شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، گزارش هولمز- در حالیکه ثبات و کاهش بودجه های روابط عمومی و ارتباطات به یک هنجار در طور دوره رکود اقتصادی در آمده بود، اما صنعت روابط عمومی امروزه بسیار سالم تر از گذشته کار خود را ادامه می دهد. این گزارش به چند سال در دوران رکود و پس از آن می پردازد که اندک اندک شرکت ها از افزایش بودجه خود پس از دوران کاهش و ثبات بودجه در دوران رکود گزارش می دهند. این گزارش بر مبنای ارتباطات دوره دو ساله ارتباطات و روابط عمومی و با استفاده از روش های پذیرفته شده مرکز مطالعات علوم ارتباطات استراتژیک و روابط عمومی تهیه شده است.
در مجموع 347 مسئول ارشد ارتباطات به همه 50 سوال مطرح شده در این مطالعه پاسخ دادند که توسط چهار تن از اساتید برجسته انجمن های حرفه ای ایالات متحده امریکا مطرح شده بود. این افراد از موسسه روابط عمومی، انجمن بین المللی ارتباطات کسب و کار و انجمن روابط عمومی امریکا بودند. هزینه این تحقیق توسط بزگترین شرکت روابط عمومی جهان با نام ادلمن پرداخت شده است.
در سال 2014، 40 درصد از شرکت های عمومی اعلان کردند که افزایش بودجه روابط عمومی در سال 2013 را تصویب کرده اند و 25 درصد از آنها بودجه خودشان را بدون تغییر باقی گذاشتند و 35 درصد از آنها بودجه شان را کاهش داده اند.
در سال 2013، 60 درصد از پاسخ دهندگان افزایش بودجه شان بیش از سال 2012 بوده است، 17 درصد هیچ تغییری را تجربه نکرده اند و 23 درصد کاهش بودجه را نسبت به 2012 داشته اند.
40 درصد از پاسخ دهندگان بیان کرده اند که تعداد کارکنان خود را در سال 2014 بیش از سال 2013 افزایش داده اند و 38 درصد از افراد رشد کارکنان خود را در سال 2013 بیش از سال 2012 عنوان کرده اند.
نقش استراتژیک رو به رشد روابط عمومی
این آمار سه شاخص را در روابط عمومی یا ارتباطات را در درک نقش و مشارکت روابط عمومی ارزیابی کرده است: مشارکت در برنامه ریزی استراتژیک سازمانی، تا چه اندازه توصیه های روابط عمومی در مدیریت ارشد سازمان مورد توجه قرار گرفته است و درک عملکرد موفقیت های مالی تا چه اندازه بوده است.
تقریبا 40 درصد از پاسخ دهندگان گزارش دادند که روابط عمومی و ارتباطات نقشی فعال در برنامه ریزی استراتژیک سازمان بازی می کند، در عین حال 15 درصد از پاسخگویان به شدت مخالف بودند و 45 درصد رای ممتنع دادند.
یک اکثریت (59 درصد) موافق است که توصیه های روابط عمومی توسط مدیریت ارشد سازمان جدی گرفته شده است و در عین حال 9 درصد به طور جدی مخالف بودند و 32 درصد نیز رای ممتنع دادند.
در نهایت، 44 درصد توافق دارند که رهبری ارشد معتقد است که ارتباطات در موفقیت مالی سازمان موثر است. در عین حال 6 درصد کاملا مخالف بودند و 50 درصد نیز رای ممتنع دادند.
این یافته ها بسیار مهم هستند زیرا هر یک از این شاخص ها به شدت با بسیاری از نتایج مثبت همراه است و توضیحاتی را ارائه می دهد که توسط مشارکت کنندگان در خصوص سازمان شان بیان شده است، این توضیحات نشان دهنده «موفقیت»، «شهرت خوب خارجی»، «نوآورانه» و «فعال» در میان سایر نظرات می باشد.
در میان شرکت های عمومی 66 درصد گزارش داده ان که عملکرد ارتباطاتی شان به خوبی یکپارچه و هماهنگ شده است، 39 درصد می گویند که ارتباطات به خوبی با بازاریابی یکپارچه شده است، و 52 درصد گفتند که روابط عمومی با بخش مالی، حقوقی، بهره برداری و سایر عملکردهای غیر ارتباطی یکپارچه شده است.
55 درصد گزارش داده اند تا حد زیادی از سه نوع این یکپارچگی بهره مند می شوند و آنها پیشنهاد کرده اند که آنها از شکاف میان نویسندگان که با عنوان «فرهنگ همکاری» شناخته می شود لذت برده اند.
نکته مهم اینکه همه اشکال یکپارچگی درونی به شدت در ارتباط با سه ویژگی هستند که ارتباطات در یک جایگاه قوی تر با سازمان دارد.: نقشی در برنامه ریزی استراتژیک سازمان، و اعتقادی به مدیریت ارشد که روابط عمومی و ارتباطات با موفقیت مالی سازمان دارد، و یک ارزش فراتر که با توصیه های روابط عمومی و ارتباطات در کنار مدیریت ارشد سازمان پیوسته است. در عوض، همه کسانی که ویژگی های داخلی مرتبط با پاسخگویان خود بودند ارزیابی «شهرت خارجی خوب» و «موفقیت» سازمانی را داشته اند.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
برگردان: گروه ترجمه شارا
|
نظر بدهید