ضرورت ایجاد شبکه روابط‌عمومی بحران برای مدیریت یکپارچه اطلاع‌رسانی و مقابله با شایعات
ایجاد شبکه منسجم روابط‌عمومی بحران، کلید مدیریت مؤثر اطلاع‌رسانی و افزایش اعتماد عمومی در شرایط اضطراری است.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی، گفت: با توجه به تجربه ۱۲ روز جنگ رسانه‌ای در جنگ تحمیلی اخیر، ایجاد شبکه روابط‌عمومی بحران، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است در این مسیر، نقش روابط‌عمومی‌ها به عنوان پل ارتباطی مردم و حاکمیت باید بازتعریف شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، سید مسعود یاوری، در کارگاه آموزشی روابط ‌عمومی و مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با اشاره به ضرورت تعامل و هم‌افزایی میان روابط‌عمومی‌ها و مجموعه ستادی استانداری و فرمانداری‌ها، بر ایجاد یک شبکه منسجم ارتباطی برای مدیریت مؤثر بحران‌ها تأکید کرد.

وی با اشاره به سند ملی مدیریت بحران کشور، افزود: بر اساس این سند که پس از تصویب قانون جدید مدیریت بحران در سال 1398 تدوین شده، مدیریت رسانه‌ای بحران به عنوان یکی از ارکان کلیدی در ساختار مدیریت بحران کشور تعریف شده است. در شرایط اضطراری، باید مرکز رسمی مدیریت رسانه بحران فعال شده و سخنگوی واحدی برای اطلاع‌رسانی تعیین شود.

یاوری ادامه داد: مهم‌ترین اصل در اطلاع‌رسانی بحران، یکپارچگی پیام و اجتناب از تداخل، شایعه‌پراکنی و سردرگمی در مخاطبان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی تشریح کرد: مسئولیت سخنگو، ارائه روایت رسمی و هماهنگ از وضعیت بحران است، اما این موضوع مانع از فعالیت خبری روابط‌عمومی‌ها و دستگاه‌ها در حوزه‌های تخصصی‌شان نمی‌شود؛ بلکه باید به صورت هدفمند و در چارچوب دستورالعمل‌ها باشد.

وی با برشمردن وظایف مرکز مدیریت رسانه بحران، خاطرنشان کرد: این مرکز وظیفه دارد ضمن صدور هشدارها، هماهنگی جذب کمک‌ها، رصد رسانه‌های داخلی و خارجی، مقابله با شایعات، استقرار گروه‌های رسانه‌ای در مناطق حادثه‌دیده و ساماندهی ارتباط با خبرنگاران را به صورت متمرکز مدیریت کند. همچنین حضور مقامات و نحوه اطلاع‌رسانی آنان نیز باید از طریق همین مرکز سازماندهی شود.

یاوری با تأکید بر لزوم طراحی ساز و کار اطلاع‌رسانی پیش از وقوع بحران‌ها، پیشنهاد کرد: برگزاری مانورهای رسانه‌ای، آموزش عملی برای روابط‌عمومی‌ها، شناسایی کارشناسان متخصص و تهیه فهرست تماس اضطراری از اقداماتی است که باید به‌طور منظم در دستور کار قرار گیرد. ️

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی، با انتقاد از نگاه سنتی به موضوع اطلاع‌رسانی در بحران‌ها، اظهار داشت: گاهی اظهارنظرهای ناآگاهانه یا حدسیات رسانه‌ای، موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود. بلکه باید از توصیف‌های غیرواقعی، اغراق یا کم‌نمایی در خصوص وضعیت بحران پرهیز کنیم. مدیریت رسانه‌ای بحران، نیازمند رعایت اصول حرفه‌ای، صداقت، و هماهنگی کامل با سخنگوی رسمی است.

وی در پایان با اشاره به تجربه 12 روز جنگ رسانه‌ای در جنگ تحمیلی اخیر، تصریح کرد: این تجربه نشان داد که ایجاد شبکه روابط‌عمومی‌ بحران، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. در این مسیر، نقش روابط‌عمومی‌ها به عنوان پل ارتباطی مردم و حاکمیت باید بازتعریف و تقویت شود.

احسان گرایلی، سرپرست اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی نیز بر ضرورت بازتعریف جایگاه روابط‌عمومی به‌عنوان محور ارتباط مؤثر در ساختارهای اجرایی استان تأکید کرد و گفت: روابط‌عمومی، صرفاً تولید خبر نیست؛ بلکه رکن ارتباطی حیاتی برای تحقق مأموریت‌های سازمانی در سطح استان است.

وی با اشاره به شرایط اخیر و 12 روز بحرانی پیش‌آمده که اولویت‌های کاری نهادها را دستخوش تغییر کرد، افزود: این بازه سخت، فرصتی برای بازنگری در ساختارها و فرآیندهای ارتباطی دستگاه‌های اجرایی بود.

سرپرست اداره‌کل روابط‌عمومی استانداری خراسان رضوی، ادامه داد: این تجربه نشان داد که بسیاری از نهادها از آمادگی لازم برای برقراری ارتباط مؤثر با جامعه برخوردار نیستند. این فقدان در زیست‌بوم ارتباطی استان مشهود است و نیازمند اقدام اصلاحی جدی است.

گرایلی ضمن تأکید بر اهمیت نهادینه‌سازی «رابطه دو‌سویه» میان سازمان‌ها و مخاطبان، بیان کرد: ارتباط مؤثر، تنها زمانی می‌تواند در خدمت توسعه قرار گیرد که به عنوان یک فرآیند واقعی و قابل پیاده‌سازی درون سازمان‌ها پذیرفته و نهادینه شود. در غیر این‌صورت، روابط‌عمومی تنها در بزنگاه‌های بحران ظاهر می‌شود، آن هم اغلب بدون آمادگی کافی.

وی همچنین به ضرورت تدوین شمای کلی از «زیست‌بوم ارتباطی استان» نیز اشاره کرد و گفت: باید بتوانیم اجزای زنده و فعال حوزه ارتباطات در استان را به‌هم متصل و هم‌افزا کنیم؛ از بحران آب تا مسائل حوزه سلامت و آموزش، همگی نیازمند نگاه بین‌بخشی و تعاملی هستند. این تعامل باید با محوریت روابط‌عمومی‌ها تعریف و عملیاتی شود.

با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:

https://telegram.me/sharaPR

انتهای پیام/