مسئولیت اجتماعی شرکتی

 پژوهشگر: مهدی حسینی- کارشناس ارتباطات گروه خودروسازی سایپا – مسئولیت اجتماعی شرکت­ها یعنی مسئولیت شرکت در پاسخ­گویی به پیامدهای فعالیت­های که جامعه را تحت تأثیر قرار می­دهد و در برگیرنده همه ذینفعان شرکت است.

مقالات -شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)

 

جایگاه مسئولیت اجتماعی شرکتی

مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت­ها در دهه اخیر به پارادایم غالب و مسلط حوزه اداره شرکت­ها تبدیل شده است. و شرکت­های بزرگ و معتبر جهانی مسئولیت در برابر اجتماع و محیط اجتماعی را جزیی از استراتژی شرکتی خود می­بینند. این مفهوم، موضوعی است که هم اکنون در کشورهای توسعه­یافته و کشورهایی با اقتصاد باز به شدت از سوی تمامی بازیگران چون، حکومت­ها، شرکت­ها، جامعه مدنی، سازمان­های بین­المللی و مراکز علمی دنیا می­گردد.

· حکومت­ها به مسئولیت اجتماعی شرکت­ها از منتظر تقسیم وظایف و مسئولیت­ها و حرکت در جهت توسعه پایدار نگاه می­کنند.

· شرکت­ها مسئولیت اجتماعی شرکتی را نوعی استراتژی تجاری می­بینند که باعث می­گردد در فضای به شدت رقابتی بر اعتبارشان افزوده گردد و سهمشان در بازار فزونی گیرد.

· جامعه مدنی و سازمان­های غیردولتی، مسئولیت­های اجتماعی را از شرکت­ها می­خواهند چون که به رسوایی­های مالی و فجایع حاصل از عملکرد شرکت­ها آگاهی و اشراف دارند.

· سازمان­های بین­المللی نیز با توجه به این­که تأثیرگذاری شرکت­ها در دنیای امروز بسیار بیشتر از حکومت­ها می­باشد حل چالش­های جهانی را بدون مشارکت شرکت­ها غیرممکن می­دانند، زیرا بسیاری از سیاست­مداران، به نوعی مدیران شرکت­ها نیز هستند، مسئولیت اجتماعی را از شرکت­ها خواهانند.

· مراکز علمی و دانشگاهیان نیز مسئولیت اجتماعی شرکت­ها، از زاویه نقش شرکت­ها در توسعه یک کشور و حتی توسعه دموکراسی، تداخل وظایف، مسئولیت­های یک شرکت با حکومت و هم­پوشانی­های حاصل از آن می­نگرند. به همین دلیل است که امروزه در جهان رقابت، موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت­ها به پارادایمی غالب در حوزه اداره شرکت­ها تبدیل شده است.

 

نقش شرکت­ها در فعالیت­های اجتماعی

شرکت­ها همانند اعضای جامعه و شهروندان جامعه به این درک رسیده­اند که آن­ها توسط جامعه به وجود می­آیند و قوانین خود را از جامعه­ای می­گیرند که در آن فعالیت می­کنند. آن­ها باید نقش، محدوده و هدفشان را در کنار درک کامل تأثیرات و مسئولیت­های زیست­محیطی و اجتماعی را به مرتبط سازند.

بنابراین شهروندی شرکت­ها در پیشرفت شرکت­ها به عنوان درک کامل­تری از نقش کسب کار در جامعه به شمار می­رود. هرچند که از لحاظ قانونی شرکت­ها محصول واگذاری بعضی از ظرفیت­ها به اشخاص حقیقی می­باشند، اما منطقاً باید به همان قیاس دارای حقوق و مسئولیت مشابه به شهروندان باشند. آن­چه که در این میان باید تمیز داد تفاوت شرکت­های بزرگ و شهروندان عادی به لحاظ قدرت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است که اصلاً برابر نیستند.

در طول چند دهه گذشته تغییرات چشم­گیری در محیط فعالیت­های سازمانی صورت گرفته است. جوامع به میزان قابل ملاحظه­ای به مقولاتی همچون: کنترل آلودگی (هوا و صوت)، ایمنی و سلامت محیط کار، فرصت­های برابر استخدامی برای اقلیت­ها و زنان و کیفیت ایمنی تولیدات، توجه می­کنند.

