نویسندگان:
مرضیه دهقانی سلطانی
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش داخلی دانشگاه آزاد واحد قشم
چکیده :
امروزه فرآیند بازاریابی وجدان کاری تولید محسوب شده و اثر بخشی آن در گرو وفاداری مشتریان است کوشش مبتکران و افراد خلاق در انتخاب نام تجاری ، تبدیل یک نیاز اجتماعی را به فرصتی سودآور تسریع می نماید سرعت تحولات در این حوزه به آسانی اصول موفقیت آمیز حرفه ای دیروز را از رواج انداخته و منسوخ می کند با توجه به تعریف ، برند معنایی جامعتر از نام تجاری داشته چرا که نام تجاری علائم و نشانه ها (لوگو) را شامل نمی شود نام تجاری حس بینایی شرکت را تقویت کرده و در عین متانت می بایستی بعنوان یک چالش در اذهان مشتریان جلوه گری نماید از نام تجاری به زبان روی بسته بندی یاد می گردد بسته بندی و نام تجاری مکمل یکدیگر و یک همزیستی اجباری را در کنار هم تجربه می کنند نام تجاری مناسب نوعی هم افزایی ایجاد کرده و جزئی ز زنجیره ارزش شرکت محسوب می گردد بطور کلی نام تجاری هویت بخش محصول و تضمین کننده فروش است در هنگام معرفی نام تجاری باید بررسی های لازم از حیث اینکه قبلاً در هیچ کشوری به ثبت نرسیده باشد صورت پذیرد که در عین حال فراگردی پرهزینه و زمان براست نام تجاری شاخص سرعت عمل مشتریان در فرآیند انتخاب را افزایش داده و صرفه جویی در زمان را برای ایشان به دنبال خواهد داشت نام تجاری ضمن شاخص بودن می بایستی قدرت سرایت پذیری و رسایی مناسبی داشته باشد یکی از وظایف بخش تحقیق و توسعه (R&D) در هر شرکت ، خلاقیت ، حفظ و اعتلای نام تجاری است تبلیغات نام تجاری در مرحله معرفی در چرخه (PLC) هزینه زاست که فرآیند رمزگذاری و جایگاه یابی در بازار را به دنبال دارد از سویی دیگر اعتقاد به برگشت سرمایه گذاری (ROE) و مزیتی که در زنجیره ارزشی بازاریابی ایجاد می کند حائز اهمیت است یکی از مهمترین وظایف بازاریابان ایجاد ، حفظ و ارتقای نام تجاری است و بسیاری آن را هنر و بیان بازایابی دانسته که از نسلی به نسل دیگر به ارث می رسد انتخاب نام تجاری کالا یا خدمتی که در یک صنعت ارائه میشود میتواند سودآورترین بخش از یک استراتژی بازاریابی باشد در سادهترین تعریف، نام تجاری را میتوان سمبل و نمادی از کالای شما دانست که قادر است از طریق آرم، ترکیب رنگها، صدا، مظاهر و حتی شیوههای نوشتاری، پیام مورد نظر را به مخاطب منتقل ساخته و در اولین نگاه کالای شما را به ذهن وی آورد.
مقدمه :
مسالهای که نباید نادیده گرفته شود این است که تنها کالایی میتواند نام تجاری قدرتمندی را به خود اختصاص دهد که کیفیت بالایی داشته باشد صرف هزینه برای تقویت نام تجاری کالایی که از کیفیت پایینی برخوردار است، تنها به هدر دادن منابع میباشد از طرف دیگر در دنیای پررقابت کنونی که تمام بنگاههای کوچک و بزرگ، خواهان تمایز چشمگیر خود و محصولات خود میباشند، یک نام تجاری نیرومند، اسلحه قدرتمندی برای شکست رقبا محسوب میشود، اما مسالهای که وجود دارد این است که در طول زمان بنگاههایی که دارای منابع محدود و اندک مالی بودهاند همیشه تحتالشعاع سازمانهای بزرگ و ثروتمند قرار گرفتهاند. سازمانهایی که منابع و تجهیزات مالی فراوان آنها، امکان بهکارگیری بیشترین و پرسروصداترین تبلیغات و شیوههای جلب مشتری را به آنها داده است اما این پایان کار بنگاههایی با بودجه اندک و محدود نمیباشد یکی از رسانههایی که در ابتدا امید بسیاری به این گونه شرکتها میبخشید، اینترنت بود اینترنت در ابتدا ارزان و برای رقبا ناشناخته بود، اما به تدریج با ورود رقبای قوی، با بودجههای کلان که قیمتهای بالاتری برای به کارگیری فضاهای اینترنتی پیشنهاد میکردند، مجددا عرصه بر حضور شرکتها و بنگاههای ضعیفتر از لحاظ مالی تنگ شد، اما حضور افراد خلاق در حوزه تبلیغات باز هم راههای جدیدی را پیش رو گذاشت به نحوی که بدون صرف هزینههای کلان بتوان به نتایج درخشانی دست یافت .
منبع: http://marketingarticles.ir
|
نظر بدهید