چرا تنوع نسلی در محیط کار مهم است؟

نسل‌‌‌های مختلف معمولا از روش‌های متفاوتی برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند، خواه صحبت کردن حضوری، تلفنی، از طریق ایمیل یا از طریق پیام باشد. هیچ راهی ذاتا بهتر یا بدتر نیست، اما زمانی‌که دو شیوه ارتباطی متضاد در برابر یکدیگر قرار می‌گیرند، ایجاد تعارض آسان می‌شود.

 شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا) || در هر سازمانی، احتمالا کارمندانی از چهار نسل، از بومرهای نزدیک به بازنشستگی تا نسل Z تازه فارغ‌‌‌التحصیل شده را پیدا خواهید کرد. وجود این شکاف سنی می‌تواند رعب‌‌‌آور باشد، اما فرصتی است تا افراد در هر سنی از تجربیات منحصر به فرد یکدیگر بیاموزند.
 
 کارفرمایان باید به محیط کار چند نسلی نه به عنوان یک چالش، بلکه به عنوان یک فرصت نگاه کنند. اگر شما فقط در خصوص نیازها یا سبک ارتباطی یک یا دو نسل صحبت ‌‌‌کنید، فرصت‌‌‌های فوق‌‌‌العاده، خرد و هوش و ایده‌‌‌های فوق‌‌‌العاده را از دست داده‌‌‌اید. ایجاد یک محل کار چند نسلی بسیار کارآمد است، زیرا نسل‌های مختلف نقاط قوت و ضعف خود را به میدان می‌آورند.
 
 در ادامه به چهار موردی اشاره خواهد شد که این تفاوت‌ها می‌توانند مکمل یکدیگر برای افزایش بهره‌وری و همکاری در بین نسل‌ها باشند.
 
 1 فناوری:
 

 نسل Z اولین نسل واقعا دیجیتال است، بنابراین نسل‌های قدیمی‌‌‌تر می‌توانند برای کمک به سازگاری خودشان به نسل Z تکیه کنند. اما از طرفی نسل Z نیز می‌تواند به نوبه خود به همکاران ارشد خود برای مشاوره در مورد اینکه وقتی فناوری جواب نمی‌‌‌دهد چه کاری می‌توانند انجام دهند، مراجعه کنند.
 
 2 سبک‌های‌ ارتباطی:
 
 نسل‌‌‌های مختلف معمولا از روش‌های متفاوتی برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند، خواه صحبت کردن حضوری، تلفنی، از طریق ایمیل یا از طریق پیام باشد. هیچ راهی ذاتا بهتر یا بدتر نیست، اما زمانی‌که دو شیوه ارتباطی متضاد در برابر یکدیگر قرار می‌گیرند، ایجاد تعارض آسان می‌شود.
 
 3 اثبات و دفاع از خود:
 
 نسل Z به اولویت دادن به سلامت روان و اعتراض به شرایط کاری نامطلوب شهرت پیدا کرده است. برخلاف نسل‌‌‌های قبلی که وارد محل کار شدند و همه شرایط را پذیرفتند، نسل Z خواسته‌‌‌های زیادی دارد و انعطاف‌‌‌پذیری در کار، تعطیلات و بسیاری از موارد را مطرح و درخواست می‌کند. نسل Z برچسب‌‌‌هایی مانند «لوس» را از نسل‌‌‌های قدیمی‌‌‌تر دریافت می‌کند، اما نسل‌‌‌های قدیمی‌‌‌تر می‌توانند از نسل Z بیاموزند که از بیان آنچه از کارفرمایان می‌‌‌خواهند نترسند.
 
 4 صبر و وفاداری:
 
 نسل Z می‌تواند از وفاداری شغلی نسل‌هایی مانند نسل X درس بگیرد و تشخیص دهد که ارزش دارد که طی یک دوره رشد در شرکت بماند. اشکال ندارد هر چیزی را که می‌‌‌خواهید مطالبه کنند، اما ممکن است به همه آن نرسند.
 همچنین به تعمیم‌‌‌های گسترده درباره نسل Z با دیده تردید نگاه کنید. آنها هنوز در محل کار خیلی جدید هستند. ما هنوز نتوانسته‌‌‌ایم نقاط قوت و ضعف آنها را بسنجیم.
 
 منبع: دنیای اقتصاد