زینب (س): روابط عمومی کربلا
حضرت زینب (س) در اوج تحریف و سکوت، رسانه‌ای‌ترین نقش تاریخ را ایفا کرد و الگویی بی‌بدیل از روابط‌عمومی مقاومت به‌جا گذاشت.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || روابط عمومی نوین با ترکیبی از فرصت ها و تهدید ها واقعیت انکار ناپذیر دنیای امروزند و چیزی فراتر از سخنگویی و تبلیغ. ابزاری استراتژیک برای تاثیرگذاری برافکار عمومی، حفظ هویت و انتقال پیام اثربخش در شرایط بحرانی و ساخت تصویر عمومی در دل مخاطرات و تحریف هاست.

در روابط عمومی مدرن دامنه فعالیت در بسیاری موارد خارج از محدوده شناخته شده روابط ‌عمومی‌ است. باید یادآور شد که کارکرد روابط عمومی محدود به تولید و انتشار اخبار و اطلاعات و انتقال آن به مخاطبان نمی‌شود بلکه فرآیند بررسی حجم انبوه اطلاعات در فضاهای آنلاین، انتخاب و گزینش بخش‌های با ارزش و دارای اهمیت آن، نحوه انتشار را تشکیل می‌دهد.

حال اگر با نگاهی تحلیلی به واقعه عاشورا بنگریم، یکی از برجسته‌ترین نقش‌هایی که پس از این واقعه ظهور یافت، نقشی بسیار شبیه به کارکردهای روابط عمومی امروزی بود؛ و آن نقش را حضرت زینب کبری (س) ایفا کرد؛ و آن‌چه امروز به‌عنوان روابط عمومی نوین می‌شناسیم، در منش و روش ایشان، به‌صورت خالص، اخلاقی و اثربخش متبلور بوده است. بدون شک، اگر کربلا رسانه‌ای‌ترین واقعه تاریخ است، حضرت زینب، بزرگ‌ترین مدیر روابط عمومی آن است. ایشان با ایفای نقشی چندوجهی، ترکیبی از سخنگویی، کنشگری اجتماعی، مدیریت افکار عمومی، روایت‌گری و هدایت ارتباطات را در سخت‌ترین شرایط ممکن بر عهده گرفت.

در مسیر اسارت، حضرت زینب نه‌تنها نقش یک راوی را ایفا کرد، بلکه نقش حفاظتی و هویتی برای کاروان اهل بیت را نیز بر عهده داشت. او با رهبری کاروان، تقویت روحیه بازماندگان، و ایستادگی در برابر رفتارهای تحقیرآمیز دشمن، مانع از فروپاشی روانی و اجتماعی کاروان شد. در ادبیات امروز روابط عمومی، این وظایف به عنوان بخشی از مدیریت بحران و هویت برند شناخته می‌شود.

عاشورا صرفاً نبردی نظامی نبود، بلکه میدانی برای تقابل فرهنگی و رسانه‌ای نیز بود؛ انقلابی که با شهادت به اوج رسید و با پیام‌رسانی حضرت زینب (س) زنده ماند. هنگامی‌که شمشیرها خاموش و پیکرهای شهدا در میدان کربلا باقی مانده بودند، وظیفه‌ی پاسداری از پیام عاشورا بر دوش بانویی افتاد که بی‌تردید ستون اصلی این نهضت پس از عاشورا بود.

سر نی در نینوا می‌ماند اگر زینب نبود
کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود
چهره‌ی سرخ حقیقت بعد از آن توفان رنگ
پشت ابری از ریا می‌ماند اگر زینب نبود
در عبور بستر تاریخ، سیل انقلاب
پشت کوه فتنه جا می‌ماند اگر زینب نبود

در عصری که دروغ، سانسور و نیرنگ رسانه‌ای در اوج بود، حضرت زینب (س) با ایفای نقشی دقیق، هوشمندانه و به‌هنگام، پیام واقعی عاشورا و آن‌چه بر اهل‌بیت (ع) گذشته بود را به افکار عمومی رساند و تمام ابزارهای رسانه‌ای حکومت را خنثی کرد. ایشان کاری کرد که پیام عاشورا نه‌تنها در تاریخ باقی بماند، بلکه به وجدان بیدار بشریت گره بخورد.

اگر امروز روابط‌عمومی را نهادی برای «پاسداری از حقیقت و هویت» بدانیم، حضرت زینب کبری (س) الگویی بی‌بدیل و تمام‌عیار در این عرصه است؛ الگویی که با ایمان، صبر، آگاهی و مهارت، از حقیقت دفاع کرد و میراثی ماندگار از عاشورا به‌جای گذاشت.

کربلا تنها در میدان جنگ رقم نخورد؛ بلکه در میدان روایت و رسانه نیز ادامه یافت، و آن نبرد دوم را حضرت زینب (س) با سربلندی و افتخار مدیریت کرد.

با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:

https://telegram.me/sharaPR

انتهای پیام/