نشست تخصصی مسئولیت اجتماعی معادن با حضور وزارت صمت و اتاق بازرگانی | تأکید بر نقش روابط عمومی و کمیسیون مشترک
نشست تخصصی مسئولیت‌های اجتماعی معادن با حضور وزارت صمت، اتاق بازرگانی و ایمپاسکو برگزار شد؛ تأکید بر تدوین دستورالعمل دقیق، پرهیز از نگاه ابزاری و نقش کلیدی روابط عمومی در تصویرسازی مثبت معدن.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || با حضور نمایندگان وزارت صمت، اتاق بازرگانی و مدیران ایمپاسکو، نشست تخصصی مسئولیت‌های اجتماعی معادن برگزار شد. در این جلسه بر لزوم تدوین دستورالعمل‌های دقیق، پرهیز از استفاده ابزاری از مسئولیت اجتماعی و نقش کلیدی روابط عمومی در اصلاح تصویر بخش معدن تأکید شد. هدف اصلی، ایجاد همگرایی بین دولت و بخش خصوصی و تشکیل کمیسیون مشترک برای اجرای پایدار این مسئولیت‌ها عنوان گردید.

به گزارش ایراسین، منیژه غلامرضایی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه ایمپاسکو، هدف اصلی جلسه را ایجاد همگرایی میان دولت و بخش خصوصی در اجرای مسئولیت‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: ما نیازمند دستورالعمل‌های اجرایی دقیق هستیم تا اجرای مسئولیت‌های اجتماعی در معادن هدفمند، شفاف و منسجم باشد. از این رو واحدهای حقوقی باید حدود اختیارات قانونی مدیران اجرایی و منطقه‌ای را مشخص کنند تا از برداشت‌های سلیقه‌ای جلوگیری شود.

غلامرضایی با اشاره به گستره وسیع مسئولیت‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: این حوزه تنها به پروژه‌های عمرانی محدود نمی‌شود، بلکه مواردی از قبیل توانمندسازی جوامع محلی، ارتقای سطح رفاه، آموزش، ایجاد اشتغال جانبی و حتی تغییر نگرش جامعه نسبت به معدنکاری پایدار را شامل می‌شود. بنابراین تعریف درست انتظارات جامعه میزبان و رسیدن به یک زبان مشترک میان مدیران بخش دولتی و خصوصی از اهداف والای مسئولیت‌های اجتماعی است.

یکی از نکات مورد تأکید در این نشست، پرهیز از استفاده ابزاری از مسئولیت اجتماعی در مناطق معدنی بود. حاضران تاکید کردند این موضوع باید به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند توسعه پایدار دیده شود، نه ابزاری برای رفع موقت مشکلات یا مدیریت بحران‌های اجتماعی.

سجاد غرقی نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران نیز در سخنانی با تاکید بر ضرورت همسوسازی جوامع محلی با فعالیت‌های معدنی اظهار کرد: اگر به معدنکاری پایدار توجه نکنیم، ریسک فعالیت‌های معدنی به‌شدت افزایش خواهد یافت. بنابراین ضروری است با هم‌افزایی بخش‌های مختلف، زمینه اعتمادسازی و همگرایی با جوامع محلی را فراهم کنیم. رضا محتشمی‌پور مشاور وزیر صمت با نگاه جزئی‌تر به موضوع مسئولیت‌های اجتماعی عنوان کرد: اهمیت «زیرساخت نرم» و نقش روابط عمومی‌ها در بازنمایی صحیح فعالیت‌های معدنی باید مورد توجه همه شرکت‌های معدنی باشد.

وی افزود: بخش معدن در افکار عمومی و حتی میان برخی سیاست‌گذاران با انباشت اطلاعات نادرست و منفی روبه‌روست و این امر باعث ایجاد تصویری غیرواقعی از این بخش شده است. از این رو روابط عمومی‌ها موظفند با تولید محتوای درست، شفاف‌سازی و فرهنگ‌سازی، جایگاه واقعی معدنکاری را در ذهن جامعه بازتعریف کنند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه ایمپاسکو در جمع‌بندی نهایی تاکید کرد: اولویت اصلی ما در حال حاضر، همفکری و تشکیل کمیسیون مشترک بخش خصوصی و دولتی در جهت فرهنگ‌سازی و ترویج مسئولیت اجتماعی در کوتاه‌مدت و ایجاد ارتباط پایدار با جوامع محلی از طریق اجرای صحیح مسئولیت‌های اجتماعی معادن است.

با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:

https://telegram.me/sharaPR

انتهای شارا/