چرا جنبش «سلامت دوباره آمریکا» بزرگ‌ترین ریسک ارتباطات سلامت در سال ۲۰۲۶ شناخته شد؟/ تحلیل پژوهش جدید وبر شندویک
چرا جنبش MAHA بزرگ‌ترین تهدید ارتباطات سلامت در ۲۰۲۶ شد؟ تحلیل پژوهش جدید وبر شندویک

جنبش MAHA در سال 2026 (کمپین MAHA رابرت اف. کندی: جنگ با مواد غذایی ناسالم) به‌عنوان بزرگ‌ترین تهدیدات شناسایی شده است. تحقیقات‌های پژوهشی Health Pulse وبر شندویک نشان می‌دهد اطلاعات نادرست، ابهام سیاست و نبود سازوکارهای ارتباطی مشخص، مهم‌ترین عوامل این خطر هستند.

تنها ۲۰ درصد از رهبران ارتباطات در صنعت داروسازی و بیوتکنولوژی احساس می‌کنند برای مدیریت بحران‌های ناشی از MAHA دارند، در حالی که سناریوهای مرتبط با قیمت‌گذاری دارو یا قوانین تبلیغات برای آن‌ها قابل مدیریت هستند.

MAHA همچنین بررسی‌های تحقیقاتی درباره تحقیق و توسعه، نوآوری و جذب استعداد ایجاد کرده و باعث ایجاد سازمان‌ها به مکان‌های نظارتی، تحلیل سناریو و مدیریت فعال اطلاعات نادرست می‌شود. این موضوع، در سال ۲۰۲۶، ارتباطات سلامت را وارد مرحله‌ای جدید از خطرات و نیازهای راهبردی خواهد کرد.


نویسنده: ترجمه و تنظیم شارا | چت‌جی‌پی‌تی
تاریخ انتشار: دسامبر ۲۰۲۵
منبع: Weber Shandwick Health Pulse Report 2026



شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || نتایج تازه‌ترین پژوهش «Health Pulse: Challenges for Health Communications in 2026» که توسط شرکت بین‌المللی وبر شندویک انجام شد، نشان می‌دهد جنبش «سلامت دوباره آمریکا» یا MAHA در سال ۲۰۲۶ بزرگ‌ترین تهدید و چالش برای رهبران ارتباطات حوزه سلامت است. این جنبش، بر اساس یافته‌ها، تأثیر مخرب‌تر و غیرقابل‌پیش‌بینی‌تر از فشارهای قیمت دارو، پیوندهای تبلیغات مستقیم دارویی یا تغییرات تنظیم‌کننده در بخش سلامت دارد.

این مطالعه با ترکیب داده‌های «پنل مصنوعی» متشکل از ۲۵۰۰ مدیر ارشد ارتباطات که توسط پلتفرم هوش مصنوعی HALO ایجاد شده بود، گفت‌وگوهای عمیق با رهبران ارتباطات واقعی شرکت‌های دارویی و بیوتکنولوژی انجام شد. هدف، درک بهتر سیاسی سریع و تغییرات چشم‌انداز و تنظیم گری برای اولویت‌های ارتباطی سازمان‌ها در سال آینده بود.

کِلی یودر، مدیر بخش سلامت وبر شندویک در آمریکای شمالی، می‌گوید: «MAHA مهم‌ترین خطر شهری ۲۰۲۶ است، زیرا اطلاعات نادرست، مواضع سیاسی و ابهام در سیاست‌های سلامت را هم‌زمان فعال می‌کند». یافته‌ها نشان می‌دهد نزدیک به ۷۰ درصد پاسخ‌دهندگان مصنوعی اطلاعات نادرست و بحث‌های مرتبط با MAHA را اصلی‌ترین تهدید شهری در تمام سناریوهای مدل‌سازی شده دانسته‌اند. تقریباً نیمی از آن‌ها نیز از شهرت سازمان در برابر اطلاعات غلط در مورد دارو، واکسن و کاربردهای پزشکی را در اولویت اول قرار داده اند.

رسانه‌های واقعی تلویزیون نیز ممکن است باعث شوند که «ناشناختگی دستورکار MAHA» مهم‌ترین عامل نگرانی آن‌هاست. به باور آن‌ها، MAHA مفاهیم مفهومی مانند قیمت‌گذاری MFN یا مقررات تبلیغات، دارای ویژگی خاصی هستند و «هیچ‌کس نمی‌داند کدام یک از آن‌ها فعال می‌شوند و از چه مسیری بر بازار اثر سلامت می‌گذارند».

نشانه‌های تکمیلی پژوهش عبارت‌اند از:

59 درصد پاسخ‌دهندگان متخصص، نگرانی شدید نسبت به تأثیرات احتمالی MAHA بر تحقیق و توسعه، نوآوری و جذب استعدادها دارند.

کمتر از ۳۰ درصد کاهش فوری بودجه R&D را دارند.

تنها ۲۰ درصد، خود را برای یک بحران ارتباطی ناشی از مدیریت MAHA می‌دانند.

در مقابل، 65 درصد برای مدیریت سناریوی قیمت‌گذاری MFN و 51 درصد برای تغییرات تغییرات دارویی داروی طبی دارند.

بیش از 40 درصد نیز توصیه کرده‌اند که سازمان‌ها در قبال MAHA «رویکرد نظارت بر اقدام» نداشته باشند، زیرا پیام‌رسانی سنتی در فضای اشباع‌شده از اطلاعات اثربخشی بیشتر نیست و ممکن است حتی به تشدید بحران منجر شود.

به یودر، بسیاری از رهبران صنعت معتقدند برخی از عناصر MAHA با مأموریت اصلی سازمان‌های سلامت یعنی «رفع خدمت‌رسانی به بیماران» در تضاد است، بنابراین می‌توان گفت که سایر موضوعات، رشته‌های گزینشی و محتاطانه فعالیت می‌کنند. او میگوید:
«وقتی سناریوها چندگانه و غیرقابل‌پیش‌بینی هستند، برای سازمان‌ها باید به جای تکیه بر playbookهای قدیمی، یک سناریونویسی فعال طراحی کنیم.»

این مطالعه بخشی از مجموعه پژوهش‌های تحلیلی و بر شندویک است که با سرعت بالا از روش‌های مصنوعی تکمیل شده و به گفته محققان، زمان تهیه آن از چند ماه به تنها دو هفته است.

با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:

https://telegram.me/sharaPR

برای اطلاعات بیشتر درباره روابط عمومی و اخبار سازمان‌های مختلف، می‌توانید به وبسایت شارا مراجعه کنید.

انتهای پیام/