شش مرحله برای گسترش روابط‌عمومی

نویسنده: Laura Schneider مترجم: محمد سهرابی – متخصصین بازاریابی به شما خواهند گفت که یک طرح ریزی خوب برای بهبود و توسعه روابط‌عمومی غالبا خیلی موثرتر از تبلیغات است.این مقاله طی شش مرحله ساده در ایجاد و گسترش هسته اصلی طرح روابط‌عمومی به شما کمک می کند.

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| متخصصین بازاریابی به شما خواهند گفت که یک طرح ریزی خوب برای بهبود و توسعه روابط‌عمومی غالبا خیلی موثرتر از تبلیغات است.این مقاله طی شش مرحله ساده در ایجاد و گسترش هسته اصلی طرح روابط‌عمومی به شما کمک می کند.


مرحله 1: تعریف و نوشتن اهداف شما برای تبلیعات و طرحهای رسانه ای
چگونه طرح روش روابط‌عمومی خود را طراحی می کنید؟ آیا طراحی شما به منظور:
• کارشناسی روی همکاران شما، مطبوعات و جراید،یا ارباب رجوع و مشتریان شما می باشد؟
• ایجاد حسن نیت برای مشتریان،تهیه کنندگان یا عموم مردم می باشد؟
• جا انداختن و بالا بردن اعتبار مارک تجاری و تصاویر حرفه ای شرکت شماست؟
• آگاه کردن و ایجاد یک درک خوب از شرکت و خدمات شماست؟
• کمک کردن به شما برای معرفی یک سرویس یا محصول جدیدی به بازار است؟
• فروش و راههای رسیدن به آن است؟
• خنثی کردن فشار حاصل از تبلیفات منفی و یا بحران شرکت است؟


ممکن است متعجب شوید که چرا در ابتدای این مقاله که هدف آن چگونگی ایجاد و گسترش طرحهای تبلیغاتی می باشد این سئوالات از شما پرشیده می شود؟جواب ساده است .در حقیقت مهمترین چیز برای موفقیت در امور رسانه ای و تبلیغات تشخیص و تعریف هدف است.با ایجاد یک هدف شفاف در ذهن شما کار اصلی و بنیادی را برای تکمیل سایر مراحل این مقاله انجام داده اید.


مرحله 2: اهداف حود را برای رسیدن به هدف مرحله یک تعیین نمایید.بسیار مهم است که اهداف شما معین،قابل اندازه گیری،نتیجه بخش و زمان آن مشخص شده باشد.این اهداف باید در راستای اهداف حرفه ،فروش و بازاریابی شما نیز باشد.


مرحله 3: مشخص کنید که چه کسانی مستمعین شما برای این طرح هستند.پیام کلیدی شما چه باید باشد؟


مرحله 4: یک برنامه زمانی برای اجرای طرح روابط‌عمومی خود بنویسید.بین طرح روابط‌عمومی خود و امور فروش و بازاریابی هماهنگی برقرار کنید.


مرحله 5: طرح حمله تبلیغاتی خود را مشخص کنید.از چه ابزار تبلیغاتی برای رساندن پیام خود به عموم استفاده می کنید؟مثلا ممکن است شامل موارد ذیل باشد:
• مطبوعات و جراید
• مقالات
• کنفرانسهای خبری ،مصاحبه و …
• رادیو،تلویزیون یا مصاحبه های مطبوعاتی
• سمینارها


مرحله 6: نتیجه هرکدام از شیوه های روابط‌عمومی خود را بنویسید و بعد از انجام هر کدام از این شیوه ها نتایج را بررسی کنید.آیا به مقاصد و اهداف تعیین شده خود برای این شیوه رسیده اید؟ آیا باید طرح اصلی را تغییر دهید؟ اگر باید تغییر دهید چرا و چگونه؟