شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || به مناسبت ماه آگاهی از اطلاعات نادرست، تحقیقی جدید منتشر شده که نشان میدهد چطور مردم درسهای مربوط به اطلاعات نادرست را یاد میگیرند و چرا بعضی از آنها این اطلاعات را در ذهنشان نگه میدارند. این تحقیق توسط جورجیا کپول، دکتر راکوئن مارتنس و همکارانشان انجام شده است.
به گزارش شارا به نقل از مرکز روابط عمومی، در این تحقیق دو آزمایش در سال 2023 انجام شد. در آزمایش اول، 503 نفر یک ویدیوی 30 ثانیهای درباره اطلاعات نادرست دیدند و سپس در یک آزمون شرکت کردند که در آن پنج پست گمراهکننده و پنج پست غیرگمراهکننده را ارزیابی کردند. این آزمون هم بلافاصله بعد از دیدن ویدیو و هم 48 ساعت بعد انجام شد. در آزمایش دوم، 673 نفر همین روش را امتحان کردند، اما ویدیوی مداخله با یک بازی جایگزین شد و فاصله آزمون به 10 روز افزایش یافت.
۶ نکته مهم از این تحقیق عبارتند از:
حواسپرتی تأثیر ندارد: اضافه کردن اطلاعات غیرمرتبط در کنار مداخله، اثر آن را کاهش نداد.
زمان مهم است: کسانی که بلافاصله پسآزمون انجام دادند، حتی بعد از 10 روز هم بهتر یادآوری کردند.
چرا بعضی تأثیرات ماندگارتر هستند: سه عامل اصلی در ماندگاری اثرات عبارتند از: میزان یادآوری محتوای مداخله، احساس تهدید از اطلاعات نادرست و انگیزه مقابله با آن.
آزمون بلافاصله بهتر است: وقتی آزمون بلافاصله بعد از مشاهده اطلاعات نادرست انجام شود، یادآوری طولانیمدت بهتر میشود.
اهمیت زمان در مداخلات: فاصله زمانی میان مداخله و آزمون بر ماندگاری اثرات آن تأثیر میگذارد.
مقاومت در برابر اطلاعات نادرست: کسانی که آمادگی بیشتری برای مقابله با اطلاعات نادرست دارند، بهتر میتوانند این اطلاعات را در ذهن خود نگه دارند.
منبع: موسسه روابط عمومی
تاریخ: ۱۵ آوریل ۲۰۲۵
انتهای پیام/
نظر بدهید