ضرورت اعتمادسازی در روابط عمومی از منظر دکتر فرهنگی

دکتر علی اکبر فرهنگی پدر علم مدیریت رسانه ایران و استاد پیشین دانشکده مدیریت دانشگاه تهران به‌عنوان سخنران اصلی این جلسه با اشاره به ضرورت اعتمادسازی در روابط عمومی گفت: اعتمادسازی در روابط عمومی یعنی چه بکنیم یا مقبولیت و مشروعیت لازم را در سطح ملی و بین‌المللی به دست بیاوریم.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) یکصدوهفتاد و یکمین نشست علمی و تخصصی انجمن روابط عمومی ایران با حضور اعضا و علاقمندان پنجم شهریور ۹۳ برگزار ‌شد.

به گزارش پول پرس، در ابتدای این جلسه، ابوالقاسم حکیمیان عضو هیات‌مدیره انجمن گزارشی درخصوص مهم‌ترین عملکرد یک‌ماهه هیات‌مدیره ارایه کرد.

حکیمیان با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با جهاد دانشگاهی برای توسعه همکاری‌ها، از توسعه همکاری‌ها با شورای اسلامی شهر تهران و ستاد ساماندهی سازمان‌های مردم‌نهاد خبر داد و گفت: کمیته بین‌الملل انجمن مکاتباتی را با انجمن‌های روابط‌عمومی کشورهای همسایه آغاز کرده و درصدد است تعامل بیشتری میان همسایگان در خصوص روابط‌عمومی شکل بگیرد.

وی گفت: در یک ماه گذشته بیش از ۴۰ کارت عضویت جدید صادر شده است و با تصویب شرایط عضویت حقوقی در انجمن، با ۵ درخواست موافقت شد که درحال طی کردن مراحل انجام است.

عضو هیات‌مدیره انجمن روابط عمومی ایران افزود: هیات‌مدیره ضمن مکاتبه با نمایندگی‌های انجمن در استان‌ها برای ارسال گزارش فعالیت، نماینده استان مازندران را به‌دلیل عدم فعالیت موثر برکنار کرد و هم‌اکنون درحال مذاکراتی برای اعطای نمایندگی هستیم.

بر اساس این گزارش، دکتر علی اکبر فرهنگی پدر علم مدیریت رسانه ایران و استاد پیشین دانشکده مدیریت دانشگاه تهران به‌عنوان سخنران اصلی این جلسه با اشاره به ضرورت اعتمادسازی در روابط عمومی گفت: اعتمادسازی در روابط عمومی یعنی چه بکنیم یا مقبولیت و مشروعیت لازم را در سطح ملی و بین‌المللی به دست بیاوریم.

وی افزود: مردم به روابط عمومی اعتماد می کنند که در انتقال اخبار، اصول صداقت، صلاحیت، صحت، سلامت و بی طرفی را سرلوحه کار خود قرار دهد.

پدر علم مدیریت رسانه ایران گفت: امروزه رسانه های تعاملی و شبکه های اجتماعی جایگزین مناسبی برای انتقال پیام روابط عمومی ها بجای رسانه های مکتوب وشنیداری هستند.

دکتر فرهنگی تصریح کرد: در گذشته روابط‌عمومی‌ها از روزنامه‌ها و رادیو و تلویزیون برای انتقال پیام خود به مخاطبان استفاده می کردند. در حالیکه امروزه با پیشرفت تکنولوژی ارتباطات، شبکه های تعاملی و اجتماعی جایگزین دیگر رسانه ها در جامعه شده اند.

این استاد باسابقه دانشگاه با اشاره به اینکه هر روز بر قدرت و استحکام روابط‌عمومی‌ها در جامعه جهانی افزوده می‌شود، تاکید کرد: روابط عمومی های سازمانها و ادارات باید به صورت آگاهانه به مسئولیت اجتماعی خود در انتقال صحیح نظر ات مردم به مدیران و مسئولین درجهت اعتماد سازی حرکت نمایند.

در بخش دیگری از این نشست، مهندس موسوی مدیرکل دفتر حوزه آبریز دریاچه ارومیه، گزارشی از وضعیت بحرانی آب در کشور ارایه کرد و گفت: با توجه به شرایط بحرانی آب، تاکنون تلاش‌های صورت گرفته در خصوص مدیریت مصرف و صرفه‌جویی و فرهنگ سازی با موفقیت چندانی روبرو نبوده است.

موسوی با اشاره به توان روابط‌عمومی‌ها درزمینه اصلاح الگوی مصرف اظهار داشت: با ارتقای آگاهی‌های عمومی در زمینه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و تقویت ساختارهای محلی به ویژه در جوامع کوچک می‌توان در مقابله با بحران کم آبی به نقش آفرینی پرداخت.