مراکز روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی باید برای تحقق دو شعار «وفاق ملی» و «صدای بی‌صدایان» تلاش کنند

 شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خطاب به مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی کشور گفت بیایید سخن رئیس جمهور مبتنی بر وفاق ملی و صدای بی‌صدایان را چون زمان انتخابات ارج نهیم و با تمام وجود به دنبال به وقوع پیوستن آن باشیم. وفاق برای حل مشکلات مردم با در نظر گرفتن صدای بی‌صدایان.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسین کرمانپور در نخستین همایش شورای هماهنگی روابط ‌عمومی‌ دستگاه‌های اجرایی کشور در دولت وفاق ملی که صبح امروز سه‌شنبه ۱۱ دی در مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اظهار کرد: ما در دوران دولت وفاق با یک پدیده جدید روبه‌رو هستیم، پدیده دولتی که رئیس‌جمهورش برای اولین بار یک پزشک متخصص است و صدق در گفتار را ذخیره و نیروی محرکه دولت خود قرار داده است. بی‌پرواست، نه در ادب که در گفتار سریع و صریح. متدین است، نه در گفتار و تئوری که عملی این را ثابت کرده است و جدای از شعار وفاق، در لابه‌لای اکثر کلمات خود یک عبارت را کلیدواژه فریادرسی و آشتی مردم با حاکمیت کرده است؛ «صدای بی‌صدایان» و من به‌عنوان روابط عمومی یکی از بزرگ‌ترین و همه‌گیرترین وزارت‌های خدماتی، علمی و پژوهشی کشور با تکیه بر همین دو شعار از خیر گفتن در باب اهمیت روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت خود گذشته و با طرح دوستی با همه شما در هر ساعت، هر زمان سخنم را فراتر از وزارت بهداشت برده و کلامم را در همین راستا استوار می‌کنم.

وی ادامه داد: دوستان عزیزم پس از اتفاق ناراحت‌کننده سقوط هلیکوپتر رئیس‌جمهور شهید، عملاً به دورانی رسیده‌ایم که باید اعتراف کنم دوران ریاست جمهوری دوره چهاردهم، امروز است و نه چهار سال بعد. پس باید هر روزش را برای خدمت مردمی که رای داده‌اند یا نداده‌اند، موافقند یا مخالفند، آشتی‌اند یا قهرند، غنیمت بشمارید.

کرمانپور افزود: بیایید سخن رئیس جمهور مبتنی بر وفاق ملی و صدای بی‌صدایان را چون زمان انتخابات ارج نهیم و با تمام وجود به دنبال به وقوع پیوستن آن باشیم. وفاق برای حل مشکلات مردم با در نظر گرفتن صدای بی‌صدایان؛ که البته کم هم نیستند.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط ‌عمومی وزارت بهداشت در ادامه درخواست‌هایی را مطرح و اضافه کرد: «ضرورت حمایت دولت از دسترسی آزاد مردم به اطلاعات و آمار»؛ مراکز روابط عمومی و اطلاع رسانی نمی‌توانند بدون فراهم بودن زمینه‌های اطلاع‌رسانی شفاف، طرف مردم بایستند و عملکرد موفقی داشته باشند. دولت باید در مسیر جدید باز تعریف جدیدی از محرمانگی داده‌ها داشته باشد و سلیقه‌هایی که طی مدتی مدید ملت را از دسترسی به این اطلاعات محروم و امضاهای طلایی را تا دلت بخواهد گسترش داده‌اند، از سر راه اطلاع رسانی بردارد. بسیاری از داده‌های موجود بدون آنکه محرمانه باشند به طور عمدی منتشر نمی‌شوند و در اختیار ذینفعان هم قرار نمی‌گیرند. اهالی رسانه و پژوهشگران رسانه هم به عنوان رفیقان گرمابه و گلستان روابط عمومی‌ها از این حق محرومند و به همین دلیل اطلاع رسانی‌ها دیگر موثر و مردمی نیستند و عموم به دنبال اطلاعات از منابع دیگری می‌گردند.

کرمانپور گفت: دوم اینکه روابط‌عمومی‌ها پس از مدتی طی دوران اولیه، وارد فاز تبلیغی به جای اطلاع‌رسانی می‌شوند و اینجا همان جاییست که مردم خود را از دست داده و موجب فاصله گرفتن مردم از حاکمیت می‌شود. دولت شریف باید مسیر را فراهم کند که اطلاع‌رسانی در راس بماند و تبلیغ در جای خود. سوم اینکه دوری مراکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی از پژوهش و افکارسنجی از موانع اصلی نداشتن شناخت از افکار عمومی است و در نتیجه ناتوانی در ارتباط با مخاطب و پاسخگویی به نیاز آن‌ها. چطور وقتی از افکار عمومی، اطلاع و پژوهش درستی نداریم می‌توانیم بر آن‌ها تاثیر بگذاریم و از آن‌ها اثر بگیریم و اصول مناسب‌تری تولید کنیم. دولت این فضا را به وجود آورده و فراهم کند که نوعی سرمایه‌گذاری است و نه هزینه.

وی گفت: مراکز اطلاع‌رسانی به صورت عموم و حتی مویرگی نه بودجه متناسبی دارند و نه چارت سازمانی مبتنی بر دوره‌های جدید و هوش مصنوعی. بی‌تعارف به جز شبکه‌های اجتماعی که آن هم به روش‌های مختلف محرومیت و ممنوعیت وجود دارد، کمتر ترفندی در رویکردها دیده نمی‌شود. گویا زبان مردم با زبان ما متواتر است و هیچ نرم‌افزاری ترجمه‌گری هم وجود ندارد.دولت کمک کند این نرم‌افزار پدید آید.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت افزود: ما مرکزهای اطلاع‌رسانی دانه‌های تسبیح دولت ۱۴ هستیم اما بدون یک نخ محکم که ما را دائم به روز کند، همراه کند و در یک جبهه متحد نگه دارد، کار به خوبی پیش نخواهد رفت. در این جا تمنا می‌کنم نخ محکم را شورای اطلاع رسانی دولت ایجاد کند و همه ما را برای رسیدن به آن دو شعار دور هم گرد آورد. یک جمله هم در پایان به یادگار می‌گذارم. در ایران و در قشر جوان امروزی تا دلتان بخواهد، ایده هست. مراکز روابط عمومی باید قادر باشند این ایده را به پدیده تبدیل تا دیده شود. ایده، پدیده، دیده، امروز محتاج پدیده‌ایم تا دیده شویم برای رسیدن به آن دست در دست هم و دل‌های همراه نیاز است.

انتهای پیام