ماجرای ویروسی آسترونومر؛ از جنجال تا فرصت برندینگ در فضای رسانه‌ای
بحران ناگهانی آسترونومر در فضای مجازی، می‌تواند زمینه‌ساز افزایش آگاهی عمومی و حتی فرصتی برای بازآفرینی برند باشد.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || طی هفته گذشته، توجه جهانی به شرکت فناوری داده‌محور آسترونومر (Astronomer) جلب شد؛ اتفاقی که شاید مورد انتظار مدیران آن نبود اما تحلیلگران روابط ‌عمومی معتقدند همین بحران، می‌تواند به فرصتی برای دیده‌شدن شرکت تبدیل شود.

ماجرا از یک ویدیوی «کیس کم» (Kiss Cam) در کنسرت گروه کلدپلی نزدیک بوستون آغاز شد؛ جایی که اندی بایرون، مدیرعامل وقت آسترونومر، در حال در آغوش گرفتن مدیر منابع انسانی شرکت دیده شد. واکنش کریس مارتین، خواننده کلدپلی، با شوخی و کنایه به این صحنه، بر موج توجه افزود.

این کلیپ به سرعت جهانی شد و موجی از میم‌ها، واکنش برندها و جستجوی کاربران را به همراه داشت. حتی برندهایی مانند نتفلیکس و باشگاه فیلادلفیا فیلیز نیز با شوخی به موضوع پرداختند. در پی این اتفاق، بایرون از سمت خود استعفا داد و شرکت اعلام کرد رهبرانش باید معیار رفتار حرفه‌ای و پاسخگویی باشند و تحقیقات رسمی درباره حادثه آغاز شده است.

برخی کارشناسان، از جمله رایان مک‌کورمیک، این بحران را «نعمت در لباس مبدل» می‌دانند و معتقدند با افزایش توجهات، امکان معرفی نوآوری‌ها و محصولات آسترونومر بیشتر می‌شود. او تأکید کرد اگرچه شرکت برای مدتی درگیر حاشیه است، اما در بلندمدت می‌تواند از این شهرت بهره ببرد.

مایک فیهی، مدیر شرکت Fahey Communications، نیز تاکید کرد شرکت با انتشار بیانیه و بازتعریف روایت، سعی کرده افکار عمومی را به سمت نقاط قوت خود بازگرداند؛ هرچند تأخیر در واکنش رسمی موجب شد شایعات و اطلاعات جعلی به سرعت منتشر شود.

کریستی پایل و دیدره لاتور، دیگر متخصصان روابط‌عمومی، تاکید کردند سکوت اولیه شرکت، اشتباهی جدی بود و می‌بایست با سرعت و شفافیت پیام داخلی و خارجی خود را مدیریت می‌کرد. یک نامه جعلی با نقل قول ترانه کلدپلی به‌عنوان عذرخواهی مدیرعامل، موجب گسترش شایعات و برداشت‌های اشتباه شد.

در نهایت، این رویداد نمونه‌ای روشن از اهمیت واکنش به‌موقع، مدیریت افکار عمومی و شفافیت در بحران‌های ویروسی برندهاست. شرکت‌هایی که واکنش حرفه‌ای و مسئولانه داشته باشند، حتی از دل بحران، فرصت‌هایی برای رشد و تقویت برند خود به‌دست می‌آورند.

نویسندگان: لورن ادموندز و ناتان رینولدز
تاریخ: ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۵
منبع: Business Insider

با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:

https://telegram.me/sharaPR

انتهای پیام/