دیگر خواست و نیازهای جامعه از تجارت، صرفاً برحسب خواسته­های بازار و اقتصادی تعیین نمی­شود بلکه اکنون سازمان با دامنه وسیعی از مسئولیت­های ورای بازار، روبه­رو است. بعضی از آن مسئولیت­ها تا حد زیادی مربوط به جامعه هستند.

بدین ترتیب شرکت­ها موفقیت و تداوم حیات خود را در گرو مسئولیت در برابر محیط اجتماعی می­بینند در این صورت با رویکردی آینده­نگر مسئولیت اجتماعی نه تنها سیاستی هزینه­بر تلقی نخواهد شد بلکه نوعی سرمایه­گذاری انسانی و اجتماعی تلقی می­شود.

همان­گونه که شرکت­ها با عملکرد، تولید و … جامعه را تحت تأثیر قرار می­دهند، جامعه نیز شرکت­ها را ملزم به احساس مسئولیت در برابر عملکرد خود می­کند که علاوه بر تولید و خدمات مطلوب، ملاحظات اجتماعی نیز رعایت شود.

جامعه انتظار دارد که شرکت­ها در نحوه برنامه­ریزی­ها و اجرای عملکردشان بتوانند یک رابطه کلان- بخشی برقرار سازند و آن را مدیریت کنند به گونه­ای که گسترش و توسعه یک بخش عدم توسعه بخش دیگر را به دنبال نداشته باشد و تعارضا و گسیختگی­ها و هزینه­هایی را به سایر بخش­ها تحمیل نکند.

هیچ­کس در جهان نمی­تواند ایده مسئولیت­پذیری را بپذیرند ، مگر این­که آن شخص در قدم اول خودش سعی در عمل به این ایده در حریم خودش (خانه، محل کار، مسائل شخصی) بکند، باید، هدف، ضرورت و ماندگاری صنعت در خدمت ساختن جامعه­ای بهتر باشد. نمی­تواند مسیر خودش را بپیماید و تجارت هم مسیر خودش را طی کند.

هر دوی این­ها لاینفک، متقابل و وابسته به هم هستند.

 

گذشته مسئولیت­های اجتماعی در ایران و اهداف شرکت­های ایرانی در این خصوص

در ایران نیز مسئولیت­های اجتماعی شرکت­ها، برای شرکت­ها در قالب مفاهیمی چون وقف و وام­های قرض­الحسنه و … نمود یافته است، البته وقف به عنوان سنت ملی اسلامی، عمدتاً محدود در ساخت مدرسه و یا مسجد می­شده و تجار و صاحبان صنایع در ساخت و تأمین هزینه­های این اماکن مشارکت داشته­اند. در سنت زرتشت نیز هر فرد زرتشتی موظف بوده که یک دهم درآمد خود را صرف داد و دهش و کمک به … و مشکلات اجتماعی و مشکلات مالی هم­کیشان خود کند.

باقر نمازی یکی از فعالان ترویج مسئولیت اجتماعی شرکت­ها، نقش پدرسالاری صاحبان سرمایه در ایران را مورد توجه قرار می­دهد و می­نویسد بسیاری از صاحبان سرمایه در ارتباط بسیار نزدیکی با کارکنان خود بوده­اند و کارکنان نیز صاحبان سرمایه خود را در نقش پدر می­دیده­اند. کمک در زمان بیماری، ازدواج و تهیه مسکن از جمله فعالیت­های این پدر بوده است که با توجه به فقدان نظام تأمین اجتماعی نقش مهمی ایفا می­نموده است. در کنار این نقش پدرسالاری، بسیاری از صاحبان شرکت­ها و تجار براساس باورهای مذهبی و اخلاقی عمدتاً مسئولیت و نقش اجتماعی خویش در قالب­های نیکوکارانه و مذهبی ایفا می­کردند. با توجه به این­که فضای صنعتی در ایران در دهه اول سال­های 1300 با آرامی شکل گرفت، تعداد کارگران صنعتی در اندازه­های بزرگی نبود و اغلب صاحبان صنایع، با افراد جامعه خود و کارکنان خود دارای روابط اجتماعی گسترده­ای بودند و نقش پر رنگ مذهب و سنت، باعث می­گردید مشارکت­های اجتماعی گسترده­ای داشته باشند.

اما مفهوم نوین و مدیریتی مسئولیت­های اجتماعی شرکت­ها در ایران در سال­های اخیر توسط صاحبان صنایع و بخش خصوصی سازمان­های غیردولتی و روشنفکران و دانشگاهیان مطرح گردیده است.

