شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– مهم ترین وظیفه و نقش اساسی رسانه ها، انتشار جریان و رویدادهای اجتماعی است. امروزه رسانه ها به عنوان یکی از وظایف اصلی خود، پخش خبر و اطلاع را برعهده دارند. رسالت این وسائل در انتقال سریع، بی طرفانه وآگاهی بخش اخبار و وقایع دنیای ماست.
برای آنکه انسان بهتر بتواند به زندگی جمعی ادامه دهد و در صحنه فعالیت¬های اجتماعی راه مناسب تر برگزیند، باید همیشه در جریان حوادث و اتفاقاتی که هر لحظه درمحیط اطراف در دنیای بزرگ او روی می¬دهند، قرار داشته باشد. بنابراین رسانه¬ها این نقش را برعهده داشته و هر لحظه تازه¬ترین خبرها، تفسیرها را به طور وسیع در اختیار مردم قرار می¬دهند.
وسایل ارتباط افقی متعددی همچون اینترنت و موبایل و موارد مشابه ارتباطات عمودی را تحت الشعاع قرار داده اند. این ابزار نوعی ارتباط افقی را که آشکار نیست اما در اکثر موارد حداقل به قدرت نوع عمودی آنهاست امکان پذیر می¬سازد.
منظور از ارتباط افقی، ارتباط بین افرادی است که ممکن است همدیگر را بشناسند یا کاملاً غریبه باشند ولی به هر حال به خاطر علایق مشترکی که دارند از طریق یک رابط با هم در ارتباط هستند. این جریان جریانی قدرتمند است زیرا سطح آگاهی انسان را ارتقایی چشمگیر می¬بخشد.
در کنار این¬ها رسانه اجتماعی، اجتماعات و شبکه¬هایی به وجودمی آورد و افراد را به مشارکت در آنها تشویق می¬کند. روابط عمومی می¬تواند با ایجاد شبکه¬های اجتماعی با موضوعات اختصاصی و یا با مشارکت در شبکه¬های اجتماعی بااهداف مورد نظر سازمانی خویش در جهت الکترونیکی شدن گام بردارند.
سازمان¬ها وبلاگ¬ها، پادکست¬ها، آر. اس. اس وسایر ابزارها را به ترکیب روابط عمومی خود اضافه می¬کند تا پیام خود را سریعاً به طیف وسیعی از مردم برساند. در روابط عمومی سنتی، بیشتر ارتباطات عملاً به صورت یک طرفه برقرار شده و مطالبی که ارائه می¬شود، محدود و غیر متنوع و برای همه مخاطبان با سلیقه¬های متفاوت یکسان است، در حالی که در روابط عمومی مجازی، امکان ایجاد ارتباط تعاملی و فرد به فرد فراهم است و می¬توان بسیار سریع و راحت با مخاطب ارتباط برقرار کرد و اطلاعات واخبار بسیار متنوع تر و جاذب تری را براساس علایق خاص وی به او ارسال کرد.
بر اساس نظریه¬ی استفاده و رضامندی مهم ترین نقش رسانه¬ها را برآورده ساختن نیازها و انگیزه¬های مخاطب می¬داند، بنابراین، به هر میزان که رسانه¬ها این نیازها و انگیزه¬ها را برآورده سازند، به همان میزان موجبات رضایتمندی مخاطب را فراهم می¬کنند. (ویندال، سیگنایزر و اولسون، 274:1376)
رابین می¬نویسد مردم در استفاده از رسانه¬ها دارای هدف و انگیزه هستند. چنین رفتار هدفمندی برای آن¬ها سودمند است و پیامدهایی برای خودشان و جامعه دارد و برای برآورده ساختن نیازها یا امیال خود، از منابع و محتوای ارتباطی استفاده می¬کنند.
استفاده از رسانه¬ها، به منظور کسب رضایت یا منفعت از جمله جستجوی اطلاعات برای تقلیل شک و تردید و حل مسائل و مشکلات شخصی است. همچنین عوامل اجتماعی و روانشناختی، واسطه¬ی رفتار ارتباطی است. رفتار ارتباطی پاسخی به رسانه¬ها به میانجیِ وضعیت¬های اجتماعی و روان شناختی مانند تعامل میان فردی، مقوله اجتماعی و شخصیت است. (رابین، 98:1993)
با توجه به اهمیت نیازها و انگیزه¬های مخاطب در استفاده از رسانه¬ها و زمینه¬ی فردی و اجتماعی این نیازها، الیهو کاتز و هربرت بلومر، الگوی این نظریه را چنین ترسیم کرده اند:
زمینه¬های اجتماعی و روانشناختی باعثِ [ایجاد] نیازهایی می¬شود که نتیجه¬ی آن¬ها انتظارات و توقعات از رسانه¬های جمعی است که موجب تنوع و گوناگونی الگوی عرضه¬ی رسانه می¬شود و به برآورده شدن نیازها می¬انجامد(ویندال، سیگنایزر و اولسون، 275:1376)
فرض اصلی نظریه¬ی استفاده و رضامندی این است که افراد مخاطب، کم و بیش به صورت فعال، به دنبال محتوایی هستند که بیشترین رضایت را [برای آنان] فراهم سازد. میزان این رضایت بستگی به نیازها و علایق فرد دارد (ویندال، سیگنایزر و اولسون، 274:1376)
از سوی دیگر محتوای پیامهای رسانهای پس ازعبور از ایستگاههای بازرسی و کنترل، یا حذف میشوند و یا پس از اعمال تغییرات مورد نظر دروازهبانان از طریق رسانهها ارسال میشود. عوامل موثر بر محتوای رسانهها ممکن است عوامل درون سازمانی نظیر گزارشگران، نویسندگان و سردبیران و یا عوامل برون سازمانی همچون محدودیتهای قانونی، اعمال نفوذ اشخاص حقیقی و حقوقی، صاحبان آگهی و سرمایه و گروههای فشار باشند. میزان تاثیر هر یک از این عوامل به میزان نفوذ آن در سازمان و نهاد رسانه بستگی دارد.
|
نظر بدهید