نقش روابط‌عمومی و رسانه در مدیریت بحران و بازسازی اعتماد پس از جنگ ۱۲ روزه
روابط‌عمومی و رسانه‌ها پس از بحران جنگ ۱۲ روزه، با اطلاع‌رسانی شفاف، امیدآفرینی و مقابله با شایعات، محور بازسازی اعتماد و وحدت ملی هستند.

محمد صائبی کارشناس ارشد فرهنگی و روابط‌عمومی

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || پس از جنگ تحمیلی ١٢ روزه رژیم صهیونیستی به ایران، مدیران عمومی و اصحاب رسانه فعال و پویا نقش حیاتی در اطلاع‌رسانی شفاف، مدیریت بحران، ایجاد آرامش و کنترل اخبار بی‌اساس دارند. وظایف اصلی این موثران جامعه:اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف و انتشار اخبار موثق و تأییدشده از منابع رسمی است ، یکی دیگر از اقدامات پاسخگویی سریع به شایعات و ارائه اطلاعات درست برای جلوگیری از سردرگمی.اما در مورد مدیریت بحران و کاهش تنش‌ها، با هماهنگی با نهادهای امنیتی و نظامی برای عدم افشای اطلاعات حساس بسیار مهم است.

یکی دیگر از اقدامات موثر ارائه پیام‌های وحدت‌بخش و امید آفرین و جلوگیری از تشدید اختلافات داخلی می باشد. آنچه در زمان بحران توسط دشمن با اهداف خاص در این ولنگاری فضای مجازی رخ خواهد داد پخش شایعه است پس کنترل اخبار جعلی و شایعات و رصد فضای مجازی و رسانه‌ها برای شناسایی اخبار کذب و ایجاد واحد پاسخ سریع با رعایت تمام ملاحظات برای اصلاح اطلاعات نادرست یکی از مفید ترین کارهاست.

در دیدار اخبر رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت چهلم شهدای جنگ تحمیلی اخبر رهبری امید آفرینی و دست برتر و توکل به خدای متعال را مطرح نمودند یکی از وظایف اصلی مدیران حفظ آرامش روانی جامعه انتشار پیام‌های امیدبخش و انگیزشی از سوی مقامات و چهره‌های مورد اعتماد مردم است نگاه مثبت به آینده و رسیدن به قله های پیروزی یکی از انگیزه های مثبت برای دادن روحیه به مردم است یکی ابزارهای دشمن ایجاد یاس و نا امیدی و نتوانستن و شکست خوردن است با این حربه جنگ پیروز را به شکست مطلق تبدیل می کند که نمونه های آن در تاریخ موجود است.

مدیران روابط عمومی با استفاده از شیوه های نوین و ابزارهای موثر در تقویت روحیه مردم تولیدات فاخری را آماده با رعایت زمان و محل انتشار آن را توزیع نمایند.پس جنگ تا مدتها بعلت آسیب های جسمی و روانی و محیطی مردم تعامل با رسانه‌ها و افکار عمومی برگزاری نشست‌های مطبوعاتی منظم و اطلاع از اقدامات و ارائه راهکارهای آرامش نقش مهمی در جامعه برای تحمل و آرامش ایجاد می نماید.

 در بحران و عدم دسترسی به مسئولین و افراد مسئول بعلت مراجعه سخت است و پاسخ به سؤالات مردم در پلتفرم‌های تعاملی بسیار مهم و گزارش از اقدامات و برنامه های انجام شده برای مردم مهم و آبی بر آتش فتنه دشمن خواهد بود آنچه روشن و قابل رصد می باشد علت راه اندازی خیلی ازپلتفرم های خارجی برای جاسوسی و تشویش اذهان عمومی برای ایجاد ناامیدی و یاس در بین جامعه است هماهنگی بین‌المللی ارائه گزارش‌های مستند به سازمان‌های بین‌المللی و گروه‌های منصف مجازی برای جلوگیری از تحریکات رسانه‌های خارجی بسیار مهم است.

در هر توطئه ایی دشمن برای تخریب اعتماد و امید با ایجاد عملیات های روانی با توجه به شناخت از محیط که همیشه موفق هم نبود اقداماتی را انجام می دهد با بازسازی اعتماد عمومی بصورت برنامه ریزی شده ، شفاف‌سازی درباره خسارات و اقدامات دشمن بدون بزرگ‌نمایی یا کوچک‌شماری می توان نقشه دشمن را خراب کرد.

دراین میان قدردانی و اطلاع رسانی از خود مردم و حضور گروهای جهادی و مردمی برای آوار برداری و کمک به مردم آسیب دیده برای تقویت روحیه ملی بسیار مهم است نگاه مهم به برنامه‌ریزی صحیح و درست برای تبلیغات پسابحران و نمایش اقتدار و انسجام ایران برای کشور یک فرصت گرانبها می باشد یک روابط ‌عمومی با انگیزه و پویا می تواند در این شرایط ترس را به آگاهی، شایعات را به حقایق، و تفرقه را به وحدت تبدیل و امید آفرینی را در جامعه ترویج نماید البته موفقیت آن در سرعت، دقت و اعتمادسازی است. فرصت سازی کردن برای پیشبرد اهداف اگر با دقت و برنامه نباشد به فرصت سوزی تبدیل می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:

https://telegram.me/sharaPR

انتهای پیام/