برگزاری اولین کنفرانس مسئولیت­های اجتماعی شرکت­ها توسط برخی تشکل­های صنعتی چون اتاق بازرگانی، کنفدراسیون صنعت، برخی شرکت­های خصوصی و سازمان­های غیر دولتی، نقطه آغازی در زمینه مطرح کردن مفهوم و ادبیات این موضوع در ایران بود. هرچند که عمدتاً فعالیت­های مسئولیت اجتماعی در عمده شرکت­های ایرانی اکثراً بر پایه ابتکارات و اقدامات شخصی کارکنان و مدیران استوار می­باشد.

از طرف دیگر با شدت یافتن فضای رقابتی برای برخی صاحبان صنایع باعث گردیده که بسیاری از شرکت­های برتر ایرانی به این مفهوم در فرآیندهای مدیریتی توجه کنند. با مطرح شدن و به اعتقاد برخی کارشناسان، مد شدن گواهی­نامه­های کیفیت زیست­محیطی، گواهی­نامه­های تعالی سازمانی و سرآمدی مفهوم مسئولیت­های اجتماعی شرکت­ها، در فرآیندهای مدیریتی شرکت­ها جای گرفت.

دریافت این گواهی­نامه­ها علاوه بر این­که شرکت­ها را به سمت بهره­وری بیشتر سوق می­داد، برای شرکت­ها مزیت رقابتی نیز ایجاد می­کرد. شاید نیاز صنعتگران ایرانی به پیدا کردن شریک خارجی یکی از دلایل عمده حرکت صنایع به سمت مفهوم امروزی و مدرن مسئولیت اجتماعی شرکت­ها باشند که می­توان آن را در قالب گواهی­نامه­های EFQM و تعالی سازمانی دید.

اما هدف شرکت­های ایرانی را از حرکت به سوی مسئولیت­های اجتماعی شرکتی می­توان در موارد ذیل خلاصه و دسته­بندی کرد.

· پر کردن شکاف میان فعالیت­های انجام شده در شرکت و تصویر بیرونی شرکت

· مسئولیت اجتماعی شرکتی به عنوان ابزاری برای توسعه بازار

· هدفمند کردن و یک­پارچه کردن فعالیت­های پراکنده کنونی شرکت در حوزه مسئولیت­های اجتماعی شرکتی

· به منظور اتصال و هم­افزایی فعالیت­های مسئولیت اجتماعی شرکت به دیگر فرآیندهای درونی سازمان

· اولویت و انتخاب فعالیت­های مسئولیت اجتماعی شرکتی که بیش­ترین ارزش افزوده را می­تواند برای شرکت به همراه آورد.

· ارتقاء امتیاز در مدل تعالی سازمان

· مدیریت باج­دهی و باج­خواهی

 

مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی

مسئولیت اجتماعی شرکت­ها یعنی مسئولیت شرکت در پاسخ­گویی به پیامدهای فعالیت­های که جامعه را تحت تأثیر قرار می­دهد. منظور در جامعه این­جا کلی است و در برگیرنده همه ذینفعان شرکت است.

شرکت باید در اتخاذ تصمیمات و انجام فعالیت­ها و اجرای عملیات خود، منافع همه ذینفعان را در نظر بگیرد. ذینفعان شرکت همه کسانی هستند که نتایج و پیامدهای تصمیمات و اعمال شرکت­ها بر آن­ها می­گذارد.

این ذینفعان در موفقیت یک شرکت به صورت مستقیم و غیرمستقیم نقش دارند. مهم­ترین ذینفعان شرکت مصرف­کنندگان، کارکنان، مالکان یا سهامداران و جامعه هستند.

اکنون شرکت با دامنه وسیعی از مسئولیت­های ورای بازار روبه­رو است. بعضی از این مسئولیت­ها تا حد زیادی مربوط به جامعه هستند. مسئولیت اجتماعی بنگاه­ها را در 5 دسته طبقه­بندی می­کنند.

این مسئولیت­ها جوانب اصلی فعالیت و عملکرد یک سازمان را در بر گرفته و فقط در کمک­های نوع دوستانه و خیریه خلاصه نمی­شود.

 

 

 

 

ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت­ها در شرکت­ها و جامعه

 

مسئولیت اجتماعی شرکتی

 

 

نگاه مسئولیت­های اجتماعی شرکت­ها از کجا شکل گرفت؟

مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت­ها در دهه اخیر به دغدغه غالب و مسلط حوزه اداره شرکت­ها تبدیل شده است و شرکت­های بزرگ و معتبر جهانی مسئولیت در برابر اجتماع و محیط اجتماعی را جزیی از استراتژی شرکتی خود می­بینند.

