کووید-19 و استراتژی‌های هوش مصنوعی در روابط‌عمومی

اسوتلانا استاوروا، رئیس سابق ایپرا، سخنران هفدهمین‌ کنفرانس‌ بین‌المللی‌ روابط‌عمومی‌ ایران – من معتقدم که خبر خوب در اینجا این است که ما امروزه در حال استفاده از تکنولوژی برای بهتر کردن کسب‌وکارمان و بخش‌های دیگر زندگی‌مان هستیم و می‌کوشیم تا تکنولوژی را برای انجام کارهای بهتر و بهتر کار کردن و رسیدن به اهداف‌مان و کشف حقیقت به خدمت بگیریم و این، حقیقت و واقعیت است که در اینجا به درد ما می‌خورد...

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| تحقیقات نشان داده که از چهار سال پیش تا الان تعداد وسایل ارتباطی متصل شده به اینترنت و در حال برقراری ارتباط بین انسان‌ها به بیش از ده برابر جمعیت زمین رسیده است. یعنی بیش از 75 میلیارد وسیله ارتباطی و این عدد خیلی بزرگی است و من معتقدم و امیدوارم شما هم با من موافق باشید که این وسایل پرشمار ما را در یک همه‌گیری اطلاعاتی قرار داده‌اند و این همه‌گیری اطلاعاتی به‌واسطه همه‌گیری کووید-19 سرعت و دامنه بیشتری پیدا کرده است.


باز هم معتقدم و امیدوارم شما هم با من هم نظر باشید که کووید-19 زندگی و جهان ما را زیر و رو کرده است و پس از همه‌گیری کووید-19 بود که ما مجبور شدیم به جای دیدار کردن همدیگر در کافی‌شاپ به‌صورت آنلاین با هم ملاقات کنیم و خانه‌های‌مان را به محل کار و مدرسه و سالن ورزشی تبدیل کنیم و یاد بگیریم که کارهای‌مان و تعاملات‌مان را با شیوه‌هایی کاملا جدید و نوآورانه انجام دهیم.


من در اواخر ماه مارس سال گذشته به آمار تکان دهنده‌ای دست پیدا کردم که نشان می‌داد که بازدیدها از گوگل در هر روز در سرتاسر جهان به بیش از 2 میلیارد دقیقه می‌رسد که برابر است با 3800 سال که واقعا عدد حیرت‌آوری است.


ما داریم در اینجا در مورد 75 میلیارد وسیله ارتباطی صحبت می‌کنیم عددی که تا سال 2035 پیش‌بینی می‌شود به یک تریلیون برسد. پس جای تعجب ندارد که در دنیای دیجیتال ما به‌شدت نیازمند آن باشیم که یاد بگیریم چگونه در چنین دنیای کاملا جدیدی زندگی کنیم و چگونه در آن با دیگران ارتباط برقرار نماییم.


اگر بخواهیم در مورد هوش مصنوعی صحبت کنیم باید بگوییم که دیجیتالی شدن شامل انواع تحولات تکنولوژیکی می‌شود در این میان، یادگیری ماشینی و الگوریتم‌ها به‌کمک مردم آمده‌اند و فعالیت‌های آنها را ساده‌تر کرده‌اند آن هم نه فقط در بخش تولید بلکه در بخش‌های دیگری همچون روابط‌عمومی.


ما امروزه با روبات خبرنگارانی سر وکار داریم که دیگر برای ما آن‌چنان شگفت‌انگیز نیستند. علاوه بر این، امروزه بسیاری از رسانه‌ها دارند از چت‌بوت‌ها و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای جمع‌آوری گزارش‌های مربوط به سود و زیان اعلامی شرکت‌ها استفاده می‌کنند.


آنها از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای این کارها استفاده می‌کنند چون این کارها خیلی ساده و آسان هستند و اگر شما الگوریتم‌ها و چت‌بوت‌های خوبی در اختیار داشته باشید کارهایی مانند جمع‌آوری و مقایسه گزارش‌های مربوط به وضعیت مالی شرکت‌ها با سال‌های قبل به‌خوبی انجام می‌شوند و پس از آن نیز امکان تبدیل شدن خروجی این بررسی‌ها به متن و نوشتار نیز وجود دارد. این کارها به راحتی انجام می‌شود و این امکان را به گزارشگران می‌دهد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتایج مورد نیازشان دست یابند آن هم بدون هیچ خطایی چون که الگوریتم‌ها و ماشین‌ها هیچ‌گاه مرتکب اشتباهاتی نمی‌شوندکه انسان‌ها ممکن است داشته باشند.


امروزه شما می‌توانید به گزارش‌هایی را در روزنامه‌هایی مانند نیویورک تایمز یا گاردین پیدا کنید که به‌وسیله الگوریتم‌ها و ماشین‌ها تهیه شده‌اند. در اینجا به عنوان نمونه مقاله‌ای از روزنامه گاردین آمده است که تقریبا یک سال قبل و برای اولین بار توسط یک چت‌بوت و با کمک یادگیری ماشینی نوشته شده است (05:00) البته تکنولوژی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی فقط برای این کار نیستند بلکه کاربردهای زیادی در تولید تصاویر و ویدیوهای جعلی که به‌شدت باورکردنی و واقعی به نظر می‌رسند نیز دارند.

 

این موضوع از آنجا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که ما در دوران همه‌گیری کووید-19 با حجم گسترده‌ای از خبرهای جعلی و اطلاعات نادرست درباره ویروس کرونا روبرو شدیم و همچنین با انواع تئوری‌های توطئه در این باره مواجه شدیم و با چیزهای مختلفی در ارتباط با خبرهای جعلی برخورد کردیم که برای خیلی‌ها این حجم گسترده از خبرهای جعلی و اطلاعات غلط شگفت‌آور بود و این نشانه‌ای بود از این واقعیت که تکنولوژی همان‌طور که می‌تواند چیزهای خوبی را به ارمغان بیاورد و خوبی‌ها را گسترش و سرعت دهد به همان اندازه می‌تواند به گسترش چیزهای بد هم کمک کند.

 

به هر حال من معتقدم که خبر خوب در اینجا این است که ما امروزه در حال استفاده از تکنولوژی برای بهتر کردن کسب‌وکارمان و بخش‌های دیگر زندگی‌مان هستیم و می‌کوشیم تا تکنولوژی را برای انجام کارهای بهتر و بهتر کار کردن و رسیدن به اهداف‌مان و کشف حقیقت به خدمت بگیریم و این، حقیقت و واقعیت است که در اینجا به درد ما می‌خورد…

در ادامه شما را در کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران ملاقات خواهیم کرد…