با وعده‌های واهی باشد و فردمحوری را کنار بگذاریم.

وی تاکید کرد: روابط عمومی‌ها از فردمحوری فاصله بگیرند و از شما می‌خواهیم مردم را نسبت به دستاوردهای دولت امیدوار کنید.

دکتر عارف شفافیت و پاسخگویی همراه با صداقت و همچنین انتشار به موقع اقدامات مثبت را از دیگر محورهای اقدامات روابط عمومی‌ها برشمرد و گفت: روابط عمومی دستگاه مجاز نیست که به خاطر توجیه منافع ملی صداقت را کنار بگذارد چرا که به دنبال توجیه نیستیم. در عین حال اطلاعات نیز باید به موقع در دسترس قرار گیرد و گرنه تبدیل به یک داده و یا هجویات می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهور امیدآفرینی با انتشار اخبار پیشرفت و توسعه را یکی دیگر از وظایف روابط عمومی‌ها دانست و گفت: توسعه سواحل مکران به طور جدی در دولت دنبال می‌شود که باید اخبار این چنینی و امیدآفرینی در سطح جامعه اطلاع‌رسانی شود.

وی به نظرات و مباحث مختلف در خصوص انتقال پایتخت اشاره و تاکید کرد: هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص چنین تصمیمات مهمی باید با رضایت و جلب نظر مردم باشد و با یک بخشنامه و تصمیم آنی به مردم اعلام کنیم که به عنوان مثال تصمیمی همانند جابجایی شهر تهران در دولت اتخاذ شده است.

دکتر عارف عدالت اجتماعی و اصلاحات ساختاری اقتصاد را یکی از راهبردهای چهار ساله دولت چهاردهم برشمرد و گفت: راهکار ما اصلاحات ساختاری است و آزادسازی منعی ندارد اما باید در تصمیم‌های اقتصادی دولت، پیوست عدالت اجتماعی و معیشت مردم داشته باشد و این تصمیمات حتی الامکان تورم‌زا نباشد که البته در ماه‌های اول کاری دولت توفیق نسبی در کاهش تورم داشت و در کنار سیاست‌های کاهش تورم رشد اقتصادی در تصمیمات دولت در اولویت است و افزایش رشد همراه با ضربه زدن به معیشت مردم به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه کاهش تصدی‌گری دولت یکی از راهبردهای اقتصادی است گفت: دولت‌های تمرکزگرا ناموفق بوده‌اند و باید با کاهش تصدی‌گری دولت، امور به سمت سپردن امور به استان‌ها حرکت کنیم و مسائل امنیتی، دفاع ملی و سیاست خارجی در مرکز باشد اما در موضوعی همانند یارانه‌ها لازم نیست که تمام استان‌ها همانند هم عمل کنند و به استان‌ها واگذار کنیم و منابع دهیم تا خود بر اساس مقتضیات محلی و بومی تصمیم بگیرند.

وی با بیان اینکه بردن امور به استان‌ها جزو راهبردهای دولت است، افزود: در زمان ایجاد شوراهای شهر و روستا، بنا بود مسئولیت اداره شهر را داشته باشند و به اصطلاح «پارلمان محلی» باشند و ارزیابی‌ها از عملکرد این شوراها این است که تنها ۱۰ درصد وظایف خود را به دلیل تمرکزگرایی دولت انجام می‌دهند و باید سیاست‌های اصل ۴۴ را اجرا و پیاده‌سازی کنیم.

دکتر عارف با تاکید بر اینکه راهبرد دولت در انتخاب مدیران و کارشناسان شایسته‌سالاری است، خاطرنشان کرد: تبعیض مثبت یک ضرورت است و با وجود اینکه ۵۲ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از بانوان هستند اما جایگاهی در مدیریت میانی ندارند و همچنین اقوام نیز که مزیت و فرصتی برای نظام و کشور می‌باشند اما به گونه‌ای عمل شد که تهدید شوند و باید از اقوام به عنوان یک فرصت بهره گرفت و اقدامات دولت چهاردهم در چند استان و بهره‌گیری از ظرفیت اقوام بازتاب های بسیار خوبی با کمترین هزینه باشد.

وی در خصوص بهره‌گیری از ظرفیت جوانان ایرانی تصریح کرد: حتی به قیمت بروز خطا و اشتباهات باید جوانان به میدان بیایند و روند پیشرفت مدارج و مراحل اداری را طی کند.

