گزارش برگزاری سمینار "مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی در روابط عمومی و رسانه ها"

اکثر مدیران و کارمندان معنای واقعی روابط عمومی را نمی‌دانند، روابط عمومی تبلیغات تجاری، برپایی نمایشگاه، تهیه کننده گزارش عملکرد مدیران، برگزاری کنفرانس و مراسمات نیست، بلکه کار اصلی روابط عمومی ایجاد، حفظ و توسعه ارتباطات انسانی، مطالبه گری، مدیریت روابط اجتماعی و مشاوره است.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) یکی از اساتید دانشگاه های تهران با تاکید بر لزوم مثبت اندیشی و داشتن دیدگاه ارتباطی توسط رسانه ها گفت: خبرنگاران با انتقاد اصولی و سازنده به اوج می رسند، اما با تخریب نه‌.
 
 دکتر حمید شکری خانقاه در سمینار “مدیریت و برنامه ریزی راهبردی در روابط عمومی ورسانه ها” که در دانشگاه پیام نور سقز برگزار شد، در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان ساخت: اکثر مدیران و کارمندان معنای واقعی روابط عمومی را نمی‌دانند، روابط عمومی تبلیغات تجاری، برپایی نمایشگاه، تهیه کننده گزارش عملکرد مدیران، برگزاری کنفرانس و مراسمات نیست، بلکه کار اصلی روابط عمومی ایجاد، حفظ و توسعه ارتباطات انسانی، مطالبه گری، مدیریت روابط اجتماعی و مشاوره است.
 
 وی افزود: زندگی فرایند مبادله اطلاعات، ارتباطات و مبادلات است، سازمان‌ها به ارتباط و اطلاعات نیازمند است و روابط عمومی و رسانه ها به این فرایند معنا می دهد.
 
 مولف کتاب “برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی” وظیفه اصلی روابط عمومی را شناسایی، انتخاب، ایجاد، حفظ و توسعه ارتباطات انسانی دانست و گفت: مدیریت روابط اجتماعی یعنی مدیریت کلمات و احساسات، ارتباط صمیمی و صادقانه.
 
 این استاد کورد روابط عمومی ادامه داد: تبلیغات یک سویه است، اما روابط عمومی کاملا دوسویه و رویکردی انسانی برای شناسایی، انتخاب، ایجاد، تقویت و حفظ روابطی سازگار، ماندگار، سازنده و ارزنده با مخاطبان گوناگون بویژه مشتریان به منظور دستاوردهای بهتر است.
 
 این نویسنده اظهار داشت: روابط عمومی هوشمند یعنی دیدن نادیده‌ها و شنیدن ناشنیده‌ها است و مهم‌ترین شاخص در روابط عمومی هوشمند، داشتن نگرش ارتباطی است.
 
 این استاد روابط عمومی دانشگاه های تهران به 3 عامل موفقیت روابط عمومی یعنی: داشتن نگرش ارتباطی، استانداردسازی (حرفه گرایی و حرفه سازی) و برنامه محوری ارتباطی اشاره و یادآوری کرد: مدیر روابط عمومی باید درک درستی از ارتباطات فراگیر میان فردی و سازمانی داشته باشد چون حالت‌های نشستن، حرف زدن و حرکات بدن نوعی ارتباط است و تمام حرکات بدن نشان دهنده موقعیتی است که در آن قرار می‌گیریم و مدیر روابط عمومی باید با آن آشنایی کامل داشته باشد.
 
 شکری تصریح کرد: آراستگی ظاهر موجب برقراری ارتباط موثر می‌شود ضمن اینکه اگر در روابط عمومی تحقیق مطالعه و پژوهش نباشد کارها به درستی انجام نمی‌شود.
 
 این استاد دانشگاه گفت: نقش هر مدیر داشتن اطلاعات، ارتباطات و تصمیم‌گیری است و زمانی مدیر موفق است که ارتباط نقش تشریفاتی، رهبری و رابط داشته باشند و در نقش اطلاعاتی باید ارزیاب، توزیع‌کننده و سخنگو باشد.
 
 شکری گفت: روابط عمومی یک اصل مدیریتی است و باید سواد رسانه‌ای داشته باشد.
 
 مولف کتاب “برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی” افزود: روابط عمومی باید از بد به خوب انتقال پیدا کند، همواره حضور داشته و آنلاین باشد و قدرت ارتباط قویی در معاشرت ها داشته باشد.
 
 وی در ادامه اظهار داشت: استاندارسازی حرفه‌گرایی در روابط عمومی هوشمند باید وجود داشته باشد تا کارها به خوبی پیش برود، اعتمادسازی، اخلاق حرفه ای و تولید محتوای تاثیرگذار توسط تلاشگران عرصه روابط عمومی و رسانه ها در ارتقای جایگاه این نهادها ضروریست.
 
 شکری افزود: روابط عمومی باید جایگاه خود را در سازمان تثبیت کند و با شوراهای تصمیم گیری، نشریات تخصصی و مدیران جلساتی داشته باشد.
 
 روابط عمومی و رسانه ۲ بال مهم شفاف سازی هستند
 در ابتدای این سمینار، سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان سقز با بیان اینکه در عصر کنونی، روابط عمومی ها و خبرنگاران نقش مهمی در شفاف سازی مناسبات جامعه وسازمان ها برعهده دارند، گفت: با توجه به نقش مهم ارتباطات در شفاف سازی و توسعه، باید جایگاه این نهادها در جامعه و سازمان ها تقویت شود.
 
 کامیل کریمیان افزود: روابط عمومی ها در مقام مشاور بالاترین مقام اجرایی سازمان قرار دارند، لذا باید نقش حلقه واسط مردم و ادارات را ایفا کنند و در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها نقش آفرینی موثر داشته باشند.
 
 وی با تاکید بر روحیه انتقادپذیری روسای ادارات و خودداری آنان از تقابل با خبرنگاران گفت: از الزامات شرایط فعلی باورمندی و تعامل مدیران با رسانه ها و روابط عمومی هاست که البته این امر نیاز به فرهنگ سازی، کارهای علمی و تخصصی وجود دارد.
 
 این سمینار توسط دانشگاه پیام نور، فرمانداری ویژه و اداره فرهنگ و ارشاد سقز برگزار شد.