مقدمه‌ای بر روابط‌عمومی در سازمان های جوامع اسلامی

دکتر علی اکبر فرهنگی پدر مدیریت رسانه ایران – اجرای فعالیت‌های روابط‌عمومی در هر شرکت و یا جامعه مبتنی است بر هدف‌های سازمانی و یا آرمان‌های ملی و اجتماعی. در یک نگاه گذرا تمام تلاش‌ها مصروف دستیابی به ایجاد روابط مؤثر با مخاطبان گوناگون است که برای شکل‌دهی و ابقاء یک تصویر ذهنی خوشایند و ایجاد یک اشتهار آبرومند به جوشش درمی‌آیند.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– در هر جامعه و سازمان و بنگاه اقتصادی و هر گروه، خواست اولیه و هدف‌های مطرح شده دستیابی به وحدت و یگانگی است و تلاش می‌شود به هر ترتیب شده است به آن جامه عمل بپوشانند. هر چند، بر خلاف شرکت‌ها و سازمان‌های بازرگانی دست‌اندرکاران فعالیت ارتباطات که بیشتر تلاش خود را مصروف استراتژی‌های خود می‌نمایند، مدیران و کارکنان روابط‌عمومی دولتی یا دست‌اندرکاران ارتباطات سعی در رضایت جامعه و فعالیت‌های عمومی مورد توجه آن دارند. اجرای فعالیت‌های روابط‌عمومی در هر شرکت و یا جامعه مبتنی است بر هدف‌های سازمانی و یا آرمان‌های ملی و اجتماعی. در یک نگاه گذرا تمام تلاش‌ها مصروف دستیابی به ایجاد روابط مؤثر با مخاطبان گوناگون است که برای شکل‌دهی و ابقاء یک تصویر ذهنی خوشایند و ایجاد یک اشتهار آبرومند به جوشش درمی‌آیند.


در سازماندهی تصویرسازی ذهنی و مدیریت اشتهار مطلوب، حیاتی است که بدانیم سازمان یا ملت تصویر و یا اشتهار خود را چگونه می‌نگرد و آنرا منبعث از چه می‌دانند. به سازمان یا ملت چگونه نگاه کرده می‌شود و چه فلسفه‌ای بر آنها حاکم است. برنامه‌های تصویرسازی ذهنی برآنند که پیام‌هایی را ارسال دارند که مخاطبان از طریق آنها به نوعی تصویر مطلوب دسترسی یابند. در این برنامه‌ها دست‌اندرکاران روابط‌عمومی به تقویت روحیه اعتماد در ذینفعان خود توجه ویژه دارند. این مهم از طریق برنامه‌های روابط‌عمومی و سیاستگذاری در مورد آنها شدنی است.


در یک سازمان و یا جامعه اسلامی جوهره حاکم بر هدف‌ها و خواست‌های آن مبتنی است بر شریعت و قرآن مجید و در چارچوب جزیی‌تر و عمیق‌تر بر سنت یا احادیث و سیره باقی مانده از پیامبر عظیم‌الشأن و امامان بزرگوار.


در فرهنگ اسلامی حفظ معرفت دینی و خدمتگذاری به امت از مهم‌ترین هدف‌های سازمان‌ها و سیاست‌های مورد نظر است و از طریق آنها مسئولان به خدمت به خلق می‌پردازند و این آرزوی آنهاست که مورد پذیرش خداوند و مردم واقع شود. بنابراین، می‌توان گفت که هدف هر فعالیت تجاری و یا اجتماعی توجه به شرع و بسط و گسترش و حیات مذهبی است.


معنی عربی اسلام، تسلیم و پذیرش خواست خداوند است که خالق زمین و زمان و بشریت و ابدیت است. اسلام انسانیت جامع و در خور توجهی را مورد نظر دارد که در جای جای آن توجه به نظامی متعادل و مبتنی بر قلمرو معنوی دیده می‌شود. همه چیز برای دستیابی به رضای الهی و انجام تکلیف است. حتی کسب و کار که باید در پی سود و منفعت باشند به نوعی در وهله اول رضای خداوند را مقدم بر هر چیز دیگر می‌داند. در این نظام روابط‌عمومی علاوه بر خدمتگذاری به مردم جامعه و تلاش برای جلب رضایت آنها، رضای خداوند و خواسته شریعت را نیز عمیقا در نظر دارد.
 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)