چرا از افرادی که دوست‌شان داریم بهتر یاد می‌گیریم؟

مطالعات جدید نشان می‌دهد که مغز ما به طور ذاتی طوری برنامه‌ریزی شده است که از افرادی که دوست‌شان داریم بیشتر یاد بگیرد و اطلاعات ارائه شده توسط آنها را بهتر به خاطر بسپارد.

این تحقیق توسط دانشمندان علوم اعصاب در دانشگاه لوند انجام شده است و نشان می‌دهد که نیازها و اولویت‌های شخصی ما نقش اساسی در نحوه یادگیری و شکل‌گیری باورهای ما دارد.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || مطالعات جدید نشان می‌دهد که مغز ما به طور ذاتی طوری برنامه‌ریزی شده است که از افرادی که دوست‌شان داریم بیشتر یاد بگیرد و اطلاعات ارائه شده توسط آنها را بهتر به خاطر بسپارد.

این تحقیق توسط دانشمندان علوم اعصاب در دانشگاه لوند انجام شده است و نشان می‌دهد که نیازها و اولویت‌های شخصی ما نقش اساسی در نحوه یادگیری و شکل‌گیری باورهای ما دارد.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد:
توانایی ما برای اتصال اطلاعات و استنتاج‌های جدید به طور قابل‌توجهی تحت تأثیر احساسات شخصی ما نسبت به ارائه‌دهنده اطلاعات است.

ما تمایل بیشتری به ایجاد ارتباطات جدید و به‌روزرسانی دانش از اطلاعات ارائه شده توسط گروه‌های مورد علاقه خود داریم.

این سوگیری در ادغام حافظه می‌تواند بر باورها و ادراکات ما تأثیر بگذارد و به طور بالقوه منجر به حافظه انتخابی و قطبی شدن تقویت شود.

این تحقیق بینشی اساسی در مورد چگونگی تأثیر نیازها و اولویت‌های شخصی بر فرآیندهای یادگیری ارائه می‌دهد که فراتر از حباب‌های فیلتر رسانه‌های اجتماعی به عملکردهای اساسی مغز گسترش می‌یابد.

به گفته محققان، این یافته‌ها می‌تواند در زمینه‌های مختلفی از جمله سیاست، آموزش و روابط شخصی کاربرد داشته باشد.

در اینجا چند نمونه از نحوه اعمال این یافته‌ها در دنیای واقعی آورده شده است:

در سیاست، این یافته‌ها می‌تواند به توضیح اینکه چرا مردم بیشتر به اطلاعاتی که از منابع همسو با آنها می‌آید اعتماد می‌کنند، کمک کند.

در آموزش، این یافته‌ها می‌تواند به معلمان کمک کند تا روش‌های تدریس خود را برای دانش‌آموزان با پیشینه‌های و علایق مختلف تطبیق دهند.

در روابط شخصی، این یافته‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا درک کنیم که چرا با افراد همفکر خود بیشتر ارتباط برقرار می‌کنیم و چگونه می‌توانیم روابط قوی‌تری با افرادی که با آنها اختلاف نظر داریم ایجاد کنیم.

این تحقیق هنوز در مراحل اولیه خود است، اما یافته‌های آن تاکنون نشان می‌دهد که نیازها و اولویت‌های شخصی نقش مهمی در نحوه یادگیری و شکل‌گیری باورهای ما دارد.

درک این موضوع می‌تواند به ما کمک کند تا در دنیای پیچیده و قطبی شده امروزی تصمیمات آگاهانه‌تری بگیریم.

منبع انگلیسی: neurosciencenews
منبع فارسی: شارا
 

انتهای پیام/