شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || واژه «باحال» (Cool) واژهای است که در سراسر جهان و در زمینههای مختلف از موسیقی و مد تا شبکههای اجتماعی استفاده میشود. اما چه ویژگیهایی واقعاً یک فرد را باحال میکند؟ در مطالعهای جهانی، از شش هزار نفر در ۱۲ کشور خواسته شد تا فردی «باحال»، «غیرباحال»، «خوب» یا «بد» را توصیف کنند. دادهها نشان داد خنکی، تقریباً در همه فرهنگها با شش ویژگی کلیدی پیوند خورده است: برونگرایی، لذتگرایی، ماجراجویی، پذیرش، قدرت و خودمختاری.
در گذشته، «باحال بودن» با خویشتنداری عاطفی و آرامش گره خورده بود. ریشه این نگرش به زمان بردهداری و جداسازی نژادی بازمیگردد، جایی که کنترل احساسات نوعی مقاومت و عزت تلقی میشد. اما امروزه، این مفهوم توسط موسیقی جاز، جوانان و حتی برندهای بزرگی مانند نایک و اپل به یک سبک زندگی و زیباییشناسی جهانی تبدیل شده است.
پژوهش نشان میدهد که افراد باحال اجتماعی، اهل لذت، ماجراجو، کنجکاو، بانفوذ و مستقلاند و مهمتر از همه، راه خود را میروند. این پروفایل در سراسر کشورها از آمریکا تا کره جنوبی، اسپانیا، آفریقای جنوبی و ترکیه پایدار است.
جالب اینکه، اگرچه «باحال بودن» گاهی با «خوب بودن» همپوشانی دارد، اما این دو یکی نیستند. مهربانی، آرامش، سنتگرایی و وجدان بیشتر با خوب بودن گره خوردهاند تا باحال بودن. برخی ویژگیهای باحال مثل لذتگرایی یا برونگرایی لزوماً ویژگیهای اخلاقی نیستند.
در آفریقای جنوبی، این شش ویژگی برجستهاند، اما تمایز میان «باحال بودن» و «خوب بودن» پررنگتر است. در نیجریه، استقلال فردی به همان اندازه در هر دو گروه دیده میشود که احتمالاً به ارزشهای جمعگرایانه این جامعه مربوط است.
این یافتهها نشان میدهد که «باحال بودن» بیش از آنکه محصول یک فرهنگ خاص باشد، یک سازوکار اجتماعی جهانی است که به افراد نوآور، شجاع و الهامبخش پاداش میدهد. این مفهوم فقط درباره ظاهر یا سبک نیست، بلکه درباره جسارت، کنجکاوی و پیشگام بودن است.
نتیجه مهم این پژوهش آن است که «باحال بودن» فضیلت نیست اما ارزشی جهانی محسوب میشود. صرفنظر از شهرت یا ثروت، کسی که کنجکاو، شجاع و اصیل باشد، در هر فرهنگ باحال تلقی خواهد شد.
نویسنده: تاد پزوتی | منبع: The Conversation Africa | تاریخ انتشار: ۲۹ ژوئیه ۲۰۲۵
با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:
انتهای پیام/
نظر بدهید