کاربردهای سامانه های پیام کوتاه در سازمان ها

پیام کوتاه (sms) در زمره آخرین دستاوردهای فناوری ارتباطی در یک دهه اخیر، طیف وسیعی از پیامدهای مثبت و منفی را در سطح ایران و جهان به همراه داشته است. این رسانه‏ به دلیل اقتصادی (به صرفه بودن هزینه نسبت به مکالمه)، نیاز روحی جامعه به تفریح و تفنن، دسترسی دائم و... در بین مردم و علی ‏الخصوص جوانان محبوبیت یافته است.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) سازمان‏ هایی که خلاقیت و نوآوری یکی از فاکتورهای مهم و درخور توجه در کارشان محسوب می‏ شود، هیچگاه به گذشته رضایت نداده و همواره با بهره ‏گیری از ساز و کارهای خلاقانه، تغییر در نگرش و رفتار را سرلوحه امور خویش می ‏دانند. آنان به ایده ‏های نو احترام می ‏گذارند و با رغبت و حساسیت آن‏ها را دنبال می ‏نمایند.


یکی از واحدهای هر سازمان پویا، روابط عمومی آن سازمان است و اگر این واحد برخوردار از پویایی و خلاقیت باشد می ‏تواند تحرک و نشاط را به تمامی سازمان منتقل سازد.


اصولاً نوآوری در کارها و برنامه ‏های روابط عمومی‏ های فعال یکی از مؤلفه‏ های اصلی به شمار می ‏رود. با جهانی که هر لحظه در حال تغییر است روابط عمومی‏ ها ناچارند به سمت ایده‏ های نو گام بردارند.


پیام کوتاه (sms) در زمره آخرین دستاوردهای فناوری ارتباطی در یک دهه اخیر، طیف وسیعی از پیامدهای مثبت و منفی را در سطح ایران و جهان به همراه داشته است. این رسانه‏ به دلیل اقتصادی (به صرفه بودن هزینه نسبت به مکالمه)، نیاز روحی جامعه به تفریح و تفنن، دسترسی دائم و… در بین مردم و علی ‏الخصوص جوانان محبوبیت یافته است.


بر اساس نتایج پژوهشی، مهمترین کاربرد سرویس پیام کوتاه در بین دانشجویان جنبه تفریحی و سرگرمی آن است و محتوای بیشتر پیام ‏ها مربوط به مطالب طنز است.


بر اساس این پژوهش، پیام های طنز، تعیین وقت ملاقات، بیان احساسات، اطلاع رسانی، احوال پرسی، ارسال پیام‏ های تبریک و تسلیت، پیام‏ های مرتبط با کار و دانشگاه و در انتها پیام ‏های تبلیغاتی به ترتیب محتوای پیام کوتاه کاربران را تشکیل می‏ دهد.


این پژوهش حاکی است، بین سن و جنس افراد با مقدار استفاده از پیام کوتاه جهت بیان احساسات رابطه قوی وجود دارد، به طوری که زنان بیشتر از مردان از sms برای بیان احساسات استفاده می‏ کنند.


امروزه تغییرات اساسی در شیوه تبلیغات، روش‏ های اطلاع ‏رسانی و اطلاع ‏یابی، روش ‏های نظرسنجی و… ایجاد شده است و مدیر و کارشناس روابط عمومی ناگزیر از بهره‏ جویی از ابزارهای نو در کارهای خود است. آنچه می ‏تواند روابط عمومی را پویاتر جلوه دهد، نوآوری و خلاقیت در بهره ‏گیری از همین ابزارهای نوین و خلق تکنیک ‏های نو در کارهاست. به عنوان نمونه شاید همه روابط عمومی ‏ها از سامانه ‏sms در حال حاضر برخوردار باشند اما نحوه و نوع استفاده از آن به خلاقیت و توانمندی و هنر روابط عمومی بستگی دارد. 


یا در انتقال یک پیام تبلیغاتی، شیوه و نوع پیامی که انتخاب می‏ شود نیز می ‏توان مهارت به خرج داد و کلماتی را مورد استفاده قرار داد که بتواند به مخاطب انرژی مثبت داده و به رضایت وی منجر شود.


امتحانات که دانشجویان پس از طی یک ترم تحصیلی پرتلاش و همراه با انجام کارهای آموزشی و پژوهشی خود را برای امتحانات پایان ترم آماده می ‏کنند، خصوصاً برای دانشجویانی که در خوابگاه ‏ها حضور دارند، تغییر فضا و استفاده از پیام‏ های نو، امید دهنده و صمیمی امری بسیار مؤثر است که بدون شک اگر به شکلی مناسب تهیه، نگارش و ارسال شوند تأثیرات مثبتی را در روحیه دانشجویان ایجاد می ‏کنند.


همچنین در روزهای امتحانات که فعالیت‏ٌهای فرهنگی و… واحدهای دانشگاهی بالاجبار و بدلیل عدم یا کمی حضور دانشجویان در محیط و مشغول آن‏ها به امتحانات، کم‏رنگ و یا متوقف شده و با توجه به افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه و گرایش بیشتر مردم و دانشجویان به استفاده از این وسیله ارتباطی، پیام کوتاه را می ‏توان در این دوره خاص از ترم تحصیلی به یک رسانه فرهنگی مؤثر تبدیل کرد.

 

– روابط عمومی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

منبع مرجع:  شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)