گام نخست در تهیه گزارش اداری

گزارش نویسی مانند پیمودن یک راه عادی بایداز جایی شروع ودر جایی دیگر پایان پذیرد. طبیعی است که هر گزارش روشنگر مطلبی باشد یا راه حل مشکلی را نشان دهد و این کار تنها با پژوهش و تحقیق عملی است. پس قدم اول در تهیه گزارش بعد از انتخاب موضوع دست زدن به تحقیق و جمع آوری اطلاعات می باشد.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) گزارش نویسی مانند پیمودن یک راه عادی بایداز جایی شروع ودر جایی دیگر پایان پذیرد. طبیعی است که هر گزارش روشنگر مطلبی باشد یا راه حل مشکلی را نشان دهد و این کار تنها با پژوهش و تحقیق عملی است. پس قدم اول در تهیه گزارش بعد از انتخاب موضوع دست زدن به تحقیق و جمع آوری اطلاعات می باشد.


برای تحقیق شیوه های مختلفی وجود دارد که بسته به نوع موضوع برای جمع آوری اطلاعات از تکنیک های مختلفی استفاده می شود. در واقع اطلاعات مورد نیاز را می توان به وسیله پرسش نامه، مصاحبه، مشاهده و مطالعه جمع آوری کرد که هر یک مشخصه های خاص خود را دارا می باشد.


به عنوان نمونه جمع آوری اطلاعات از طریق مشاهده تا حدود زیادی نسبت به دیگر روشها قابل اعتماد و صحیح تر می باشد ولی در عوض دشوار و وقت گیر است. با اینکه جمع آوری اطلاعات از طریق پرسش نامه سریع و پر دامنه و کم هزینه می باشد ولی ممکن است به دلیل خودسانسوری شخص پاسخگوی اطلاعات حاصله با نظر واقعی او هماهنگ نباشد.


در هر صورت بعد از اینکه اطلاعات جمع آوری شد این اطلاعات به همان شکل – به صورت بی منظم و درهم – قابل استفاده نمی باشد و گره ای از کار نمی گشاید و هر اندازه هم که عمیق و دامنه دار باشد نتیجه مطلوب نمی دهد. به همین سبب مطالب و اطلاعات خام باید بر اساس اصول و قواعدی در کنار هم قرار گیرد.
 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)