شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || سازمانها به دلایل مختلفی متولد شده و رفتهرفته بزرگ و بزرگتر میشوند تا جاییکه مدیران احساس میکنند سازمان بیش از حد سنگینوزن، شلوغ و عیالوار شده و کارها بهسختی پیش میرود. این امر زمانی فاجعهآمیز میشود که در هر دورهای، عدهای بهمنظور تأمین منافع فردی یا حزبی خود اقدام به تزریق انواع نیروهای مناسب و نامناسب به درون سازمان میکنند و با رفتن مدیران، نیروهایی که آنان آوردهاند در سازمان رسوب کرده و بدینترتیب نیروی انسانی سازمان روزبهروز متراکمتر میشود.
اما این همه ماجرا نیست. گاهی صاحبان و مالکان شرکتها و مدیران سازمانها آنقدر در گذشته و روشهای سنتی انجام امور باقی میمانند که وقتی سر خود را بالا میگیرند، میبینند ورشکسته شدهاند یا دیگر رونق و فروشی در کسبوکار خود ندارند.
تعریف ما از سازمان چالاک و چابک، سازمانی است که جریان امور در آن مبتنی بر خلاقیت، ابتکار و نوآوری بهعنوان خطمشی استراتژیک در جهت سازگاری و انطباقپذیری با تغییرات محیطی (داخلی و خارجی) باشد.
یک سازمان چالاک و چابک، دارای رصدخانهای بهنام «روابطعمومی» است که به مدیریت عالی سازمان میگوید: «کجا هستیم، کجا باید باشیم و چگونه باید به نقطه مطلوب برسیم.» به بیان دیگر، هرجا دیدید کارهای سازمانی کند و لاکپشتی پیش میرود، بدانید و آگاه باشید که آن سازمان، روابط عمومی ضعیف، ناتوان و دستبستهای دارد.
مدیران سازمانها از روابطعمومی بهعنوان دست راست خود استفاده میکنند تا به آنان بگوید سازمان در نزد افکار عمومی و رقبا در چه وضعیتی است. چابکی و چالاکی در سازمان شدیداً نیازمند همراهی و همکاری سه ضلع مهم است: اداره روابطعمومی، اداره منابع انسانی و اداره آموزش.
روابطعمومی بهعنوان نهادی که از تولد تا بازنشستگی و حتی پایان خدمت همکاران همراه آنان است، میتواند همچون رصدخانهای بیدار و هوشیار، هر از چندگاه به مدیران گزارش دهد که نبض سازمان چگونه میزند و کیفیت انجام امور در چه وضعی است.
نقش روابطعمومیها در چالاکی و چابکی سازمان زمانی پررنگتر میشود که جایگاه آن بهدرستی درک شود. از اینرو روابطعمومیها برای کمک به چابکی و چالاکی سازمان نیازمند «ابزار» هستند.
«ابزار» در حقیقت متشکل از حروف اول کلمات زیر است:
ا = اعتماد
ب = بودجه
ز = زمان
ا = اختیار
ر = راهبرد
این پنج ویژگی، هویت، شخصیت، جایگاه و کارایی روابطعمومیها را تبیین و تضمین میکند. بنابراین مدیران سازمانها باید توجه عام و خاص به این امر داشته باشند.
چالاکی و چابکی سازمان سبب میشود از اتلاف منابع و انرژی جلوگیری شده و سازمان چرخه عمر باکیفیتتری داشته باشد. روابطعمومیهای پیشرو، پیشبین و آیندهنگر به مدیران سازمان کمک میکنند تا برحسب شرایط زمان و مکان، بازتعریفی از وظایف و مأموریتهای سازمانی داشته باشند و از چرخه پرشتاب رقابتها به بیرون پرتاب نشوند.
یکی از نقشهای مهم و سازنده روابطعمومی در چالاکی و چابکی سازمان، ایفای نقش «دروازهبانی» است. هرچقدر روابطعمومی در زمینه تکریم اربابرجوع، مشتریمداری و وفاداری مصرفکنندگان نسبت به محصولات و خدمات سازمان تمرکز و توجه هوشمندانه و مستمر داشته باشد و دروازهبان دریافت نظرات، انتقادها، پیشنهادها و انتظارات ذینفعان و شهروندان باشد، به همان نسبت میتواند سازمان را از سستی، فرسودگی، بیثباتی و کمتحرکی دور نگه دارد و بر کارایی، اثربخشی و بهرهوری آن بیفزاید.
یکی از دلایل مهم نبودِ چالاکی و چابکی لازم در سازمانها، عدم هماهنگی میان واحدها و جزیرهای عملکردن آنهاست. روابطعمومی بهعنوان «رهبر ارکستر سازمان» میتواند صداها و سازهای مختلف را در سازمان کوک و هماهنگ کند تا چالاکی و چابکی مورد نظر ـ که نهایتاً منجر به خوشنامی، سودآوری و توسعه برندینگ سازمانی میشود ـ تحقق یابد.
امید است مدیران جامعه توجه و حساسیت بیشتری به جایگاه و نقش روابطعمومیها داشته باشند.
با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:
انتهای شارا/
برای اطلاعات بیشتر درباره روابط عمومی و اخبار سازمانهای مختلف، میتوانید به وبسایت شارا مراجعه کنید.
…………… شارا را در لینکدین، اینستاگرام، فیسبوک و تلگرام دنبال کنید ……………
نظر بدهید