مسئولیت اجتماعی شرکت­ها یعنی مسئولیت شرکت در پاسخ­گویی به پیامدهای فعالیت­هایی که جامعه را تحت تأثیر خود قرار می­دهد. منظور از جامعه در این­جا کلی است و در برگیرنده همه ذینفعان شرکت است. مهم­ترین ذینفعان شرکت که در موقعیت شرکت به صورت مستقیم و غیرمستقیم مؤثر هستند عبارتند از مصرف­کنندگان، کارکنان، مالکان یا سهامداران و جامعه مسئولیت اجتماعی بنگاه­ها را در  دسته طبقه­بندی می­کنند.

آغاز نگاه مسئولیت اجتماعی در شرکت­های بزرگ بین­المللی مانند شرکت­های بزرگ نفتی، شرکت­های بین­المللی دارویی، شرکت تولید سیگار و … نگاه سرمایه­گذاری برای توسعه ارتباطات و ایجاد محبوبیت و خلق ارزش برای سهامداران، مشتریان، کارمندان و عموم جامعه بوده است.

شرکت­های نفتی در فرآیندهای اکتشاف، استخراج و تولید محصول یا فرآیندهایی که تأثیرات منفی بر محیط­زیست دارند درگیر هستند و محصول نهایی آن­ها نیز خود آلوده­کننده محیط­زیست است. بنابراین فعالیت تجاری این شرکت­ها و تهدید آن برای محیط­زیست می­تواند تأثیر منفی بر افکار عمومی و خصوصاً بر ذینفعان آن­ها داشته باشد.

همچنین شرکت­های داروسازی از یک سو در مراحل آزمایش محصولات جدید فرآیندهایی را طی می­کنند که معمولاً از سوی افکار عمومی با نگرانی دنبال می­شوند و از سوی دیگر تجارب آن­ها و سود حاصل از این تجارب بر پایه ابتلای مردم به بیماری بنا شده است. قوی­ترین تأثیر منفی فعالیت یک شرکت بر افکار عمومی در شرکت­های تولیدکننده سیگار دیده می­شود.

در این گروه از شرکت­ها تأمین هزینه­ها فعالیت­هایی که به بهبود شرایط زیست­محیطی، بهبود شرایط بیماران، و یا بهبود شرایط عمومی و بهبود رفاه جامعه یا گروه­های خاص جامعه منجر می­گردد و یا تأمین هزینه­های تحقیقات پزشکی یا انجام این فعالیت­ها راسا توسط آن شرکت­ها می­تواند به تغییر این تصویر اجتماعی به سمت یک تصویر مثبت کمک نماید.

 

جایگاه خودروسازان در مسئولیت­های اجتماعی جوامع کجاست؟

حدود هشتاد سال پیش در آمریکا شرکت فورد به دلیل رکورد بی­نظیر تولید بالای خودرو بسیاری از مشکلات از جمله ترافیک را خصوصاً در شهر شیکاگو به وجود آورد. معضل ترافیک عامل اتلاف بسیاری هزینه­ها و خصوصاً زمان شد. دست­اندرکاران مدیریت شهری گردهم آمدند و فورد را مقصر اصلی این معضلات دانستند. فورد برای حل معضل ترافیک پیشنهاد جاده­سازی با میزانی مشخص نسبت به تولیدات خود را داد و مقرر شد که مدیران شهری نیز مشارکت در ساخت شهرک­هایی در فواصل 40 تا 50 کیلومتری شهر اصلی داشته باشند. بعدها این نوع مشارکت تبدیل به نظریه­ای شد و پس از گذر زمان امروزه آن را پایه­ای در مکانیسم توسعه شهری تحت عنوان فوردسیزم می­شناسند.

امروزه در ژاپن خودروسازان متعهد هستند که قسمتی از تولیدات خود را به صورت هیبریدی (سوخت هیدروژن) تولید نمایند. و چه زیباست در جامعه­ای که خروجی اگزوز خودرو به جای سم و گازهای آلاینده زیست­محیطی آب باشد.

قبل از عنوان کردن مسئولیت شرکت­های خودروساز در قبال جوامع باید اعتراف کرد که ما همگی بر این امر واقفیم که خودرو با ورود خود به جامعه مشکلاتی را که در ذیل ذکر شده سبب­ساز بوده است.

