نقش موثر روابط عمومی در تبیین و تحقق همدلی و همزبانی دولت و ملت

حبیب‌اله رشیدارده، رئیس اداره کل روابط عمومی بانک ملی ایران – انتخاب شعار سال 1394 تحت عنوان «دولت وملت، همدلی و همزبانی» توسط مقام معظم رهبری را باید نقطه عطفی در تاریخ روابط عمومی ایران دانست چون یکی از بخش‌های مهم در تبیین و تحقق این مهم به حق روابط عمومی است.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، اساساً رویکرد آگاهی بخشی، اقناع‌سازی، روشنگری و مشتری‌مداری با ذات و جوهره وجودی روابط عمومی در هم تنیده شده است.

روابط عمومی در سازمان به عنوان وکیل مدافع مشتریان حرکت می‌کند و ضمن در نظر گرفتن شرایط سازمان خود، به حقوق مشتریان نیز توجه اساسی دارد.

روابط عمومی‌ها در راستای تبیین شعار امسال مسئولیتی بس سنگین دارند. از آن رو که همدلی و همزبانی میان دولت و ملت که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است، با عملکرد مطلوب و مناسب روابط عمومی‌ها روندی سریع به خود گرفته و موجب تقویت سرمایه اجتماعی کشور می‌شود.

روابط عمومی‌ها در گام اول با بهره از فناوری‌های ارتباطی جدید باید اطلاع‌رسانی مناسب و صادقانه‌ای را از فعالیت‌ها و عملکردهای سازمان‌های خود داشته باشند و در این صورت است که مردم می‌توانند بر پایه شناخت منطقی نسبت به خدمات انجام شده، با دولت همدل و همراه شوند.

نکته مهم در این راستا اهمیت شناخت روابط عمومی‌ها از الزامات اطلاع‌رسانی مطلوب در عصر حاضر است زیرا پاره‌ای از اطلاع‌رسانی‌ها به جای ایجاد حس مثبت در مردم نسبت به عملکردها بدبینی ایجاد می‌کند.از سوی دیگر روابط عمومی‌ها با دریافت نظرات، دیدگاه‌ها، پیشنهادها و انتقادات مردم نسبت به عملکرد سازمان‌ها و انتقال آن به مسئولان ارشد خود، زمینه‌ساز تعامل منطقی و درک مناسب میان دولت و ملت می‌شوند، امری که اگر به درستی به نتایج و دستاوردهای آن توجه شود در ایجاد بهره‌وری و ارتقای عملکرد سازمان‌ها و جلب حداکثری رضایت مردم، نقش موثری ایفا خواهد کرد.

باید توجه داشت گام اول در تحقق همدلی میان دولت و ملت، شناخت دو طرفه است و مهمترین عامل ایجاد این شناخت نیز روابط ‌عمومی‌ها هستند.

خوشبختانه طی سال‌های اخیر روابط عمومی‌ها با تکیه بر دانش تخصصی و حرفه‌ای، نقش اساسی در تقویت مشتری‌مداری در سازمان‌ها ایفا نموده‌اند که زمینه‌ساز ایجاد اعتماد مشترک میان دولت و ملت بوده است.

 

حبیب‌اله رشیدارده، رئیس اداره کل روابط عمومی بانک ملی ایران

منبع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)