چرا به استانداردها نیاز داریم؟

رایج‌ترین شکل استانداردهای روابط‌عمومی در ایران، استانداردسازی فرآیندهاست. اساسا، استانداردسازی فرآیند، ایجاد مجموعه‌ای از قوانین را توصیف می‌کند که چگونه افراد در یک صنعت و حرفه قرار است یک وظیفه و فعالیت را انجام داده و یا توالی از وظایف را تکمیل کنند. انتشار چهار عنوان کتاب «استانداردهای روابط‌عمومی» توسط انتشارات کارگزار روابط‌عمومی در همین راستا، یعنی استانداردسازی فرایندها و فعالیت‌های روابط‌عمومی صورت گرفته است.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| هزاران استاندارد در جهان وجود دارد که توسط متخصصان در بخش‌های مختلف تدوین و توسعه یافته است. علاوه بر این، نهادهای مختلفی در تهیه استانداردهایی که در سطح جهانی استفاده می‌شوند، دخیل هستند. اینها شامل سازمان‌های دولتی، سازمان‌های غیردولتی و سازمان‌هایی هستند که یا در استانداردسازی تخصص دارند یا در فعالیت‌های استانداردسازی مشارکت دارند.


هدف استانداردسازی تضمین یکنواختی رهنمون‌ها و رویه‌های خاص در یک صنعت و حرفه است. استانداردسازی بر فرآیند ایجاد محصول، عملیات کسب‌وکارها، فناوری مورد استفاده و چگونگی ایجاد یا انجام فرآیندهای اجباری خاص تمرکز دارد.


استانداردسازی با تنظیم دستورالعمل‌های پذیرفته‌شده عمومی در رابطه با نحوه ایجاد یا پشتیبانی یک محصول یا خدمات، و همچنین نحوه اداره یک کسب‌وکار یا نحوه اداره برخی فرآیندهای مورد نیاز به‌دست می‌آید.


رایج‌ترین شکل استانداردهای روابط‌عمومی در ایران، استانداردسازی فرآیندهاست. اساسا، استانداردسازی فرآیند، ایجاد مجموعه‌ای از قوانین را توصیف می‌کند که چگونه افراد در یک صنعت و حرفه قرار است یک وظیفه و فعالیت را انجام داده و یا توالی از وظایف را تکمیل کنند. انتشار چهار عنوان کتاب «استانداردهای روابط‌عمومی» توسط انتشارات کارگزار روابط‌عمومی در همین راستا، یعنی استانداردسازی فرایندها و فعالیت‌های روابط‌عمومی صورت گرفته است.


استانداردسازی فرایند به این معنی است که متخصصان روابط‌عمومی یک فرآیند ثابت و اثبات‌شده برای استفاده دارند. زمانی که استانداردسازی به خوبی انجام شود، می تواند ابهام و حدس و گمان را کاهش دهد، کیفیت را تضمین کند، بهره‌وری و روحیه کارکنان را افزایش دهد.


استانداردهای روابط‌عمومی، روش‌ها و دستورالعمل‌های یکپارچه‌ای را برای خدمات و فرآیندهای روابط‌عمومی تعیین می‌کنند. استانداردها، مانند اهداف، بیانیه‌هایی هستند که متخصصان روابط‌عمومی باید بدانند و بتوانند انجام دهند. با این حال، استانداردها معمولا از نظر دامنه محدودتر و قابل ارزیابی‌تر از اهداف هستند.


استانداردها، دانشی را که روابط‌عمومی‌ها برای موفقیت به آن نیاز دارند را به شکل متمرکز ارائه می‌کنند. آنها می‌توانند مجموعه‌ای از ابزارهای قدرتمند را برای نوآوری و بهره‌وری ارائه دهند.


استانداردها همچنین روشی آزموده شده برای کارآمدی هستند. آنها به روابط‌عمومی‌ها کمک می‌کنند تا عملکرد خود را بهبود بخشند، ریسک خود را کاهش دهند و به آنها کمک می‌کنند تا پایدارتر و باارزش‌تر باشند.


ما در کتاب «استانداردهای جهانی و حرفه‌ای روابط‌عمومی» که با همکاری مشترک انجمن متخصصان روابط‌عمومی و موسسه کارگزار روابط‌عمومی منتشر می‌شود کوشیده‌ایم تا مجموعه‌ای از قدیم‌ترین و جدیدترین داده‌ها و دیدگاه‌ها را از کشورهای مختلف جمع‌آوری کنیم که به محققان و متخصصان روابط‌عمومی کمک می‌کند تا ابعاد گوناگون استانداردهای روابط‌عمومی را به خوبی درک کرده و دریابند استانداردها کمک می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که هر متخصص روابط‌عمومی با پیروی از مجموعه‌ای خاص از قوانین و فرآیندها، وظایف خود را به‌خوبی انجام می‌دهد.