1- آلودگی­های زیست­محیطی

2- ترافیک

3- مصرف نامحدود از منابع انرژی محدود

4- تصادفات و صدمات انسانی

5- خودروهای فرسوده

6- به خطر افتادن سلامتی (عدم تحرک)

7- تخریب محیط­زیست

8- تخلفات رانندگی

9- آلودگی صوتی و اثرات آن بر انسان­ها

با توسعه خودروسازان توسعه علم و تحقیق و ارتقاء تکنولوژی به منصه درآمده که مسئولیت انتقال تجارب علمی و حمایت از علم نیز بر مسئولیت­های فوق افزوده شده است.

اکنون با عنایت به معضلاتی که خودرو با ورود خود در جوامع بروز داده است، جهت کم رنگ کردن آن­ها و حرکت به سوی تصویرسازی مثبت از خودروسازان، اولویت مشارکت در مواردی که مرتبط با موضوعات ذکر شده باشد جزء بدیهیات بوده و ضروری است.

برای این منظور تعریف فضای همکاری مشترک در موضوعات و سرفصل­های عنوان شده ذیل و همچنین مشارکت با سازمان­ها و ارگان­های مسئول و پیش­قدم شدن خودروسازان در موارد فوق می­تواند اثرگذاری مطلوبی داشته باشند.

1- ایمنی و ارتقاء استاندارد

2- محیط­زیست

3- راهنمایی و رانندگی (پلیس)

4- آموزش، پرورش و پژوهش

5- بهداشت و درمان

6- تربیت­بدنی

7- امور خیریه

8- سرمایه­گذاری در جامعه و خصوصاً مناطق محروم و توسعه کسب و کار

9- شهرداری­ها

10- بهزیستی

 

 

بررسی انطباق اولویت­های مشارکت اجتماعی ذکر شده برای خودروسازان جهانی با وضعیت موجود یکی از خودروسازان داخلی کشور طی سال­های گذشته

یکی از شرکت­های خودروساز ایران طی سال­های گذشته فعالیت­های مشارکتی بسیاری را در سطح اجتماع انجام داده که گستره این فعالیت­­ها از ساخت مدرسه و شرکت در مناطق محروم گرفته تا حمایت­های مالی در حرکت­­های علمی، مذهبی و ورزشی بسیاری موارد دیگر که همگی در راستای اهداف EFQM می­باشند، هزینه­های بسیاری را نیز در این خصوص قطعاً پرداخته اما آن­چه از مستندات در دسترس در خصوص 2 سال گذشته موجود است به شرح ذیل عنوان می­گردد.

طی سال 1387 مبلغ 815 میلیون تومان هزینه مشارکت در فعالیت­های جامعه داشته است که از این رقم 323 میلیون تومان به حمایت­های ورزشی، 392 میلیون تومان به حمایت­های تولید و ارتقاء برنامه در رسانه صدا و سیما و 40 میلیون تومان به حمایت از فعالیت­های علمی و 60 میلیون تومان مشارکت با پلیس جهت فرهنگ­سازی رانندگی اختصاص داشته است.

در سال 1388 مبلغ 838 میلیون تومان هزینه مشارکت در فعالیت­های جامعه را داشته است که 394 میلیون تومان به حمایت­های ورزشی، 353 میلیون تومان به حمایت­های فرهنگی و 90 میلیون تومان مشارکت با پلیس جهت فرهنگ­سازی رانندگی بوده است.

 

 

مسئولیت اجتماعی شرکتی

 

 

 

مسئولیت اجتماعی شرکتی

 

 

 

 مشکل انحراف از مسیر مشخص شده کجاست!

1- ضابطه­مند نبودن (رابطه­مندبودن) مشارکت­های اجتماعی در بنگاه­های اقتصادی

2- عدم وجود رویه­ای هرچند محدودکننده در این خصوص

3- عدم توجه بسیاری از واحدهای دورن یک مجموعه به مسئولیت مدیریت ارتباطات یا روابط عمومی به عنوان مسئول توسعه برند در یک بنگاه اقتصادی

4- نداشتن برنامه سالیانه و یا میان مدت برای مسئولیت­های اجتماعی (نبود استراتژی)

5- موازی کاری برخی از واحدها با واحد مسئول در امر مسئولیت­های اجتماعی (برهم ریختن مدل مدیریتی برند در یک سازمان)

6- عوامل فوق موجب عدم نظارت مطلوب و کنترل بهینه و نهایتاً پایش اثربخشی فعالیت­های مشارکتی با هدف اصلی شرکت در این راستا را شکل داده است.

