مروری گذرا بر زندگی علمی دکتر مهدخت بروجردی علوی (بخش اول)

دکتر عادل میرشاهی – دکتر مهدخت بروجردی علوی، متولد1336 در شهر کاشان است. وی دوره کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی خود را در دانشگاه تربیت معلم سپری کرد و سپس با تاسیس مجدد رشته ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبایی به این دانشگاه رفت و به تحصیل در رشته ارتباطات پرداخت. او با پایان نامه‌ای تحت عنوان «مطبوعات و روشنفکران» موفق به اخذ مدرک دکتری خود از دانشگاه آزاد اسلامی شد.

 

 شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| دکتر مهدخت بروجردی علوی، متولد1336 در شهر کاشان است. وی دوره کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی خود را در دانشگاه تربیت معلم سپری کرد و سپس با تاسیس مجدد رشته ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبایی به این دانشگاه رفت و به تحصیل در رشته ارتباطات پرداخت. او با پایان نامه‌ای تحت عنوان «مطبوعات و روشنفکران» موفق به اخذ مدرک دکتری خود از دانشگاه آزاد اسلامی شد.


محسن وطنی در مقاله تلویزیون لولو نیست!، می نویسد: دکتر مهدخت بروجردی علوی یکی از نخستین بانوان ایرانی است که به درجه دکترای تخصصی این رشته نائل آمده است.


بروجردی علوی از سال 1375 تدریس در رشته ارتباطات را در دانشگاه‌های تهران، صدا و سیما، علامه طباطبایی و آزاد، مرکز مطالعات رسانه‌ها و همچنین دانشکده خبر آغاز کرده و عضویت در هیات علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی را در کارنامه خود دارد.


فعالیت دکتر بروجردی به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به سال 1380 باز می گردد و تا امروز در کرسی علمی این دانشگاه مشغول به فعالیت است. در طی این سال‌ها وی دروس: مبانی ارتباطات انسانی، مبانی ارتباطات جمعی، تحلیل محتوای پیام های ارتباطی، روابط‌عمومی عملی (1) و (2)، ارتباط شفاهی و ارتباط با مطبوعات، در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد، اصول اقناع و تبلیغات سیاسی را در دانشگاه علامه طباطبایی تدریس کرده است.


بروجردی علاوه بر حوزه تئوری در حوزه عمل نیز کارنامه درخشانی دارد. وی مدیر کلی روابط‌عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را از سال 1381 تا سال 1386در اختیار داشت. همچنین طی سال های بعد از آن ‌مشاور رسانه ای وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری بود که این مسئولیت از سال 1386 تا سال 1388به طول انجامید.


در حوزه روابط‌عمومی، دولت، صنعت، دانشگاه و سمن ها و موسسات خصوصی چهار رکن اصلی به حساب می آیند که یکی از ویژگی های او فعالیت در غالب این بخش‌هاست. وی چهار دوره عضو کمیته انتخاب روابط‌عمومی‌های برتر بود و در بخش دانشجویی نیز شش دوره عضو کمیته انتخاب بهترین نشریه دانشجویی را در کارنامه خود دارد.


بروجردی علوی نگاهی ویژه به جامعه مدنی و تشکیل نهادهای مدنی داشته است. در 13 آذر 1400 وی در جمع اساتیدی بود که تاسیس انجمن علمی رسانه ایران با هدف گردهم‌آوردن متناوب اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و دانشجویان این رشته فراتر از مرزهای دانشگاهی، برگزاری همایش‌های علمی و رویدادهای تخصصی در حوزه‌های گوناگون مرتبط با مدیریت رسانه رقم زدند. نهاد دیگری که این استاد دانشگاه علامه طباطبایی در تاسیس آن حضور داشت، انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی بود که یکی از نهادهای مهم علمی در این حوزه به شمار می رود. بعلاوه عضویت در هیئت موسس مجمع مدیران کل روابط‌عمومی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی از جمله فعالیت‌های اوست.


به منظور ارتقای روابط‌عمومی و روزنامه نگاری در کشور، دکتر بروجردی علوی علاوه بر دانشگاه ها، با برگزاری دوره های آموزشی برای ده ها گروه از روزنامه نگاران و روابط‌عمومی ها شرکت به ارتقای بخش های اجرایی در کشور کمک کرد.


یکی از دغدغه های این استاد زن حوزه علوم ارتباطات و روابط‌عمومی، حوزه ارتباطات و زنان بود و در همین راستا علاوه بر پایان نامه ها و مقالات، ریاست کمیته علمی نخستین “همایش ملی زن و روابط‌عمومی” که به همت موسسه کارگزار روابط‌عمومی برگزار شد را بر عهده داشت. از دیگر مسئولیت های علمی وی، مسئولیت سرپرستی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی است. مسئولیت وی در دانشگاه علمی و کاربردی علاوه بر سرپرستی معاونت پژوهشی، به عنوان رئیس، شورای فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز دامنه دار بود.


از دستاوردهای مدیر کل روابط‌عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می توان به عنوان پژوهشگر برتر وی دانشگاه علامه طباطبایی در سال 1394 یاد کرد. وی در سال 1395 در راه اندازی فصلنامه عصر ارتباطات، عضو هیئت تحریریه این فصلنامه از سوی انجمن علمی ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی بود. همچنین وی در سال 1395 یکی از اعضای هیئت علمی شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست غلامعلی حداد عادل 1395 بود.


معرفی آثار


دکتر بروجردی با پایان نامه‌ای تحت عنوان «مطبوعات و روشنفکران» موفق به اخذ مدرک دکتری خود از دانشگاه آزاد اسلامی شد. مهمترین اثر وی ترجمه کتاب تحلیل پیام های رسانه ای (کاربرد تحلیل در محتوای کمی در تحقیق، دانیل رایف، استیفن لیسی، فردریک جی. فیکو، 1394) یکی دیگر از اقدامات مهم دکتر بروجردی علوی بود. در این کتاب وی به تحلیل محتوا می پردازد. تحلیل محتوا، مفهومی است که درصدد عینیت بخشیدن، کمی کردن و سنجش پذیر ساختن پیام ها از طریق نمادهای مشخص است.


انتشار کتاب «روابط‌عمومی و ارتباط با رسانه‌ها» که در نشر زیزفون منتشر شد یکی از کتب بسیار مهم در حوزه ارتباطات و روابط‌عمومی به شمار می رود که متخصصان، استادان، دانشجویان و علاقه‌مندان دانش و حرفه روابط‌عمومی از آن فراوان بهره گرفته اند. کتاب‌های مانند کتاب‌های «سبک‌های خبرنویسی» « شیوه نگارش فارسی در مطبوعات» و «نگارش رسانه‌ای» و همچنین با آثار ترجمه‌ای نظیر کتاب‌های «تحلیل محتوای روش‌های کمی ارتباطی» و «تحلیل پیام‌های رسانه‌ای» و «ارتباطات رسانه‌یی در عمل»، کتب آشنایی برای دانشجویان و اهالی حوزه روابط‌عمومی هستند.


از دکتر بروجردی علوی دو جزوه بسیار کارآمد در روابط‌عمومی منتشر شده که یکی «جزوه ارتباطات با مطبوعات» و دیگری «جزوه ارتباطات شفاهی» است.


ادامه دارد…