پنج نکته برای راه‌اندازی کمپین موفق روابط‌عمومی

راه‌اندازی کمپین موفق روابط‌عمومی مستلزم تحقیقات و اقدامات بسیاری است، اما اگر این کارها به‌درستی انجام شود، مسیر کسب‌وکار شما را تغییر می‌دهد. به یاد داشته باشید که کمپین‌های روابط‌عمومی سرمایه و اعتبار شرکت شما هستند، بنابراین برای برنامه‌ریزی در این مسیر وقت و دقت صرف کنید. همه کسب‌وکارها مثل هم نیستند اما این پنج راهکار می‌تواند برای تمام کمپین‌های روابط‌عمومی که به دنبال رشد و پیشرفت هستند مفید و کارآمد باشد.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| راه اندازی کمپین موفق روابط‌عمومی می تواند برای یک کسب‌وکار عامل تغییر بازی باشد. صرف نظر از اندازه شرکت، روابط‌عمومی می تواند شما را به برخی از بزرگترین رقبا در صنعت شما نزدیک کند. کلید موفقیت در روابط‌عمومی این است که پیام شما خلاقانه و خبرساز باشد. کمپین روابط‌عمومی تاثیر زیادی بر تصویر عمومی شرکت دارد که تا مدت ها این تاثیر ادامه دارد، بنابراین تاثیر مثبت بسیار اهمیت دارد.


به عنوان بنیانگذار آژانس روابط‌عمومی، پنج راهکار را در راه اندازی کمپین موفق روابط‌عمومی موثر می دانم.


1. اهداف کوتاه مدت و بلندمدت خود را تعیین کنید


قبل از اینکه هیچ حرکتی بکنید بسیار مهم است که ابتدا اهداف بلندمدت و کوتاه مدت خود را برای کمپین تعیین کنید. به این فکر کنید در انتها می خواهید به چه جایگاهی برسید و از این اصل در تمام تصمیمات خود استفاده کنید. اهداف کوتاه مدت شما باید خیلی خاص باشد چرا که برنامه ریزی برای کمپین ساده تر می شود و پیام واضح و مشخصی برای مخاطبان خود خواهید داشت. دانستن اینکه به چه چیزی و چگونه می خواهید دست یابید به شما کمک می کند رویکرد مناسبی در کار خود پیش بگیرید. وقتی اهداف کوتاه مدت شما مشخص شود، بهتر می توانید مخاطبان هدف را شناسایی کنید و همچنین می توانید به بهترین شکل به پلتفرم ها دست یابید.


2. مخاطبان خود را شناسایی کنید


برای اینکه با پیام خود بهترین تاثیر را بر مخاطب داشته باشید باید مخاطب خود را بشناسید. تمام اهداف و ابعاد کمپین روابط‌عمومی باید متناسب با مخاطب هدف باشید چرا که این همان جایگاهی است که تمام زمان و توجه خود را صرف آن کرده اید. مخاطبان هدف شما کسانی هستند که نسبت به اتفاقاتی که در کمپین می افتد واکنش نشان می دهند و پیام های آنها مثبت و تاثیرگذار است. وقتی شناخت کاملی از مخاطبان خود داشته باشید، در رسانه ها بهتر می توانید تصمیم گیری کنید و برنامه ریزی زمانی داشته باشید


3. پلتفرم درست را شناسایی کنید


مخاطبان هدف هستند که تعیین می کنند شما از چه پلتفرمی برای پیام رسانی استفاده کنید. در زمان انتخاب پلتفرم بیشتر باید به این توجه کنید که مشتریان وقت خود را بیشتر در چه پلتفرمی صرف می کنند. به عنوان مثال توئیتر برای انتشار اطلاعاتی مثل اخبار فوری مفید است، در حالیکه اینستاگرام و پینترست برای محتوای تصویری بیشتر کارایی دارند. وقتی بدانید مخاطبانتان از چه پلتفرمی بیشتر استفاده می کنند می توانید اطلاعات و اتفاقات روز را در مورد کسب‌وکارتان از طریق آن پلتفرم با آنها درمیان بگذارید.

4. زاویه خلاقانه را بیابید


اگر می خواهید توجه رسانه ها را جلب کنید بسیار اهمیت دارد که زاویه خلاقانه ای داشته باشید. تنبلی نکنید و خبر خود را به چند خبرنگار فقط با یک آدرس ایمیل ارسال کنید. در نامه ای که ارسال می کنید دقت کنید که حتما رسانه یا خبرنگاری که با آن مکاتبه می کنید مخاطب قرار دهید.

 

یک پیام شخصی نشان می دهد به دریافت کننده پیام اهمیت داده و شخص او را مخاطب قرار داده اید. بسیاری از رسانه های خواستار چیزی فراتر از یک اطلاعیه ساده هستند؛ آنها می خواهند پیامی دریافت کنند که توجه آنها را کاملا به خود جلب کند. در مورد اینکه هر یک از رسانه ها، چه خبر و داستانی را اغلب پوشش می دهند تحقیق کنید و اطمینان حاصل کنید از اینکه پیام شما متناسب با محتوای آنهاست.


5. مسیر پیشرفت را حفظ کنید


حفظ مسیر پییشرفت برای کمپین های روابط‌عمومی بسیار الزامی است چرا که باید ارزیابی کنید و ببینید چه چیزی به کار می آید و چه چیزی بی فایده است. بسیاری از کسب‌وکارها کمپینی را راه اندازی می کنند که اهداف مشخصی ندارد، مثلا فقط می خواهند دیده شوند. این هدف اصلا خوب نیست چرا که با نتیجه واقعی و مشخصی همراه نیست. داشتن هدف خاص برای اینکه ببینید به نتیجه دلخواه رسیده اید یا نه و همچنین حفظ مسیر پیشرفت بسیار ضروری است. وقتی هدف خاصی را انتخاب کرده باشید، برای حفظ مسیر، نتایج آن قابل ارزیابی هستند. هیچگاه با دیدن موقعیت کمپین تعجب نمی کنید چرا که داده ها و اطلاعات‌تان واضح و مشخص است.


راه‌اندازی کمپین موفق روابط‌عمومی مستلزم تحقیقات و اقدامات بسیاری است، اما اگر این کارها به‌درستی انجام شود، مسیر کسب‌وکار شما را تغییر می‌دهد. به یاد داشته باشید که کمپین‌های روابط‌عمومی سرمایه و اعتبار شرکت شما هستند، بنابراین برای برنامه‌ریزی در این مسیر وقت و دقت صرف کنید. همه کسب‌وکارها مثل هم نیستند اما این پنج راهکار می‌تواند برای تمام کمپین‌های روابط‌عمومی که به دنبال رشد و پیشرفت هستند مفید و کارآمد باشد.

 

 

منبع انگلیسی:  www.forbes.com
منبع فارسی: شارا – شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران