شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || با کنار رفتن لیندا یاکارینو از سمت مدیرعاملی شرکت X، یکی از آخرین زنان حاضر در رأس شرکتهای بزرگ شبکههای اجتماعی، خلأی در رهبری زنان در سیلیکونولی پدید آمده که فعلاً نشانی از پر شدن آن دیده نمیشود.
درحالحاضر، تنها استثناها، جِی گرابر مدیرعامل Bluesky و مرِدیت ویتاکر در Signal هستند. اکثر پلتفرمهای اجتماعی و پیامرسانی همچون TikTok، Twitch، Spotify، Apple، Snapchat، Pinterest، Reddit، LinkedIn، Telegram، Substack و Patreon همگی توسط مردان اداره میشوند، هرچند در ردههای اجرایی دیگر، زنان حضوری پررنگ دارند.
در هفته گذشته، متا، کانر هایز را بهعنوان مدیر جدید اپلیکیشن Threads منصوب کرد. مدیریت اینستاگرام با آدام موسری، واتساپ با ویل کاتکارت، و خود متا با مارک زاکربرگ است. در سال ۲۰۲۳، یوتیوب نیرال موهان را بهجای سوزان ووجیسکی که نزدیک به یک دهه مدیرعامل بود، منصوب کرد. همچنین نیرَو تولیا در ۲۰۲۴ جایگزین سارا فرایر در Nextdoor شد.
بر اساس آمار، تنها ۱۱٪ مدیران عامل شرکتهای فهرست Fortune 500 را زنان تشکیل میدهند. در میان ۵۲ شرکت فناوری حاضر در این فهرست، فقط ۶ زن مدیرعامل هستند و هیچکدام در حوزه شبکههای اجتماعی یا پیامرسانی حضور ندارند. این در حالی است که زنان و گروههای کمنماینده، از فعالترین کاربران این پلتفرمها بوده و در عین حال بیشترین قربانیان خشونتهای آنلاین هستند.
زنان در شرکتهای شبکه اجتماعی بیشتر در سمتهای مالی، منابع انسانی، حقوقی، ارتباطات و بازاریابی دیده میشوند، اما در نقشهای درآمدمحور ارشد بسیار کمرنگ هستند. برای نمونه، سوزان لی در ۲۰۲۲ بهعنوان مدیر مالی متا منصوب شد. راث پورات در ۲۰۲۳ به ریاست و مدیریت سرمایهگذاری گوگل رسید. جِن وونگ در ردیت مدیر اجرایی است. همچنین، میشل ویور در توییچ و جولیا براو دانلی در پینترست مدیران مالیاند و سارا لیری، همبنیانگذار Nextdoor، مدیر بازاریابی و توسعه جهانی است.
در بخش ارتباطات، زنان مسئولیتهای کلیدی را در شرکتهایی چون Twitch، Spotify، Snapchat، Pinterest، LinkedIn، Nextdoor و Substack برعهده دارند.
۲۲ ژوئیه ۲۰۲۵ | نویسنده: سارا فیشر | منبع: Axios
با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:
انتهای پیام/
نظر بدهید