واقع بینی نسبت به روابط عمومی، نیاز سازمان های امروز

سعید معادی کارشناس ارشد روابط عمومی – بی شک هوشمندی در هم سوئی با تغییرات و بهره گیری از ظرفیت ها و قابلیت های موجود و برخورداری از انعطاف در مواجهه با تغییرات و عدم مقاومت در مقابل آن مانائی و پایداری هر سازمان را در چرخه فعالیت و اثر بخشی آن بر جامعه هدف، بهتر و بیشترمی سازد. روابط عمومی به عنوان یکی از ظرفیت های بی بدیل در دنیای گسترده و پر پیچ و خم ارتباطات انسانی، اجتماعی و سازمانی قلمداد می گردد.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)|| هنر واقع بینی و هر چیزی را که در همان حد و اندازه است نه بیشتر و نه کمتر دیدن ، راهی برای رسیدن به حقیقت و کمک به اصلاح ، تغییر ، بهبود ، تکمیل و یا ایجاد محسوب می گردد، هنری که نیاز همه سازمان ها از گذشته تا امروز بوده است اما فضای حاکم بر سازمان های امروزی و رشد سریع تغییرات این نیاز را چندین برابر کرده است و بی شک هوشمندی در هم سوئی با تغییرات و بهره گیری از ظرفیت ها و قابلیت های موجود و برخورداری از انعطاف در مواجهه با تغییرات و عدم مقاومت در مقابل آن مانائی و پایداری هر سازمان را در چرخه فعالیت و اثر بخشی آن بر جامعه هدف، بهتر و بیشترمی سازد. روابط عمومی به عنوان یکی از ظرفیت های بی بدیل در دنیای گسترده و پر پیچ و خم ارتباطات انسانی، اجتماعی و سازمانی قلمداد می گردد.

 

رهبران سازمانی که از قدرت و تفکر تغییرات عقلائی و استراتژی تحول گرا برخوردار می باشند همسو با واقعیت های پیرامونی و اتفاقات در شرف اجراء و آتی تلاش می کنند تا در جهت پیشبرد اهداف و برنامه ها و توسعه سازمانی از قایلیت و توانمندی این نهاد مدنی استفاده بهینه کنند و بی تردید هر سازمانی که بتواند در شرایط و تغیرات فعلی واقع بینانه به مسائل توجه کند و برابر اصل نیاز سنجی و تحلیل صحیح و درست از شرایط و رخداد های پیرامونی همسو با تغییرات و تحولات ، استراتژی مناسبی را اخذ نماید از کارائی ، اثر بخشی و موفقیت و ماندگاری بیشتری برخوداراست.

 

در همین راستا اخیرا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی، پارک‌های علم و فناوری و سازمان‌های وابسته به این وزارتخانه، آیین‌نامه جدید ارتقای ساختار و عملکرد روابط عمومی‌های موسسات آموزش عالی کشور را ابلاغ کرد. در متن کامل آئین نامه ابلاغ شده از سوی وزیر علوم آمده بود: با توجه به اهمیت روابط عمومی در اطلاع‌رسانی و همکاری با رسانه‌های گروهی برای انعکاس عملکردها، پاسخ‌گویی به ابهامات، تهیه و اجرای طرح‌های تبلیغاتی و مناسبتی، کمک به ترویج علم و فناوری و بهبود روابط درون‌سازمانی و برون‌سازمانی کارکنان و مسئولان، رعایت مواردی ضروری است از جمله اینکه در بند اول، انتخاب مسئول روابط عمومی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، و سازمان‌های مربوطه از سوی عالی‌ترین مقام مؤسسه با توجه به شرایط ذکرشده در بند ۲ صورت گیرد که به نظر می رسد این اقدام وزیر شانیت بخشی به افراد در سمت مسئولیت روابط عمومی در این وزارتخانه و سازمان های تابعه و توجه ویژه به جایگاه و اعتبار روابط عمومی به عنوان مشاوران واقعی سازمان و مردم است ، که امروزه متاسفانه بسیاری از سازمان ها احکام مربوط به

مسئولین روابط عمومی از سوی معاونین مالی و اداری و یا مدیران کارگزینی صادر می گردد که مسلما صدور احکام از سوی بالاتری فرد سازمانی باعث وجاهت قانونی بیشتر و جایگاه قوی و محکمتر روابط عمومی در پیشبرد امور خواهد شد.


