شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– ۲۷ اردیبهشت روز ((ارتباطات و روابط عمومی )) در ایران و ((روز جهانی جامعه اطلاعاتی )) در همه جهان است .
یادش بخیر زمانی که ۲۷ اردیبهشت در ایران مثل همه جای جهان “روز جهانی مخابرات” نامیده می شد و یادش بخیر زمانی که این روز در ایران مثل همه جای جهان “روز جهانی جامعه اطلاعاتی” نام گرفت. شاید فکر کنید مگر چه شده است؟ الان مگر این روز در ایران و جهان چه نامیده می شود که باید از آن روزها یاد کنیم؟ حقیقت این است که این روز در جهان همان “روز جهانی جامعه اطلاعاتی” نام دارد و مثل گذشته ها اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) هر سال برای این روز شعاری تعیین می کند تا جهان در توسعه امکانات ارتباطی و به کار گیری تکنولوژی های نوین ارتباطی تحقق آن شعار را هدف قرار دهد و امسال هم برای روز جهانی جامعه اطلاعاتی یعنی ۲۷اردیبهشت معادل اول ماه می شعار زیر را برگزیده است: “کارآفرینی های فناوری اطلاعات و ارتباطات در خدمت تحول اجتماعی “.
اما از سال ۱۳۸۷ در ایران این روز را مثل بقیه جهان نمی شناسند. در ایران این روز را روز “ارتباطات و روابط عمومی” نام گذاری کرده اند و در چند سال گذشته آرام و بی سروصدا “ارتباطات” آن را در محاق بردند و فقط به “روابط عمومی” پرداختند و روابط عمومی را هم نگاه بخشی کردند و اندیشه های آقای “لی” پدر روابط عمومی جهان و ادوارد برنیز پدر روابط عمومی نوین و گرونیک نظریه پراز شهیر و دکتر حمید نطقی پدر روابط عمومی ایران را به کناری نهادند و در نشست های رسمی ۲۷ اردیبهشت به نام روابط عمومی با ترویج اندیشه های مکارتی!
البته بدون نام بردن از او بر مرکب بازاریابی با طعم تبلیغات و سوار بر مرکب “آوازه گری” و “جنگ روانی” آنهم نه از زبان حرفه ای های بازاریابی و تبلیغات بلکه از زبان”ITMEN” مردان آی تی و تکنیک من های مدیریت و مدیا من ها(Mebiamen) و… پرداختند و آنقدر بر طبل آوازه گری در این راستا کوفتند که به دکتر حمید نطقی پدر روابط عمومی ایران هم رحم نکردند و او را هم ابزار نام و نان کردند و بدون آن که به اندیشه او و دغدغه های او احترام بگذارند و بدون آن که به خانواده و همراهان و نزدیکانش اعتنایی کنند، با نام او یکدیگر را تایید کردند و به قول امروزی ها برای هم پپسی باز کردند و بر یکدیگر قیمت گذاشتند و کسی هم نپرسید ترازو چیست و ترازودار کیست؟! آری! یادش بخیر آنروزها که ۲۷ اردیبهشت “روز جهانی مخابرات” بود و حداقل هر سال یکبار از یک مرجع موجه که مخابرات کشورها عضوش بودند، شعاری تهیه و ابلاغ می شد و آن شعار چراغ راه بود برای بهتر حرکت کردن.
کاش حال که نام روابط عمومی را بر این روز نهادیم، به سیاق گذشته هر سال شعاری برای روابط عمومی به منظور جهت دادن به حرکت ها اعلام می کردیم و در پایان هر سال میزان دوری یا نزدیکی هر روابط عمومی به آن شعار را می سنجیدیم و… اما امسال هولین ژائو دبیرکل اتحادیه جهانی مخابرات، به مناسبت روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی، هفدهم ماه مه ۲۰۱۶ (برابر با ۲۷ اردیبهشت ۹۵)، در پیامی ویژه، شعار انتخابی امسال را ”کارآفرینی های فناوری اطلاعات و ارتباطات در خدمت تحول اجتماعی” عنوان کرد.
حال که در کشور عزیز ما این روز را روز روابط عمومی نامیدیم، به یک نکته توجه داشته باشیم که نقطه آغاز جامعه اطلاعاتی در بعد اجتماعی دسترسی به اطلاعات و در بعد اقتصادی فراگیر شدن تکنولوژی های نوین ارتباطی یاICT یا ((فاوا)) یعنی فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
منبع: رویکرد
|
نظر بدهید