بیستمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی با سخنرانی پروفسور باقر ساروخانی در مرکز همایشهای بینالمللی سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.
ایشان نقش قلم و نشر در تداوم فرهنگ و انسجام اجتماعی را برجسته کردند. اهمیت کتاب بهعنوان ابزار توسعه پایدار جامعه مورد تأکید قرار گرفت.
مشکلات ساختاری انتشارات و انگیزه مولفان بررسی شد. در خاتمه، پروفسور ساروخانی بر لزوم انتشارات پاک و با عمق اندیشه برای تأثیرگذاری واقعی بر جامعه تأکید کردند.
سه نکته برجسته
🖋 نقش مقدس قلم و انتشار
پروفسور ساروخانی با تأکید بر اینکه نشر و قلم امری مقدس است گفت: «انتشارات زمینه نامیرایی انسانِ میراست و انسانی که با تاریخ گفتگو میکند.» ایشان افزودند که رسالهها و آثار پژوهشی، گفتگو با همه تاریخ و استمرار فرهنگی انسانها هستند.
📚 انسجام اجتماعی و توسعه پایدار
ایشان تأکید کردند که کتاب و انتشارات، پیوند اجتماعی و سرمایه اجتماعی را تولید میکنند. هر موجود زندهای میمیرد اما کتابها و آثار فرهنگی بازمانده و جامعه را منسجم میسازند و توسعه پایدار بدون کتاب و مطالعه امکانپذیر نیست.
⚖️ مشکلات ساختاری و انگیزه نویسندگان
پروفسور ساروخانی به مشکلات ساختاری انتشارات و انگیزه مولفان اشاره کردند؛ از جمله نایاب شدن کتابها، فتوکپی غیرمجاز و استقبال کم مردم. ایشان تأکید کردند که انتشارات سالم و مؤثر باید با عرق و آتش درون نوشته شود، نه برای ارتقای شغلی یا قراردادهای مالی.
شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || بیستمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی در روز ۷ آبان ۱۴۰۴ در مرکز همایشهای بینالمللی سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد. در این جشنواره، پروفسور باقر ساروخانی، پدر علم جامعهشناسی ارتباطات ایران، در سخنرانی خود با موضوع «جذب و دفع در فرآیند انتشارات» به بررسی علمی نقش ارتباطات در اثرگذاری و مخاطبپذیری محصولات انتشاراتی پرداخت و اهمیت انتشار، قلم و کتاب بهعنوان ابزار حفظ فرهنگ، انسجام اجتماعی و توسعه پایدار جامعه را برجسته کرد.
وی در بخشی از سخنان خود با تأکید بر اینکه نشر و قلم، امری مقدس است، اظهار داشت: «کمتر دینی را دیدهام که کتاب مقدسشان با قلم آغاز نشده باشد؛ «ن و القلم و مایسطرون». کمتر جامعهای را دیدهام که انتشارات را با بقای انسان مرتبط نکرده باشد. شما فردوسی و دیگران را نگاه کنید: «نمیرم از این پس که من زندهام که تخم سخن را پراکندهام». انتشارات، زمینه نامیرایی انسانِ میراست؛ انسان پایدار است؛ انسانی که با تاریخ گفتگو میکند. به دانشجویانم میگویم که رساله شما گفتگو با همه تاریخ است.»
ایشان ادامه دادند: «چیز جالبی است که ما انسانها همه میمیریم ولی انتشارات و آثار ما برجای میماند. هر موجود زندهای میمیرد، ولی کتاب هرگز نمیمیرد. زمان حافظ، شاید کتابش آنقدر برجسته نبود ولی امروز میبینید که این کتاب چه جایگاهی در جامعه دارد. بنابراین انتشارات زمینه انسجام اجتماعی و سرمایه اجتماعی است. پیوند اجتماعی تولید میکند؛ برای فرد هستی است و برای جامعه انسجام و بقای جامعه.»
پروفسور ساروخانی افزودند: «من آرزویی دارم و چند بار در رونمایی از کتابها هم گفتهام؛ خدا کند روزی روستاهای ما هم بتوانند کتابخانه کوچکی داشته باشند و افراد عادی نیز یاد بگیرند شبها کمی مطالعه کنند. چقدر کار و فرهنگ جالبی خواهد بود و جامعهای پویا و توسعهیافته خواهیم داشت. اعتقاد من بر این است که اساساً توسعه پایدار بدون کتاب و انتشار ممکن نیست و بسیار غمانگیز است که جامعهای اهل کتاب و مطالعه نیست.»
ایشان به مشکلات ساختاری انتشارات اشاره کرده و گفتند: «ما کتاب مینویسیم، بعد از مدتی کتاب نایاب میشود. وقتی میخواهیم چاپ دوم را انجام دهیم، دستگاههایی ساخته شده که از روی کتاب ما فتوکپی میکنند. بنابراین کدام مولف انگیزه پیدا میکند که کتاب بنویسد؟ یا کتابی مینویسیم و استقبال مردم بسیار کم است. همین ژاپن که اشاره شد، برای خرید کتابها صفهای طولانی تشکیل میدهند که نشانه بلوغ فرهنگی و پویایی تمدن است.»
ایشان افزودند: «البته گاهی در ایران نمایشگاه کتاب برگزار میشود که خوب است، ولی مشکلات ساختاری ارتباطات باید برطرف شود. تیراژ کتابها پایین است چون مشتری کم است و به همان نسبت کتاب گران میشود و خرید کتاب دشوار میشود. بنابراین در گردونهای قرار گرفتهایم که مطلوب نیست.»
پروفسور ساروخانی در پایان سخنرانی خود خطاب به مخاطبان گفتند: «امیدوارم همه ما روزی فرزندان فردوسی باشیم. او وقتی کتابش را نوشت، هیچ توقعی نداشت و با هیچکس قراردادی ننوشته بود؛ او نوشت تا ایران را احیا کند. امیدوارم جامعه ما جامعه مطالعه باشد و انگیزه مطالعه داشته باشد. در برخی حرفهها ممکن است کار با کتاب سرد باشد، مانند کسبه بازار، ولی گروههای گرم وجود دارند؛ کسانی که باید دانش تولید کنند. متأسفانه تعداد این افراد در جامعه ما بسیار کم است. حتی استادانی که کتاب مینویسند گاهی تنها برای ارتقای شغلی این کار را انجام میدهند؛ اما انتشارات سالم و پاک، آن است که با عرق و آتش درون نوشته شده باشد.»
ایشان به خاطرات خود اشاره کرده و گفتند: «زمانی که ما جوان بودیم کتاب اجاره میکردیم و برای صرفهجویی، همان شب کل کتاب را میخواندیم. با جواد فاضل و صادق هدایت آشنا شده بودیم. جواد فاضل خوب مینوشت، ولی قراردادی کار میکرد؛ یعنی پول میگرفت و کتاب تحویل میداد. اما صادق هدایت با عمق جان و اندیشه بنیادی مینوشت و کتابهایش امروز هم دست به دست میچرخد و در سطح جهانی مطرح است. بنابراین ما به دنبال انتشارات پاک و گرم هستیم. قلم مقدس این افراد میتواند انسان و جامعه را تغییر دهد و روابط عمومی را بسط و ارتقا دهد.»
با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:
برای اطلاعات بیشتر درباره روابط عمومی و اخبار سازمانهای مختلف، میتوانید به وبسایت شارا مراجعه کنید.
انتهای پیام/

نظر بدهید