در بند 2 این آئین نامه به انتخاب فرد مناسب برای مسئولیت روابط عمومی بر اساس برخورداری از توان برقراری ارتباط مؤثر با حوزه‌های داخلی و خارجی مؤسسه، خلاقیت، تحرک، آگاهی‌های سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای، سابقه و تجربه فعالیت در حوزه‌های مشابه را مورد تاکید قرار داده اند که این تاکید موکد بر انتخاب و انتصاب فرد دانش آموخته کاردان و کار بلد در روابط عمومی اگرچه به عنوان شرط لازم نه شرط کافی در اجرای نظام شایسته سالاری در روابط عمومی از مرحله شایسته شناسی ، شایسته یابی ، شایسته گزینی ، شایسته گماری ، شایسته داری به واسطه عدم اجراء همواره محمل دغدغه و اعتراض اساتید ، صاحب نظران ، پیشکسوتان ، مدیران و کارشناسان و کارگزاران روابط عمومی بوده است که کماکان کج دار و مریض و ناقص این موضوع در انتصاب مسئولین روابط عمومی رعایت می شود، اما کافی و مطلوب نیست و تا رسیدن به شرایط مناسب و در قالب یک رفتار سیستماتیک فاصله دارد . اما تدوین ، تصویب ، تکلیف و ابلاغ این امر مهم از سوی بالاترین مقام در یک دستگاه اجرای می تواند بیانگر رویکرد کارشناسانه و فنی ایشان به یک اصل اساسی در وادی مهم و خطیر روابط عمومی باشد.


مقوله اطلاع یابی ، تجمیع و بهره گیری از دیتاها و اطلاعات و متعاقب آن آگاهی و اشراف روابط عمومی به مسائل و رخداد های داخلی و پیرامونی سازمان برای امکان تولید محتوای ، پیام ، گزارش و خبر و صیانت از حقوق سازمان و مردم واتخاذ رفتار کنش گرا و استراتژی مناسب منوط به فراهم نمودن زمینه امکان حضور و مشارکت فعالانه و جدی روابط عمومی در عرصه های تصمیم سازی و تصمیم گیری است بنابراین بند سوم این آئین نامه به دنبال بیان وظایف و مسئولیت های حرفه ای روابط عمومی است که اشاره دارد: حضور مسئول روابط عمومی در جلسات مؤسسه حسب تشخیص رئیس مؤسسه به‌منظور آگاهی از مسائل و تصمیمات و انعکاس صحیح و به‌موقع آن‌ها” جذب نیروی روابط عمومی از میان فارغ‌التحصیلان در رشته روابط عمومی و رشته‌های مرتبط یا افراد مجرب در زمینه مذکور به‌منظور ایجاد ساختار مناسب روابط عمومی؛ برگزاری دوره‌های آموزشی برای ارتقای سطح کارکنان روابط عمومی ، هماهنگی و برقراری تعامل مناسب میان کلیه واحدهای سازمانی مؤسسات با روابط عمومی در تهیه گزارش عملکرد، برگزاری نمایشگاه‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی، انتشار خبر و اجرای مصاحبه با رسانه‌های گروهی ، واگذاری مسئولیت مدیریت پایگاه‌های اطلاع‌رسانی مؤسسات به واحد روابط عمومی ، تخصیص بودجه کافی برای فعالیت‌های روابط عمومی در بودجه سالانه ، حمایت از حضور مسئولان روابط عمومی در جلسات و نشست‌های شورای هماهنگی روابط عمومی‌های وزارت متبوع بر اساس برنامه‌های زمان‌بندی‌شده، به دلیل جایگاه و نقش مهم شورای مذکور در ارتقای فعالیت‌ها و تحقق اهداف کلان نظام آموزش عالی کشور در سطوح ملی و منطقه‌ای. از دیگر بند های تصویبی و تکلیفی این آئین نامه بوده است که علاوه بر تبیین و تشریح و تنویر ذهن افراد مختلف در سطوح متفاوت این دستگاه اجرائی و سازمان های تابعه نسبت به جایگاه، ساختار ، نیاز های مالی ، ساختاری ، حمایتی و هدایتی و سخت افزار و نرم افزاری روابط عمومی ، به نظر بیانگر نوعی آسیب شناسی از وضعیت فعلی روابط عمومی و باز خوانی و باز مهندسی روابط عمومی در این دستگاه اجرائی بوده و می تواند این اتفاق مهم و این تصمیم ارزشمند در شرایط فعلی که به واسطه اعمال سلایق فردی و شخصی و کج فهمی و تفسیر به رای توسط عده ای از مدیران که موجب تنزل و سر در گم و کم رنگی نقش و جایگاه روابط عمومی در برخی از سازمانها شده است ، فتح باب و شروع خوب برای روابط عمومی و الگو سازی برای تحریک در جهت بازنگری و تصمیم مناسب از سوی مدیران نسبت به ارتقاء کمی و کیفی روابط عمومی در سازمان های مربوطه باشد.