دکتر عارف با بیان اینکه راهبرد اصلی دولت و روابط عمومی‌ها افزایش ارتباطات بیشتر با مردم است، تاکید کرد: عده‌ای تعریف وفاق را نمی‌دانند و به منزله «من» تعریف می‌کنند که راهبرد مدنظر وفاق ملی رئیس‌جمهور «ما» است که البته هزینه‌هایی داشت و در برخی از انتصاب‌ها برخی از فعالان ستادهای انتخاباتی دلخور بودند که نسبت به دغدغه آنان احترام می‌گذاریم اما شعار دولت تنها منتهی به یک جریان نیست و وفاق ملی تنها اطراف خود دیدن نیست که باید این هزینه‌ها را تحمل کرد و افکار مختلف در کنار یکدیگر تعامل کنند.

وی توسعه گفتمان مشترک و فراگیر، تقویت همبستگی و اعتماد ملی، افزایش اعتماد عمومی و مشارکت مردم و افزایش سرمایه اجتماعی نظام و دولت و همچنین جذب ۵۰ درصدی از مردم که در انتخابات اخیر مشارکت نداشتند را از دیگر وظایف روابط عمومی‌ها در دولت چهاردهم عنوان کرد.

دکتر عارف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کار سنگین و پرمشقت روابط عمومی‌ها به گونه‌ای است که خوبی‌ها را به حساب دیگر بخش‌ها می‌گذارند اما اشکالات به نام روابط عمومی‌ها گذاشته می‌شود ادامه داد: فعالان روابط عمومی‌ها با این آگاهی مسئولیت را پذیرفتند و آمادگی دارند که زحمات آنان دیده نمی‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط عمومی‌ها پل میان مردم، حاکمیت و دولت هستند، ادامه داد: باور داریم ثبات این پل به رفت و آمد و ارتباطات دو جانبه است و اگر نگاه یک سونگر داشته باشیم و نقش روابط‌ عمومی‌ها را توجیه‌گر کارها بدانیم به موفقیت نمی‌رسیم.

وی با بیان اینکه فعالیت تک تک روابط عمومی‌ها حلقه‌ای از یک زنجیر است گفت: ده‌ها کار خوب در یک دستگاهی صورت می‌پذیرد اما اگر یک اقدام به ویژه در فضای سیاسی خاصی که تحت تاثیر عوامل مختلف است مورد قبول نباشد به عنوان ناکارآمدی سیستم در نظر گرفته می‌شود و گاهی یک مطلب شایعه و کذب چنان در سطح جامعه می‌چرخد و حتی بعد از ریشه‌یابی کذب بودن چنان فضای اجتماعی نامناسب است که مورد باور و قبول جامعه نیست و آحاد جامعه چنان در نظر می‌گیرند که آن مطلب به مسئول تحمیل شده تا تکذیب کند.

دکتر عارف با بیان اینکه باید تمام اقدامات به ویژه در حوزه روابط عمومی با نگاه به مردم باشد، گفت: در فرمایشات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی همواره دیده می‌شود که مردم همه کاره نظام بوده و مسئولان خدمتگزار هستند و باید این نگاه خدمت به مردم به سایر بخش‌ها و به ویژه روابط عمومی‌ها سرایت کند و نباید منتی بر سر مردم برای انجام امور و یا گرفتن پست‌ها گذاشت.

باید امید و اعتماد بیافرینیم

الیاس حضرتی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در نخستین همایش شورای هماهنگی روابط ‌عمومی دستگاه‌های اجرایی کشور در دولت وفاق ملی:

در‌ زمانه‌ای که جریانات خارج از کشور به‌دنبال تزریق یاس و‌ ناامیدی به مردم هستند و برخی دوستان رقیب نیز در این پازل طراحی شده بازی می‌کنند، ما باید در جامعه اعتمادآفرینی و امیدآفرینی کنیم.

تدبیر رهبر معظم انقلاب و مردم این بود که راه‌حلی پیدا کنند و قدمی را در‌ جهت حل این‌ چالش بردارند. انتخابات چهاردهم قدمی بود و مردم، شخصی را انتخاب کردند که نگاه ‌و نگرشش دوای درد بی اعتمادی‌ و ناامیدی بود. زندگی و سلامت آقای دکتر پزشکیان، مردم را به صحنه آورد و انتخابات خوبی نیز برگزار شد.

در حال حاضر بزرگترین پروژه جمهوری اسلامی ایران و ماموریت روابط‌ عمومی‌های دستگاه اجرایی ایجاد اعتماد و انسجام اجتماعی است.

جامعه ایران آگاه است، اما منتقد و معترض نیز هست. باید برخی اوقات بگوییم اجازه بدهید مسائلی که در‌گذشته وجود داشته حل شود؛ در حال حاضر ماموریت سنگینی بر‌عهده روابط عمومی است.

