منع روابط‌‎عمومی چیست و شامل چه مواردی می‎‌شود؟

ران توروسین – هدف از منع روابط‌عمومی، اشتراک‌‎گذاری اطلاعات محرمانه‌ای است که نباید تا یک تاریخ معین افشا شوند. این توافق به خبرنگاران اجازه می‎‌دهد تا پیش از آن تاریخ معین، مقالات عمیق و مفصل خود را آماده کنند.

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)|| منع نشر خبر در فضای کنونی روابط‌عمومی، مزایا و معایبی را به همراه داشته‎‌ است. این ممانعت‌ها به متخصصان روابط‌عمومی اجازه می‌‎دهند تا اعلان‌های مهم خود را زمان‎‌بندی کنند و کنترل روایت اخبار را در دست بگیرند و به خبرنگاران اجازه می‌‎دهند تا زمان کافی برای آماده‎‌سازی داستان‌‎های جامع درباره‌‎ی یک سوژه را داشته باشند.


البته اجرای این ممانعت‎‌ها چالش‌برانگیز و دشوار است. خبرنگاران دوست دارند زودتر از همه داستان‌شان را منتشر کنند؛ بنابراین قانع کردن آن‎ها برای ممنوعیت نشر خبر تا یک تاریخ معین، دشوار خواهد بود.


منع روابط‌عمومی چیست


منع روابط‌عمومی به اطلاعیه‌های خبری یا اعلان‌‎هایی اشاره می‎‌کند که آن‎ها را پیش از تاریخ انتشار در اختیار خبرنگاران می‌گذارند. این اعلان‎ها یا اطلاعیه‎‌های خبری باید در همان تاریخی منتشر شوند که توزیع‌کننده مشخص کرده است.


هدف از منع روابط‌عمومی، اشتراک‌‎گذاری اطلاعات محرمانه‌ای است که نباید تا یک تاریخ معین افشا شوند. این توافق به خبرنگاران اجازه می‎‌دهد تا پیش از آن تاریخ معین، مقالات عمیق و مفصل خود را آماده کنند.


منع روابط‌عمومی چه معنایی دارد


منع روابط‌عمومی یعنی جلوگیری از نشر اطلاعات پیش از یک تاریخ معین که آن را تحت عنوان «تاریخ افشای کامل» می‌شناسند. علی‌الخصوص منع روابط‌عمومی به کمپانی‎‌های دولتی اجازه می‌دهد تا اخبار مهم را به‌صورت هم‌زمان در اختیار تمامی ذی‌نفعان خود بگذارند – الزامی که در قانون هم آورده شده. منع روابط‌عمومی مانع نشر اطلاعات پیش از یک تاریخ معین می‌گردد.


یکی دیگر از دلایل منع روابط‌عمومی، زمان‎بندی انتشار اطلاعات مهم در خروجی‌‎های رسانه‌‎‎ای گوناگون است. علی‌الخصوص انتشار اطلاعات در روزنامه‎ با مجله‎ فرق دارد. روزنامه‌‎ها به‌صورت روزانه منتشر می‌‎شوند و ضرب‌الاجل‌های سفت‎‌وسختی دارند، اما مجله‎‌ها عموماً چند ماه پیش از انتشار مطلب، باید اطلاعات مرتبط با آن را دریافت کنند.


اعلان‎‌هایی که نیازمند منع انتشار هستند، اطلاعات بسیار پیچیده‌‎ای دارند که باید توضیحات و ادله‌ی کاملاً دقیقی را برایشان ارائه دهند؛ اعلان‎‌هایی که پیامدهای تجاری دارند نیز انتشار تدریجی این اطلاعات را منع می‎‌کنند.


نحوه‌ی بهره‌‎برداری صحیح متخصصان روابط‌عمومی از این ممانعت‏‌ها


1- آن‌‎ها را مکتوب کنید


توافقات شفاهی یا مکاتبات ایمیلی، راهکارهای مناسبی برای انتشار این ممانعت‎‌ها نیستند. زیرا در غالب موارد، نمایندگان رسانه‎‌ها پاسخ‎‌های مبهمی را ارائه می‌‎دهند که هیچ الزامی برای رعایت این تعهدات را نمی‌سازند. به‌منظور اجتناب از انتشار اطلاعات حساس، متخصصان روابط‌عمومی باید یک توافق غیرخصمانه را تدوین کنند، آن را در اختیار تمامی رسانه‎‌های خبری بگذارند و امضای سردبیرهای این خروجی‏‌های رسانه‌‎ای را بگیرند.


2- برنامه‌‎های پاسخگویی به تخطی از منع انتشار خبر را تدوین کنید


متخصصان روابط‌عمومی باید به دنبال توسعه‌‎ی یک برنامه‎‌ی جامع برای واکنش به تخطی از منع انتشار خبر باشند. علی‌الخصوص تیم‌‎های روابط‌‎عمومی باید در هنگام تخطی از منع انتشار خبر، موضوع را به اطلاع سایر نشریات برسانند. در آنِ واحد، آژانس‌‏های روابط‌عمومی باید تمهیدات تحریم نشریات خاطی را در نظر بگیرند. آژانس‌‎های روابط‌عمومی باید جلساتی را با مدیران و رهبران اندیشه‎‌ی هر صنعت بگذارند تا نشریات به این قوانین احترام بگذارند. این تمهیدات می‌تواند موجب تمایز نشریات قانون‎مند با خاطیان شود.


3- انتظارات مشتریان را مدیریت کنید


آژانس‌های روابط‌عمومی باید انتظار مشتریان در قبال منع انتشار خبر را مدیریت کنند. علی‌الخصوص اینکه امکان دارد نمایندگان رسانه‎ ها با مشتریان مصاحبه کنند اما متن آن را منتشر نکنند. به‌منظور جلوگیری از ناامیدی مشتریان، متخصصان روابط‌عمومی باید وقایع پیرامون داستان‌‎های‌شان را به اطلاع مشتریان برسانند.


4- تفاوت میان منع انتشار خبر و انحصار آن را درک کنید


انحصار انتشار خبر به آژانس‌های روابط‌عمومی اجازه می‌دهد تا اطلاعات را در اختیار یک ناشر بخصوص بگذارند، درحالی‌که منع انتشار آن پای چندین ناشر را وسط می‎کشد. به‌منظور اطمینان از بازدهی منع انتشار خبر، متخصصان روابط‌عمومی باید رویکردهای مناسب برای ترغیب نشریات را به کار بگیرند.

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)