 

برای مدیریت امور مسئولیت­های اجتماعی شرکت چه باید کرد؟

 

مرحله اول: بازبینی وضعیت موجود

1- مرور گزارش­های موجود در شرکت در مورد وضعیت موجود مسئولیت اجتماعی شرکتی و بررسی رکوردهای پیشین و فعلی

2- تهیه گزارشی در مورد وضعیت موجود مسئولیت­های اجتماعی شرکتی و سنجش میزان تعهد مجموعه نسبت به این مفهوم

 

مرحله دوم: ایجاد آگاهی و تعهد

1- مشخص کردن اقدامات برای ایجاد آگاهی و تعهد

2- تدوین یک برنامه آموزشی

3- تدوین یک برنامه زمانی

4- مشخص کردن مسئولیت­ها

5- مشخص کردن ریسک­ها

6- مشخص کردن هزینه­ها

 

مرحله سوم: تعریف محدوده­های دقیق اقدام

1- مسئولیت اجتماعای شرکت در رهبری و فرآیندهای درون سازمان

2- مسئولیت اجتماعی شرکت در بازار و صنعت

3- مسئولیت اجتماعی شرکت در محیط کار

4- مسئولیت اجتماعی شرکت در محیط زیست

5- مسئولیت اجتماعی شرکت در جامعه و کشور

 

مرحله چهارم: شناسایی دینفعان و تبعیین خواسته­ها و انتظارات آنان

1- تهیه لیستی از تمامی ذینفعان

2- هماهنگی با مدیران برای اولویت­بندی ذینفعان

3- تهیه چک لیست و پرسش­نامه­های برای تبیین خواسته­ها و انتظارات

4- تجزیه و تحلیل پرسش­نامه­ها و گفتگوها

5- تعریف شاخص­های مسئولیت اجتماعی شرکتی BENCHMARK

6- هماهنگی با مدیران برای اولویت­بندی خواسته­های ذینفعان با توجه به اطلاعات موجود

7- تهیه و تدوین گزارشی در مورد شکاف میان عملکرد و نقطه مطلوب

 

مرحله پنجم: برنامه­ریزی و تعریف پروژه­های بهبود

در این مرحله با توجه به نتایج به دست آمده از مراحل قبل پروژه­های بهبودی متناسب با نیازهای شرکت و زیر مجموعه­های آن تعریف می­گردد که هر پروژه دارای جزئیات خاص از برنامه­ریزی، نظارت و اجرا می­باشد.

 

مرحله ششم: ارائه چارچوب گزارش سالانه مسئولیت شرکتی (ارزیابی)

با توجه با شاخص­های به دست آمده، نتایج حاصل از پروژه­ها اندازه­گیری شده و مطابقت با خط مشی مسئولیت­های اجتماعی می­گردد و در نهایت می­توان با ارزیابی آن با استانداردهای موجود جهانی از صحت حرکت در این مسیر اطمینان حاصل نمود.

اگر امروز اجتماع را نبینیم فردا نیز در اجتماع دیده نخواهیم شد.

نمی­توان منکر این واقعیت بود که حضور در فعالیت­های اجتماعی صرف نظر از وظیفه مسلم شرکت­ها دارای خیر دنیوی و اخروی، جنبه تبلیغی نیز در آن نهفته می­باشد. قطعاً حضور در هر عرصه­ای از اجتماع هرچند اندک اما تأثیرگذار در نام و نشان سازمانی هم خواهد بود. اما آیا این حضور که می­تواند شبیه به لایه­های مثبت حمایتی باشد توانایی پوشش نقاط منفی و مشکلات ایجاد شده توسط بنگاه در جامعه به صورت مقطعی می­گردد. آن­چه مسلم است مسئولیت اجتماعی یک بنگاه اقتصادی متفاوت و جدای از کلماتی مانند مشارکت اجتماعی و اسپانسری می­باشد.

می­بایست برای مسئولیت اجتماعی شرکت برنامه داشت و داشتن برنامه مستلزم وجود استراتژی و چشم­انداز می­باشد.

 

منابع

1- مسئولیت اجتماعی شرکت­ها، انتشارات مرکز ترویج مسئولیت اجتماعی شرکت­ها

2- WWW.CSRIRAN.COM

3- سایت شرکت­های کیاموتورز، جنرال موتورز، بی­ام دبلیو، تویوتا، پی­اس­آ، هیوندای،ولوو

4- www.mahak-charity.org

 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)