شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || فرقی نمیکند در چه دورهای می زیید، روندها همیشه و هماره و برابر تغییرات ایجاد و توسعه مییابند و برخی نیز در این رهگذر از گردونه شانس خارج میشوند و برخی نیز مورد بازنگری قرار گرفته، اصلاح و تکامل مییابند.
در چند دهه گذشته، اهمیت راهبرد توسعه پایدار (زیستمحیطی، مسئولیت اجتماعی و حاکمیتی) هم در دنیای تجارت و هم در دنیای سرمایهگذاری و همچنین نزد سرمایهگذاران، سهامداران و سایر گروههای ذینفع مورد توجه جدی قرار گرفته است. سیر توجه و توسعه این روند نه تنها توسط نسلِ هزارهِ جدیدِ دارایِ آگاهیِ زیستمحیطی را شدت بخشیده بلکه به عاملی برای بقا و اعتبار بیشتر شرکتها تبدیل شده است.
ایاسجی چیست؟
ESG مخفف عبارت Environment, Social and Governance است و واقعاً چارچوبی برای تجزیه و تحلیل شرکتها و ارزیابی نحوه مقایسه آنها با همتایان خود از نظر عملکرد در برابر معیارهای زیر است:
1. در ذیل «E» شما کاهش منابع، انتشار گازهای گلخانهای، جنگلزدایی، تغییرات آب و هوایی، مصرف بیرویه آب، تولید زباله و یک نوع کلی از رفتار زیستمحیطی دارید که به حفاظت و کارایی در مدیریت منابع و همچنین مراقبت از محیط اطراف آنها میانجامد.
2. در ذیل «S» شما چگونگی تعامل و رفتار با مشتریان و کارمندان، روابط کارکنان، شرایط کار(از جمله کار کودکان و بردهداری)، جوامع محلی، سلامت و امنیت، تبعیض، حقوق بشر و روابط اجتماعی را دارید و همچنین برخی از جنبههای تنوع را در مورد مدیریت نیروی کار در نظر میگیرید که در دنیای جدید به یک مزیتِ رقابتیِ عمده تبدیل شده است.
3. در ذیل «G» میتوانید نکاتی پیرامون تنوع و ساختار هیئت مدیره، حقوق سهامداران، انتخابات هیئتمدیره، سیستم پاداشدهی، استراتژی مالیاتی، کمکهای مالی، فساد، رشوه و مواردی از این دست را بررسی کنید. نحوه هدایت و کنترل شرکتها و نحوه پاسخگویی رهبران را پوشش میدهد.
پژوهشها و شواهد زیادی نشان میدهد که راهبردها و ابتکارهای زیستمحیطی، اجتماعی و حاکمیتی برای رشد کسبوکارها بسیار مهم هستند و همه اینها بر یک واقعیت ساده متکی است: مسایل ایاسجی برای مشتریان و مصرفکنندگان اهمیت دارد.
نظر مصرفکنندگان
به گفته مورگان استنلی، ۸۶ درصد از نسل هزاره به سرمایهگذاری پایدار علاقهمند هستند و یک نظرسنجی از برندهای پایدار نشان داد که سرمایهگذاران نسل هزاره به احتمال زیاد پایداری را در رفتار مصرف خود لحاظ میکنند. وقتی نسل هزاره کارمند، خریدار و سرمایهگذار میشوند، متوجه اقدامهای مثبت شرکت میشوند و با وفاداری به آنها پاسخ میدهند. یک گزارش از BoF & McKinsey تخمین زده است که ۶۰ درصد از نسل جدید مایلند بیشتر برای برندهایی با تعهد به مسئولیت اجتماعی شرکت هزینه کنند.
یک نظرسنجی جهانی در سال ۲۰۲۱ که توسط PWC انجام شد از مصرفکنندگان خواست تا بگویند چه برداشتی نسبت به شرکتهای بزرگ دارند و چگونه از نظر هماهنگی با تاکتیکهای ایاسجی عمل میکنند. اجماع عمومی این بود که مصرفکنندگان (بهویژه نسل هزاره) میخواهند ببینند که شرکتها نقش بیشتر و بزرگتری در تسریع پیشرفت در نگرانیهای ایاسجی ایفا میکنند.آنها میخواهند شرکتها در مقام عمل-در انجام مسئولیتهای اجتماعی و ایجاد بهبودهای پایدار در محیطزیست و جامعهی پیرامون سرمایهگذاری بیشتری کنند در نتیجه با تحقق این شرط حاضرند برندها را بر این اساس پاداش یا مجازات کنند.
تدوین استراتژی و راهبرد پایداری
در حالی که ایدهی پایداری امر جدیدی نیست اما ادغام تلاشها، استراتژیها و گزارشدهی ایاسجی در یک مدل کسبوکار متعهد بهطور فزایندهای برای شرکتها اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. تدوین استراتژی و راهبرد پایداری و بیان مؤثر داستان آن، نه تنها بر وفاداری و ارزش برند میافزاید بلکه موجب افزایش اعتبار کسبوکار نیز میشود.
