شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| واقعیت این است که، زمانی آدم ها تنها به محصولاتی مانند تکهای نان، مقداری سبزیجات یا کمی گوشت برای زنده ماندن احتیاج داشتند. حالا وضعیت فرق کرده است؛ این محصولات هستند که برای زنده ماندن به انسان ها و جوامع انسانی احتیاج دارند. در زمینه تجارت و اقتصاد بازار، شرکت ها به مشتریان برای زنده ماندن احتیاج دارند. مسئله ای که کمتر آشکار شده این است که بازاریابی و چشماندازهای روابط عمومی به طور کلی توسط عواملی مانند اینترنت و رسانه های اجتماعی دستخوش تغییر شده و ابعاد جدیدی پیدا کرده است.
در زیر برخی از اجزای تشکیل دهنده یک سیاست موفق روابط عمومی را بر می شماریم:
اهداف
طولانی ترین سفر با اولین قدم شروع می شود. شما هرگز بدون اینکه از مقصدتان مطلع باشید برای سفر برنامه ریزی نمی کنید. اولین قانون بازاریابی و روابط عمومی این است: مشخص کردن هدفی که می خواهید به آن برسید. مشخص کردن اهداف شما را سریعتر به مقصد می رساند و باعث می شود تا موفقیت تان را بتوانید اندازه گیری کنید و ارزیابی دقیق تری از کارهایی که بهتر می توانست انجام شود به شما می دهد.
استراتژی
استراتژی یا سیاست مانند چسبی همه چیز را به هم پیوند می دهد. در واقع استراتژی به جای پرداختن به مسائل خرد، خط مشی کلی را تعیین می کند. مشخص کردن اهداف خط پایان را معلوم می کند و استراتژی راهی که ما را به خط پایان می رساند. یک استراتژی خوب، عنوان، شخصیت، اخلاق و ارزش های یک شرکت را شکل می دهد. به عبارت دیگر به مانند یک چارچوب منسجم کار می کند که به راحتی می شود تاکتیک های بازاریابی را در آن جا داد.
پیام ها
عنصر مرکزی در هر استراتژی موفق بازاریابی، اطلاعات است. اطلاعاتی برای ارائه به مشتریان بالقوه تا آن ها را برای خرید محصولات ما به جای محصولات دیگری متقاعد کند. با این حال عنصری که خیلی از شرکت ها به آن بی توجهی می کنند ابداع در روش های بازاریابی و ایجاد کمپین های تبلیغاتی است. اطلاعاتی که مشتریان برای تصمیمات خریدشان نیاز دارند به وسیله پیام های ضعیف یا بیان تکنولوژیک نامفهوم مغشوش می شود. در واقع این ارتباطات مملو از اطلاعات فنی غیر قابل نفوذ است. بعد از مدتی، ادبیات این شرکت ها یا وب سایت هایشان سرشار از اطلاعات است اما نه اطلاعاتی ضروری که یک مشتری بالقوه می خواهد بشنود.
استراتژی+پیام ها= محتوا
تولید محتوای اثربخش کاری نیست که اتفاقی انجام شود. این مسئله مستلزم یک استراتژی خوب، پژوهش و تخصص است و اطمینان از اینکه در موتورهای جستجو به نمایش گذاشته می شوید. با تولید و انتشار محتوای موردنیاز مشتریان به طور طبیعی ترافیک ورودی را به سمت خودتان جذب خواهید کرد.
یکپارچه سازی
رسانه های جمعی و اینترنت اجازه می دهند تا نوع جدیدی از جریان اطلاعات شکل بگیرد که در هر کدام از آن ها می توانیم شرکت کنیم. از طراحی یک وبلاگ و پست های فیسبوک گرفته تا انتشار ویدئو و عکس به روی یوتیوب و اینستاگرام یا فعالیت در توییتر و شبکه های اجتماعی دیگر. نوع جدیدی از دموکراسی اطلاعات که در آن همه ما ناشر هستیم و به ما این اجازه را می دهد تا بازاریابی قدیمی بیرون رونده را با بازاریابی وارد شونده که افراد را به سمت شرکت های ما می کشاند؛ جایگزین کنیم.
استراتژی یکپارچه روابط عمومی به شما این اجازه را می دهد تا با ترکیب و استفاده درست از رسانه های جمعی و سایر ابزارهای روابط عمومی بر اساس استراتژیهای سازمان به بهترین نتیجه ممکن برسید.
آیا شما استراتژی روابط عمومی یکپارچه دارید؟
منبع:
http://realbusiness.co.uk
ترجمه: سحر اخوان کاظم زاده
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
نظر بدهید