 روابط عمومی آرمان را مطابق با محیط تنظیم می‌کند

«احمد میدری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نخستین همایش شورای عالی هماهنگی روابط عمومی دستگاه های اجرایی کشور در دولت چهاردهم با اشاره به شعار «وفاق» رییس جمهور گفت: من فکر می کنم شخص آقای پزشکیان رویکرد جدیدی را طرح کرده است و قصه جدیدی می گوید و روابط عمومی ها باید این قصه را شنیده و آن را پردازش کنند. این کار روابط عمومی هاست.

او با بیان این که رویکرد جدید پزشکیان در جامعه هنوز پردازش نشده است گفت: پزشکیان تنها رییس جمهوری است که عقبه سیاسی و اجتماعی گسترده ندارد که از او پشتیبانی کنند. او حرف های متفاوتی می زند و نظام سیاسی هم تصمیم گرفته اجازه دهد که این سخنان بیان شود اما این سخنان هنوز درک نشده است و معلوم نیست که چطور می توان با این رویکرد و قصه ای که پزشکیان بیان می کند می شود مشکلات را حل کرد.

نگرش مدیران به روابط عمومی تا نقطه مطلوب فاصله دارد

 دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: نگرش مدیران به حوزه افکار عمومی و روابط عمومی، ارتباطات و اطلاع‌رسانی هرچند ارتقا یافته است‌ اما تا نقطه مطلوب فاصله دارد.

محمد گلزاری دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در نخستین همایش شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی کشور در دولت وفاق ملی که صبح سه شنبه در مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، با تاکید بر اینکه حکمرانی و مدیریت در جامعه شبکه‌ای و رسانه‌ای امروز بدون تکیه بر اقناع افکار عمومی شدنی نیست، اظهار داشت: یکی از کلان پروژه‌ها یا حتی می‌توان گفت مهمترین پروژه و دلیل آمدن آقای دکتر پزشکیان به عرصه رقابت انتخاباتی و در نهایت ریاست جمهوری بازگشت اعتماد عمومی به جامعه بوده است.

وی افزود: همه مدیران و دولت مردان باید بدانند که بدون تکیه به اقناع افکار عمومی اعتماد حاصل نمی‌شود. اعتماد امری ساختنی است و آغاز این راه صداقت با مردم است، وقتی مردم به ما اعتماد کنند پیام‌های ما را می‌پذیرند‌.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت با بیان اینکه بدون اعتماد هیچ سیاست اطلاع‌رسانی موفق نخواهد بود، گفت: برای جلب اعتماد و اقناع افکار عمومی قوه مجریه دو بال دارد، یکی شبکه ارتباطی و دیگری شبکه اطلاع‌رسانی‌ و هدف این شبکه‌ها در واحدهای روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی در سطوح ملی و تابعه وابسته متجلی شده است.

گلزاری ادامه داد: نگرش مدیران به حوزه افکار عمومی و روابط عمومی، ارتباطات و اطلاع‌رسانی هرچند ارتقا یافته است‌ اما تا نقطه مطلوب فاصله دارد.

وی تصریح کرد: امروزه مقامات باید حوزه روابط عمومی را یک حوزه تخصصی، مهارتی و دانشی بدانند که در مواجه با مسائل و افکار عمومی بدون مطالعه و علاقه نمی‌توان آن را مدیریت کرد.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت افزود: روابط عمومی‌ها باید در هسته اصلی تصمیم‌سازی دستگاه‌ها باشند. روابط عمومی موضوعی است که در آن نمی‌توان تصمیمی را بدون بررسی ابعاد ارتباطی و اطلاع رسانی آن و بدون حضور متولی اصلی آن اتخاذ کرد سپس از روابط عمومی انتظار داشت تاثیر موضوع را مدیریت کنند.

گلزاری افزود: از سوی دیگر روابط عمومی نیز مهمترین پیشران گفتمان وفاق هستند‌.

وی تصریح کرد: برای رسیدن موفقیت یک هژمونی و تسلط و برتری درمسیر اطلاع رسانی و ارتباطات هارمونی و هماهنگی نخستین گام است. باید صدای دولت واحد باشد‌ و این مهمترین شاخصه ارزیابی روابط‌عمومی‌ها است. هارمونی و هماهنگی رمز حرکت رو به جلو است. هماهنگی در تیم اطلاع رسانی دولت شرط موفقیت و برتری گفتمانی است. از سوی دیگر کارآمدسازی و شناخت تحولات ارتباطی باید یک دستور جدی برای گذر از رویکرد سنتی باشد.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت تاکید کرد: مجموعه شورای اطلاع رسانی دولت تلاش دارد در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و انسجام بخشی هم یکپارچگی و حرکت رو به جلو نظام ارتباطی دولت را برنامه‌ریزی و مراقب کند و هم ترویج ثمربخشی گفتمان وفاق در ارکان اطلاع‌رسانی دولت را پیگیری کند‌.