اگر تلاشهای ارتباطی بر برقراری ارتباط با سیاستهای فعال و یکپارچه ایاسجی متمرکز باشد، میتوان مزیتی رقابتی نسبت به سایر شرکتها بهدست آورد. از طرف دیگر، روابطعمومیها با همکاری سایر بخشها ابتدا باید استراتژی و چارچوب سیاست عملیاتی ایاسجی شرکت را تبیین و تعیین کنند، سپس بهبود شرایط کاری، تنوع کارکنان و پرداخت کمکها به جامعه محلی و مواردی از این دست را در دستور کار قرار دهند و برای تقویت اعتبار شرکت، موضع و عملکرد خود را در مورد مسایل زیستمحیطی و عدالت اجتماعی به سمع و نظر گروههای ذینفع برسانند و به شیوههای مختلف اطلاعرسانی کنند که خود در جذب سرمایهگذار بسیار اثرگذار است. علاوه بر این در این مسیر لازم است ارزشهای برند مجددا مورد بررسی قرار گیرد، بیانیههای مأموریت دوباره تعریف شوند و سپس برای تحقق اهداف ایاسجی، روشها و شیوههای اجرایی کارامدی تعبیه کنند.
اتخاذ رویکرد ارتباطی منسجم و تدوین استراتژی ارتباطی یکپارچه
داشتن یک استراتژی ارتباطی یکپارچه برای اطمینان از افزایش دسترسی به مخاطبان حیاتی است.
برنامهریزی تنها نیمی از معادله در استفاده از ارتباطات یکپارچه است. مشارکت و درگیر کردن گروههای ذینفع یک راه بسیار موثر برای ایجاد آگاهی در مورد هدف یا ماموریت شرکت در حوزه ایاسجی است.
داشتن درک قوی از اینکه کدام رویکرد و مخاطبان کلید موفقیت راهبرد ایاسجی شرکت هستند، سنگ بنای تعاملات خواهد بود. این استراتژیهای ارتباطی اثباتشده، مشارکت و تاثیر را تقویت میکنند.
اطمینان حاصل کنید که رویکرد ارتباطی شرکت با مأموریت، ارزشها و اهداف آن همسوست.
تدوین یک استراتژی محتوایی یکپارچه
ما در عصر ارتباطات مبتنی بر هوش مصنوعی زندگی میکنیم. بودن در اوج اعتبار، پایداری و ارتباط با گروههای مختلف ذینفع، مهمترین و در عین حال چالشبرانگیزترین جنبهی دنیای روابطعمومی پیشرفته امروزی است.
برای در ارتباط ماندن، باید روی موضوعاتی تمرکز کرد که داستان هویت، ارزشها و مأموریت شرکت را روایت میکند. بنابراین داستانهای موفقیت را نشر دهید، از روشها و قالبهای مختلف اطلاعرسانی استفاده کنید، اشارههای رسانههای اجتماعی و نظرهای کارکنان و گروههای ذینفع را رصد کنید و خلاصه اینکه از همه قابلیتهای روابط رسانهای مدرن برای معرفی داستان ایاسجی شرکت استفاده کنید.
داستان ایاسجی خود را روایت کنید
شرکت شما چگونه دیده میشود یا چگونه میخواهید دیده شود؟ برای رسیدن به این تصور و دیدهِ شدنِ مثبت، داستان برندتان را واضح، مختصر و جذاب روایت کنید تا رسانهها برای انتشار آن مجذوب و متقاعد شوند.
اگر بپذیرید که ماموریت روابطعمومی، بیان و روایت داستان موفقیت شرکت در حوزه ایاسجی و یا سایر حوزههاست میتوانید تاثیرگذاری مثبت شرکت را بر رفاه ملی و توسعه پایدار و جهان پیرامونتان را هم نشان دهید و هم بیشتر تقویت کنید.
سخن پایانی
جنبش ایاسجی و پایداری برای تبدیل شدن به یک عامل مهم در تصمیمگیریها به برنامهریزی، تشویق همکاری باز و اعتمادسازی نیاز دارد. با این وجود، دیدن این که متخصصان روابطعمومی در حال برداشتن گامهای مهمی برای تعریف و تنظیم یک استراتژی ارتباطی یکپارچه هستند، دلگرم کننده است. در عین حال، با پیشروی این تلاشها، برای همه دستاندرکاران حوزه ایاسجی بسیار مهم است که هم در فرآیند سیاستگذاری و هم در فرایند اجرا و هم در فرایند اطلاعرسانی و گزارشگری شرکت کنند و صدای خود را به گوش دیگران برسانند.
اقدامهایی که متخصصان روابطعمومی، ارتباطات، بازاریابی و دیگران انجام میدهند کمکی به این تلاشها هستند و تأکید میکنند که چرا ایجاد همدلی و همکاری برای توسعه پایدار و رفاه ملی بسیار مهم است.
نکته مهم دیگری که این کتاب یادآوری میکند این است که ایاسجی را به عنوان یک جزء اساسی از استراتژی کلی ارتباطی خود در نظر بگیریم و معنای آن این است که ما میخواهیم نه تنها تاثیر مثبت بگذاریم بلکه میخواهیم به دیگران نیز کمک کنیم که تأثیر مثبتی داشته باشند.
انتهای پیام/
|
نظر بدهید