کلیپ های 100 ثانیه ای و روابط عمومی اینترنتی

سرعت اینترنت یکی از عواملی است که تاثیر مستقیم بر محتوای مورد نیاز مردم می گذارد و این یکی از عوامل مهمی است که هر متخصص روابط عمومی باید به آن توجه کند.

کلیپ های 100 ثانیه ای و روابط عمومی اینترنتی

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)،  در سال های اخیز هزینه اینترنت به شدت کاهش یافته و ورود اینترنت های پرسرعت و رقابتی شدن فعالیت های مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت باعث شده، مردم به اینترنت پر سرعت تری دسترسی داشته باشند که اگرچه فیلترینگ بر آن اعمال می شود اما برای سایت هایی که بر روی سرورهای داخلی قرار گرفته کیفیت نسبتا مطلوبی ارائه می شود.

همانطور که در تصویر ذیل مشاهده می کنید، روندها نشان می دهد که از سال 2008  تاکنون جستجوی واژه های فیلم و کلیپ به شدت افزایش پیدا کرده و مردم تمایل بیشتری به مشاهده موارد بصری پیدا کرده اند.

 

روابط عمومی ها به عنوان بخشی که نیاز مبرم به تولید محتوا دارند، باید بدانند که محتوای متنی کمترین میزان جذابیت را در میان سایر محتواها برای مخاطبان دارد. لذا توجه به این مساله بسیار حائز اهمیت است.

 

نوع کلیپ

اگرچه امروز نیاز به تولید محتوای بصری بیش از پیش احساس می شود اما کیفیت محتوای بصری نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. چند ویژگی که این کلیپ ها باید داشته باشند عبارتند از:

موضوع محور باشند. تولید کلیپ هایی از فیلمبرداری های انجام شده و قرار دادن آن در محیط وب قطعا با شکست روبرو می شود. محتوای تولید باید حتما دارای موضوع باشد و موضوع نیز باید مورد علاقه مخاطبان باشد.

 

کوتاه باشد. کلیپ های کوتاه به دو دلیل برای مردم جذاب هستند. اول سریع می توانند برداشتی از محتوای کلیپ دریافت کنند و دوم زمان کمتری را صرف دانلود آن می کنند و حجم اینترنت کمتری مصرف می شود. بسیاری از بازدید کنندگان وقتی با کلیپ های بالاتر از 200 مگابایت روبرو می شوند، دقیقا به همین دلیل از دانلود آن انصراف می دهند.

 

کم هزینه باشد. کلیپ های هزینه بر معمولا برای سازمان اضافه بار محسوب می شوند. هزینه تولید یک کلیپ نباید از 500 هزار تومان تجاوز کند. با این کار ضمن استفاده بهینه از هزینه تاثیر خودتان را گذاشته اید.

 

خلاقانه باشد. موضوع های تکراری و سوژه های قدیمی برای مردم جذاب نیستند. باید چیزی به مردم عرضه کنید که فکر شده و حساب شده باشد.

 

موزیکال باشد. برخی از اوقات روابط عمومی ها یک قطعه از فیلم مراسم، جشن یا … در سایت خود قرار می دهند. اگرچه این کار گاهی اوقات برای کارمندانی که در آن جلسه حضور داشته اند مفید است. اما این تنها یک حداقل است. بهتر است کلیپ خود را با استفاده از نرم افزارهای ویرایش فیلم که امروز تعدادشان بسیار زیاد و کار با آنها بسیار راحت است استفاده کنید. موزیکال کردن کار و قرار دادن تیتراژ به اعتبار روابط عمومی کمک می کند.

 

اهمیت کلیپ ها در سئو پی آر

یکی از معیارهایی توسط موتورهای جستجو برای ارزیابی سایت های اینترنتی به کار می رود، تنوع محتواهایی است که در سایت قرار می گیرد. بدین معنا که سعی کنید از قالب های متفاوت برای ارائه محتوای خود استفاده کنید. کلیپ ها نیز نوعی از داده هستند که برای موتورهای جستجو از اهمیت بسزایی برخوردارند. بنابراین اگر حتی خودتان محتوایی را برای ارائه در قالب فیلم و کلیپ ندارید می توانید از کلیپ های دیگر سایت ها استفاده کنید. نکته بسیار مهم در قرار دادن کلیپ ها این است که یک کلیپ را با یک عنوان خالی در سایت بارگزاری نکنید.

نگارش شرح برای یک کلیپ می تواند محتوای کل کلیپ را نیز شامل شود. یا اینکه مقاله ای در مورد کلیپ بنویسید و آن را در میانه متن خود جاگزاری کنید.

 

100 ثانیه زمان و یک دنیا حرف

در تولید کلیپ به خاطر داشته باشید که حداکثر سه محور می تواند در هر کلیپ قرار داده شود. اگرچه شاید برخی بتوانند بیشتر از این نیز در کلیپ قرار دهند اما مهم این است که یک کلیپ در اوج اثرگذاری تنها می تواند سه محور را در ذهن بیننده قرار دهد. در صورتی که تک موضوعی باشد بهتر است. بنابراین قرار نیست از یک کلیپ انتظار داشته باشید همه حرف های سازمان را منعکس کند. می تواند موضوعات دیگر را در قالب کلیپ های دیگر ارائه دهید. همچنین برخی از حرف ها را بهتر است به صورت مکتوب یا حتی با عکس نشان دهید. هیچ اجباری برای انتقال همه اخبار با استفاده از کلیپ وجود ندارد. در عین حال خلاء آن نیز برای سایت روابط عمومی یک ضعف به حساب می آید.

اگر محتوای کلیپ سخنرانی مدیر سازمان است، می توانید از فایل صوتی آن به همراه یک گزارش تصویری استفاده کنید. برخی اوقات نیز بهتر است از کلیپ های خارجی استفاده کنید و تنها کاری که باید انجام دهید این است که برای آن زیرنویس بگذارید.

 

نتیجه گیری

برای تولید محتوای خود کلیپ را نیز به عنوان یکی از محتوای های ضروری مشخص کنید. برای آن بودجه ای در نظر بگیرید. این بودجه نباید از 500 هزار تومان تجاوز کند. کلیپ های گران الزاما کلیپ های مناسب نیستند. در تولید کلیپ خلاقیت بیش از سایر عناصر اهمیت دارد. موضوع محور بود، کوتاهی، کم هزینه بودن از عناصر دیگری هستند که برای تولید کلیپ باید در نظر گرفته شوند.

منبع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)