
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– تعداد خیلی کمی از مردم میتوانند به صورت واضح شغل یک مدیر روابط عمومی را توضیح دهند. اگر شما پلیس باشید، مهندس ساختمان و یا کارگر؛ همه راجع به شغل شما تصورات ذهنی یکسانی دارند. اما وقتی که صحبت از روابط عمومی به میان میآید، اوضاع کمی پیچیدهتر میشود. من یا شما به عنوان یک مدیر روابط عمومی باید مدام توضیح دهیم که شغل ما با تبلیغات، شغل ما با بازاریابی، سفارش به روزنامهنگاران برای نوشتن داستان و … فرق دارد.
با اینکه بسیاری از افراد روابط عمومی و تبلیغات را یکی میدانند، اما آنها دو مبحث کاملا متفاوت و مجزا از هم هستند. روابط عمومی برعکس تبلیغات از رسانههای پرداختنی کمک نمیگیرد، بلکه هدف آن استفاده از رسانههای شخصی برای دریافت بیشترین اعتماد و اعتبار مخاطبان است.
براساس تعریفی که در ویکیپدیا آمده است:
روابط عمومی مجموعهای از اقدامات و کوششهای حسابشدهای است که هر سازمان برای برقراری ارتباط مؤثر و هدفمند با گروههایی که با سازمان در ارتباطند انجام میدهد.
برای درک بیشتر و چگونگی استفاده از این مهارت در ادامه توضیحات و مثالهای بیشتری را خواهید دید. پنج روش بروز برای استفاده از روابط عمومی را در ادامه بخوانید.
۱) بهرهبرداری از جدیدترین اخبارهای منتشر شده
در روابط عمومی آنچه که بیش از همه چیز اهمیت دارد، توانایی بروز بودن و آشنایی با جدیدترین اخباری است که در حال انتشار است. این اخبار میتوانند بهترین ایدههای ترویجی برای شما باشند.
این اخبار جدید هستند و توجه مردم به شدت متوجه آنها است، به همین دلیل بهترین راهکار برای ترویج محتوای برند شما محسوب میشوند.
به عنوان مثال، زمانیکه جروم دیوید سالینجر نویسندهی معاصر آمریکایی که حتما آوازهی کتابهای مشهورش همچون ناتوردشت را شنیدهاید، درگذشت؛ بسیاری از کسبوکارهایی که در حوزهی کتاب فعالیت دارند، نقلقولهایی از وی منتشر کردند و به مجموعهی کتابهای او در سایت خودشان برای خرید لینک دادند.
۲) به شیوهای متفاوت از فریلنسرها کمک بگیرید
یکی از مشکلات مدیران روابط عمومی این است که نمیتوانند به اندازهی کافی محتوای جذاب و خاص تولید کنند، ارتباط با فریلنسرها تا اندازهای میتواند این مشکل را برطرف کند. اما از آنجاییکه پایگاه دادهی مفیدی در رابطه با پیدا کردن فریلنسرها در اختیار نیست، شما میتوانید از روشهای نوآورانه بهره بگیرید.
به عنوان مثال، یک تیم گردشگری به دنبال نویسندگانی بود که همراه با تور(با بلیت رایگان) به کشوری مسافرت کند و در مورد آن کشور بنویسد. با این حال، آنها نمیتوانستند فردی که به اندازهی کافی قوی و علاقهمند به شرکت در این تور باشد را پیدا کنند.
بنابراین تصمیم گرفتند که مسابقهای را در توییتر برگزار کنند و کلیهی افرادی را که روزمهای در حوزهی گردشگری دارند و علاقهمند به این سفر را به چالش بکشند.
بعد از برگزاری مسابقه آنها ۴۴۸ توییت دریافت کرده بودند و بیش از ۱٫۵میلیون بازدید که خود این ایده هم توانست نقش موثری در ترویج برند آنها داشته باشد.
۳) یک شبکهی بزرگ از تاثیرگذاران بسازید
اگر تاکنون در زمینهی روابط عمومی فعالیت کرده باشید، احتمالا با واژههای تاثیرگذاران و بازاریابی تاثیرگذاران آشنایی دارید. اما نمیخواهیم تکرار مکررات کنیم و به شما بگوییم که با تاثیرگذاران صنعت خود ارتباط برقرار کنید و از آنها بخواهید تا راجع به شما بنویسند. این کار فوقالعاده سختی هست و امکان موفقیت در آن به شدت پایین است.
تاثیرگذاران لزوما کسانی نیستند که در صنعت شما شناخته شده باشند، بلکه افرادی هستند که میتوانند نفوذ زیادی روی ذهنها ایجاد کنند.
به عنوان مثال، شرکت Child’s Play Communications به شیوهای جالب از این ترفند بهره برد. آنها گروهی از مادران را یافتند که اغلب از کودکان صحبت میکردند و همچنین دنبالکنندههای زیادی دارند. آنها از این گروه از مادران خواستند تا محصولات این برند را نقد و بررسی کنند با مخاطبانشان به اشتراک بگذارند.
۴) رویدادها اصلیترین مکان برای مدیر روابط عمومی هستند
رویدادها میتوانند نقش بسیار موثری در ترویج کسبوکار شما ایفا کنند. رویدادها پر از افراد پرانرژی و مستعد هستند که به دنبال فرصتها و افکار وارد رویدادها شدهاند. شما به عنوان مسئول روابط عمومی میتوانید وارد رویدادها شوید و به ترویج کسبوکار خود در رویدادها بپردازید.
قبل از شرکت در رویدادها به حتما کارت ویزیت خود توجه کنید و از ایدههای خاص برای تهیهی آن کمک بگیرید. ما در مطلب ایدههای خلاقانه برای تهیهی کارت ویزیت چند پیشنهاد ویژه در این خصوص ارائه دادهایم.
۵) شهرت خود در دنیای دیجیتال را به دنیای واقعی نیز انتقال دهید
زندگی ما به شدت دیجیتالی شده است، اما نباید از پتانسیل محیط واقعی برای ترویج کسبوکار خود غافل بمانیم. ما میتوانیم تمام شهرتی که در دنیای دیجیتال کسب کردهایم را به دنیای واقعی انتقال دهیم.
شرکتی به نام FreedMaxick در این خصوص ایدهی جالبی را پیادهسازی کرد. آنها بیلبوردی را در سطح شهر پیادهسازی کردند که از محتوای صفحهی فیسبوکشان تغذیه میشد و با انتشار هر پست در فیسبوکشان، آن بیلبورد نیز تغییر میکرد.
فراموش نکنید روابط عمومی جدای از خلاقیت و بروز بودن نیست. اگر مدیر روابط عمومی هستید و یا در تلاش هستید تا وارد این عرصه شوید این موضوع را مدنظر داشته باشید که هیچگاه با شغل راحتی در ارتباط نخواهید بود. اما اگر جزو افرادی هستید که از بودن در چالشها لذت میبرید، به دنیای روابط عمومی خوش آمدهاید.
منبع: www.ibazaryabi.com
|
نظر بدهید