گلزاری اظهار داشت: ضمن قدردانی از حضور جناب دکتر عارف و حمایت‌های بی‌بدیل‌تان به‌خصوص ابلاغ بخش‌نامه در خصوص رعایت اجرای آیین نامه جایگاه روابط عمومی از دکتر عارف به عنوان وزیرالوزرا و عضوی دانشگاهی تقاضا داریم نسبت به ارتقا و جایگاه روابط‌عمومی‌ها از منظر نگرشی، سیاستی، ساختاری، فرایندی و اجرایی شامل بودجه و نیروی انسانی یاری‌رسان و حامی باشند.

 


روابط‌عمومی‌ها به افزایش سرمایه اجتماعی کمک کنند

سخنگوی دولت در نخستین همایش شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی کشور در دولت وفاق ملی که صبح سه‌شنبه ۱۱ دی در مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اظهار کرد: اسم این دولت، دولت وفاق است پس باید همه باهم به سمت افزایش سرمایه اجتماعی حرکت کنیم. این دولت اگر بتواند سرمایه اجتماعی را افزایش بدهد یقینا از عهده چالش‌های بیرونی بر خواهد آمد.

وی افزود: با تمام چالش‌هایی که در شغل روابط عمومی وجود دارد اما سعی کنید خبر خوب به مردم بدهید تا بتوانیم حال مردم را خوب کنیم. به هر حال امروز به اندازه کافی فضای اقتصادی، فضای اجتماعی، فضای ناآرامی‌هایی که وجود دارد برای مردم نگران‌کننده هست و فضایی که ما به جهت ناترازی‌های انرژی با آن مواجه هستیم نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است، واقعیت این است که مردم تحت فشار هستند، پس هر چقدر ما بتوانیم خبر خوب تولید کنیم البته نه خبر دروغ و این خوب را به گوش مردم برسانیم، درست عمل کرده‌ایم.

مهاجرانی خطاب به مدیران روابط عمومی‌ها گفت: ارتباط خوبی که همه شما با صدا و سیما دارید به خصوص صدا و سیماهای استانی می‌تواند ابزار خوبی برای رساندن خبر باشد. البته نقش صدا و سیما را نمی‌توان نادیده گرفت و در حد انتقال دهنده او را شریک راهبردی خودمان بدانیم.

وی ادامه داد: باید با هم تلاش کنیم و اقدامات رو به جلو را با همکاری یکدیگر پیش ببریم و هرچند این اقدامات کوچک باشد آن را کوچک و دست کم نگیریم. اگر روابط عمومی وزارت ارشاد برای رفع مشکل یکی از آدم‌های بزرگ اقدامی انجام می‌دهد این اقدام، اقدام بزرگی است و اصلا کار کوچکی نیست، اگر روابط عمومی آموزش و پرورش برای استادی کاری می‌کند حتما باید این موضوع اطلاع‌رسانی شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: کار خوب را زیاد انجام بدهیم و به اندازه‌ای که انجام میدهیم آن را اطلاع‌رسانی کنیم، کمک کنیم که جامعه از این حالتی که فکر می‌کند کاری انجام نمی‌شود خارج شود‌.

وی ادامه داد: روابط عمومی‌ها می‌توانند زبان مشترک مردم و بدنه‌های سازمانی باشند. روابط عمومی‌ها خیلی باید در کلام مراقبت کنند. به جهت اینکه با کلام سروکار داریم، بسیار باید مراقبت کنند این کلام خیلی موضوع حساسی است، کلامی که مخاطب ما را نرنجاند، به احساسات و عقاید مردم، به تنوع قومی و تنوع ادیان احترام بگذاریم. به هر حال ایران با این تنوع‌ها، ایران است لذا درک این موضوعات و احترام گذاشتن به تک تک انسان‌ها، موضوع بسیار مهمی است.

مهاجرانی افزود: مطمئن هستم که با هم‌افزایی خوبی که بین ارکان اطلاع‌رسانی دولت وجود دارد، شاهد افزایش سرمایه اجتماعی جامعه خواهیم بود. البته این مهم فقط به دست روابط عمومی‌ها میسر نیست ولی روابط بازیگران قضیه مهم است. امروز طبیعتاً سرمایه اجتماعی از شام شب برای ما واجب‌تر است. دوستان خبر خوب را حتی به اندازه کوچک به اطلاع مردم برسانیم و در این مسیر حتماً از ظرفیت همه رسانه‌ها استفاده می‌کنیم.

 

انتهای پیام/