نشست «خبرگزاری‌‌ها و چالش‌های مدیریتی آنها در ایران»

مهدی عرفانی با اشاره به سه بعد مهم مدیریت خبرگزاری، حاکمیت و حکمرانی، رسانه‌ها مخاطب به بررسی جایگاه این سه بعد پرداخت، از منظر بعد حاکمیتی بر پذیرش نقش و جایگاه رسانه در پیشبرد اهداف جامعه تاکید کرد و متذکر شد علیرغم تاکید رهبری در سال گذشته بر جهاد تبیین نتوانسته ایم از فرصت و ظرفیت رسانه‌ها در این زمینه بهره ببریم. از دیگر سو مدل مدیریتی در خود خبرگزاری‌ها و آگاهی از تفاوت آن با سایر سازمان‌ها نیز بسیار حائز اهمیت است.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا) || دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها نشست سوم از سلسله‌نشست‌های بررسی«مسائل خبرگزاری‌ها در ایران؛گذشته، حال و آینده» را با حضور ایمان شمسایی(مدیرکل اداره مطبوعات و خبرگزاری های داخلی)، سید مهدی شریفی(دانشیارگروه مدیریت رسانه دانشگاه تهران) و مهدی عرفاتی(مدیرعامل ایسنا) با تمرکز بر بحث مدیریت سازمان خبرگزاری‌ها برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، در ابتدای نشست طاهره خیرخواه، پژوهشگر رسانه و دبیر علمی نشست با اشاره به برگزاری این سلسله‌نشست‌ها، انجام طرح پژوهشی مرور سیستماتیک مقالات علمی پژوهشی با موضوع خبرگزاری‌ها و نیز انجام مصاحبه با اساتید و صاحبنظران این حوزه از عزم مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها جهت بررسیِ جامع وضعیت موجودخبرگزاری‌ها و تلاش برای استخراج راهکارهای علمی و اجرایی دستیابی به وضعیت مطلوب خبر داد و به خلاصه ای از نکات مهم دو نشست قبل اشاره کرد.

سخنران نخست این نشست، ایمان شمسایی ضمن اشاره‌ای به تاریخ افتتاح نخستین خبرگزاری در ایران در سال 1313 توضیحاتی در زمینه فعالیت خبرگزاری‌ها در ایران داد و تعدد خبرگزاری‌ها را نیازمند بازنگری در کمیت و کیفیت دانست. شمسایی عبارت پایگاه خبری را به جای خبرگزاری تخصصی پیشنهاد داد و معتقد بود، واژه پایگاه خبری تحلیلی باید جایگزین خبرگزاری برای این رسانه‌ها شود و زمانی که اعطای مجوز برای راه اندازی این رسانه‌ها ذیل عنوان خبرگزار ، اعطای حمایت های دولتی را مورد انتظار می‌کند، مشکل ایجاد می‌شود؛ کسی که تقاضای مجوزی برای راه اندازی خبرگزاری دارد باید عِده و عُده آن را نیز در اختیار داشته باشد تا بتواند برای مثال مطابق آیین نامه‌ها 25 دفتر استانی داشته باشد؛ علاوه بر این نظام حمایت محور دولتی نیز باید با تغییر سیاست های رسانه‌ها در درآمدزایی تغییر کند.

شمسایی ضمن اشاره به بحث تجمیع خبرگزاری‌ها و نیز اصلاح روش‌های رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری، خبر داد: برآن هستیم تا با تاکید بر کیفیت، روش های اختصاصی فعالیت های خبری را با توجه به تغییرات فناوری‌ها، تکریم خبرنگاران و ارزش قائل شدن به روزنامه نگاری تحقیقی، وضعیت موجود حاکم بر مدیریت خبرگزاری‌ها بهبود بخشیم، برای مثال با قائل شدن جایگاه ویژه برای بیمه خبرنگاران در امتیاز دهی و تداوم حمایت دولتی از آن رسانه و یا محدود کردن امتیازات رسانه ای که این نکته مهم را در بیمه خبرنگارانش رعایت نمی‌کند، بحث امنیت شغلی آنان را پوشش دهیم و از سویی دیگر از این پس با نگاه سازمان خلاق به سمت تغییر ساختار حرفه ای خبرگزاری‌ها شاهد تغییرات جدی در نحوه مدیریت آن‌ها باشیم و با توجه به شاخص های نظام رتبه بندی و استفاده از نتایج آن از رسانه هایی که بر کیفیت تولید محتوا، رعایت اصول مدیریت منابع انسانی،آموزش آنها و… تاکید دارند، حمایت بیشتری شود.

پس از آن شریفی با تاکید بر لزوم نگاه علمی به تفاوت های سازمان رسانه ای با سایر رسانه ها، نگاه جدید به منابع انسانی رسانه‌ها و خبرنگاران را شرط تغییر وضعیت موجود دانست. اینکه مدیران رسانه ای بدانند که سرمایه انسانی آنها چقدر می‌توانند در جامعه اثر گذرا باشند و در جامعه ای که خبرنگاران پیگیر خواسته‌های مردم و نماینده آنان در گوشزد کردن نواقص به مسئولان باشند، آسیب‌ها بسیار کاهش خواهند یافت و این امر با آموزش جامع، ساختار حرفه ای رسانه‌ها و رعایت اقتضائات جبران خدمات خبرنگاران محقق می‌شود. او با بیان این نکته که اصلاح باید از سر چشمه صورت بگیرد افزود: دغدغه ما توسعه منابع انسانی در رسانه است‌ و آموزش یکی از کوچک‌ترین بخش‌های منابع انسانی است که به آن بی‌توجه هستیم. جنس سازمان رسانه ای از جنس صنایع خلاق هست و باید از آن دیدگاه در مدیریت سازمان بهره برد.

او در ادامه برای جمع بندی بحث بیان کرد: بنابراین باید در مواجه با نیروی انسانی سازمان رسانه ای یک برنامه و توضیح مسئله داشته باشیم که چه کار باید انجام بدهیم و گفتیم که نمی‌توانیم همان‌گونه که با نیروی انسانی سایر سازمان‌ها رفتار می‌کنیم با نیروی انسانی سازمان رسانه ای هم رفتار کنیم. زیر سیستم های منابع انسانی، توسعه منابع انسانی گمشده ما است.

در ادامه مهدی عرفانی با اشاره به سه بعد مهم مدیریت خبرگزاری، حاکمیت و حکمرانی، رسانه‌ها مخاطب به بررسی جایگاه این سه بعد پرداخت، از منظر بعد حاکمیتی بر پذیرش نقش و جایگاه رسانه در پیشبرد اهداف جامعه تاکید کرد و متذکر شد علیرغم تاکید رهبری در سال گذشته بر جهاد تبیین نتوانسته ایم از فرصت و ظرفیت رسانه‌ها در این زمینه بهره ببریم. از دیگر سو مدل مدیریتی در خود خبرگزاری‌ها و آگاهی از تفاوت آن با سایر سازمان‌ها نیز بسیار حائز اهمیت است.

علاوه بر این شناخت دقیق از مخاطبان انواع آنها، تفاوت آنها و مسائلی نظیر این بسیار مهم است. اگر گروهی از مخاطبان نتوانند آرا و اندیشه هایشان را در رسانه های رسمی موجود داخل تامین کنند ما از هدف اصلی‌مان دور مانده‌ایم.