هیئت وزیران با اصلاح آییننامه شورای اطلاعرسانی دولت، سازوکار مشخصی برای شکایت دستگاههای اجرایی از رسانهها تعیین کرد که بر پاسخگویی، میانجیگری و کاهش دعاوی قضایی تأکید دارد.
مصوبه جدید دولت، شکایت از رسانهها را منوط به طی فرآیند پاسخگویی، بررسی در شورای اطلاعرسانی و تصمیمگیری کارگروه تخصصی کرده و رویکردی تنظیمگرانه در حکمرانی رسانهای اتخاذ نموده است.
مصوبه نحوه شکایت از رسانه ها موضوع اصلاح آییننامه چگونگی تعیین و حدود وظایف سخنگوی هیئت دولت و تشکیل شورای اطلاع رسانی دولت
تصویبنامه شماره ۱۶۵۴۱۲/ت۶۳۸۳۷هـ مورخ ۳۰/۹/۱۴۰۴ هیئت وزیران شکایت از رسانه ها
کلیه دستگاههای اجرایی
وزیران در جلسه ۱۲/۰۹/۱۴۰۴ به پیشنهاد شماره ۱۹۱۰۷۲ مورخ ۸/۱۲/۱۴۰۳ شورای اطلاعرسانی دولت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
تبصره (۴) ماده (۵) آییننامه چگونگی تعیین و حدود وظایف سخنگوی هیئت دولت و تشکیل شورای اطلاع رسانی دولت، موضوع تصویبنامه شماره ۱۵۱۴۷۸/ت۶۰۳۶۴هـ مورخ ۲۲/۸/۱۴۰۱ به شرح زیر اصلاح میشود:
تبصره ۴- در مواردی که دستگاههای اجرایی ذیل قوه مجریه قصد شکایت از رسانهای را داشته باشند، چنانچه رفتار رسانه از مصادیق موضوع ماده (۲۳) قانون مطبوعات مصوب ۱۳۶۴ با اصلاحات بعدی آن باشد، دستگاه اجرایی بدواً باید از سازوکار پاسخگویی مندرج در این ماده استفاده کند و در صورت امتناع رسانه از انتشار پاسخ و در سایر رفتارهای مجرمانه، مراتب ظرف حداکثر پنج روز کاری از طریق بالاترین مقام دستگاه حسب مورد در سطح ستاد، به دبیرخانه شورای اطلاعرسانی دولت و در سطح استان به دبیرخانه شورای اطلاعرسانی استان ارسال میشود.
دبیرخانه شوراهای یادشده ظرف حداکثر پنج روز کاری، موضوع را در کارگروهی متشکل از دبیر شورای مربوط (رئیس شورای اطلاعرسانی دولت در سطح ستاد و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح ستاد و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح استان) و نماینده دستگاه اجرایی شاکی و حسب مورد در مرکز، با عضویت معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور و در استان با عضویت معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، مدیر کل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری مربوط و یکی از اشخاص حقیقی شورا به انتخاب شورای اطلاعرسانی استان، مطرح و نسبت به طرح شکایت یا عدم طرح آن و در صورت لزوم، پیشبینی تدابیر لازم، تصمیمگیری مینماید که برای دستگاه اجرایی لازمالاجرا است. مواردی که به تشخیص کارگروه استان، ماهیت ملی داشته باشد یا به جمعبندی روشن نرسد، برای طرح در کارگروه مرکز به دبیرخنه شورای اطلاعرسانی دولت ارسال میشود. در هر یک از مراحل یادشده، چنانچه دادستان شروع به تعقیب رسانه نموده باشد و همچنین در مواردی که موضوع از طریق «درج مطلب عذرخواهی»، «اصلاح عملکرد»، «تعهد به عدم تکرار» و یا سایر موارد مشابه، قابل حل و فصل باشد، به همان ترتیب عمل خواهد شد و شکایت دستگاه اجرایی از رسانه منتفی است. شکایت از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز تابع قانون اساسنامه سازمان یادشده مصوب ۱۳۶۲ با اصلاحات بعدی است.
محمدرضا عارف- معاون اول رییسجمهور

نظر بدهید