شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || سیزدهمین دوره آموزش تخصصی کارشناسان روابطعمومی ستاد سازمان و ادارات کل اوقاف و امور خیریه سراسر کشور با حضور علیرضا خسروی و با موضوع «آشنایی با تحلیل محتوای پیامهای ارتباطی» از ۲۰ تا ۲۲ آبانماه در محل سازمان اوقاف در حال برگزاری است.
به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، این دوره آموزشی با هدف ارتقای دانش و مهارت کارشناسان روابط عمومی در زمینه تحلیل پیامهای ارتباطی و تقویت بینش رسانهای برگزار میشود.
عباس لهراسبی، مدیرکل روابط عمومی و امور بینالملل سازمان اوقاف در این دوره با تأکید بر نقش محوری روابط عمومی در ارتباط مؤثر با جامعه گفت: ما سخنگو نیستیم، حقیقتجو هستیم. تلاش میکنیم اخباری که منتشر میشود کلیشهای نباشد. در سازمان اوقاف بیشترین تولید و انتشار خبر را داریم و اخبار بهصورت سریع و صادقانه منتشر میشوند.
وی افزود: با شفافسازی، میزان سؤالات بیرونی کاهش یافته است و تاکنون صدها مستند تولید شده است. روابط عمومیهای موفق کسانی هستند که بیشتر میشنوند. توصیه میکنم کارشناسان روابط عمومی کتاب بخوانند، فیلم ببینند، رمان و شعر بشناسند؛ چراکه رعایت انصاف و شناخت ادبیات، از لوازم کار روابط عمومی است. حسن برگزاری چنین دورههایی نیز این است که فرصتی برای تبادل تجربه و همکاری سازنده میان همکاران فراهم میشود.
در ادامه، علیرضا خسروی مدرس دوره، با اشاره به «اصول و خطمشی حاکم بر رسانهها» اظهار داشت: رسانه خود پیام است و هرجا وارد شود، پیامدهای آن نیز همراهش است. فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی زمانبر هستند و باید با صبر و برنامهریزی انجام شوند.
وی با پیشنهاد تشکیل «شورای هماهنگی روابط عمومیها» در استانها گفت: این شورا باید دارای جایگاه رسمی و تشکیلاتی باشد تا نقش روابط عمومیها در تصمیمگیریها تقویت شود. خوشبختانه از اواسط دهه ۸۰ روابط عمومیها صاحب آییننامه شدند و اکنون میتوانند در فرآیندهای تصمیمسازی مشارکت داشته باشند.
در بخش دوم نخستین روز کارگاه، موضوع پژوهش و تحقیق در روابط عمومی مورد بررسی قرار گرفت. خسروی در این زمینه تأکید کرد: اطلاعیابی، دستهبندی و اطلاعرسانی صحیح، اساس مدیریت ارتباطات سازمان با مخاطب است. روابط عمومی باید بتواند بر ذهن و نگرش مخاطبان اثر بگذارد، چراکه عملکرد تابع ذهن است. روابط عمومی تلفیقی از علم، هنر و فرهنگ است و ویترین هر سازمان محسوب میشود.
وی با اشاره به نقش پژوهشهای علمی و کاربردی عنوان کرد: در فرآیند تحقیق، محاسن و معایب استخراج و برای بهبود عملکردهای آتی استفاده میشود. در عصر حاضر با پدیده انفجار اطلاعات مواجهیم؛ اطلاعاتی که گاه کاربردی نیستند. در این میان، هوش مصنوعی با تحلیل دادهها بر اساس الگوریتمهای تعریفشده، میتواند بهعنوان دستیار روابط عمومی عمل کند، هرچند هنوز جایگزین انسان نشده است.
خسروی در بخش پایانی کارگاه و با پرداختن به موضوع «تحلیل محتوای پیامهای ارتباطی» گفت: تحلیل محتوا از گذشته در حوزههای نظامی، سیاسی و روانشناسی کاربرد داشته است. برای تحلیل محتوا نیاز به سواد رسانهای داریم تا بتوانیم مقولهها را بهدرستی دستهبندی کرده و تعاریفی جامع ارائه دهیم.
این دوره آموزشی تا ۲۲ آبانماه ادامه دارد و کارشناسان روابط عمومی از سراسر کشور در آن شرکت دارند.
با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:
برای اطلاعات بیشتر درباره روابط عمومی و اخبار سازمانهای مختلف، میتوانید به وبسایت شارا مراجعه کنید.
انتهای پیام/

نظر بدهید