روز جهانی تلویزیون

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۶م، بیست ‌و یکم نوامبر را به‌‏عنوان «روز جهانی تلویزیون» تعیین کرد.

سازمان ملل متحد هدف از چنین اقدامی را ترغیب کشورها به تبادل برنامه‌های تلویزیونی به‌ویژه برنامه‌هایی اعلام کرد که برای گسترش صلح، توسعه‌ی اجتماعی و اقتصادی و تقویت مسائل فرهنگی جامعه ساخته می‌شود.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)|| مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۶م، بیست ‌و یکم نوامبر را به‌‏عنوان «روز جهانی تلویزیون» تعیین کرد.

 

سازمان ملل متحد هدف از چنین اقدامی را ترغیب کشورها به تبادل برنامه‌های تلویزیونی به‌ویژه برنامه‌هایی اعلام کرد که برای گسترش صلح، توسعه‌ی اجتماعی و اقتصادی و تقویت مسائل فرهنگی جامعه ساخته می‌شود.

 

تلویزیون به تأثیر‌گذار‌ترین رسانه در عصر ما مبدل شده است.

 

تلویزیون عرصه‌ای برای نمایش تصاویر، فرم‌ها و سبک‌هایی است که انسان را احاطه کرده است.

 

تلویزیون، مردمی‌ترین و پرمخاطب‌ترین مدیوم برای ارتباطات و اطلاع‌رسانی است.

 

«آنیکا نایبرگ فرانکنهارز»، مدیر رسانه‌ اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اروپا (EBU) در سخنرانی خود به مناسبت روز جهانی تلویزیون (دوم آبانماه 1391) از این رسانه جهانی تجلیل کرد.

 

وی درباره‌ تاثیر تلویزیون در جامعه‌ جهانی گفت: تلویزیون همچنان به عنوان رسانه‌ای قدرتمند به کار خود ادامه می‌دهد و ترببونی جمعی است که هنوز هم از لحاظ احساسی برای‌مان خوشایند است.

 

«فرانکنهارز» در ادامه‌ سخنانش گفت: تلویزیون قادر است تمام جمعیت جهان را در جریان رویدادهای مهم از جمله مسابقات المپیک بگذارد. تلویزیون می‌تواند مرزها را بشکند،‌ گستردگی جهان را نمایان کند،‌ آموزش دهد و قصه‌پردازی کند.

 

بر اساس آماری که «EBU» از طریق اعضای این اتحادیه به دست آورده‌، تلویزیون‌های اروپا در سال 2011 دومین رتبه را از لحاظ میزان مخاطب کسب کردند. در سال گذشته‌ میلادی اروپایی‌ها به طور میانگین روزانه 3 ساعت به تماشای تلویزیون نشسته‌اند.

 

صنعت تلویزیون اروپا در سال 2011 بر بیش از یک‌سوم بازار کلی کشورها برتری داشت؛‌ این در حالی است که در بسیاری از کشورها، به‌ویژه کشورهای اروپای غربی،‌ این رسانه بر دیگر درآمدهای ملی غلبه کرده است.

 

اعضای اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اروپا که بر تولید محصولات خلاقانه در رادیو‌، تلویزیون و شبکه‌های اینترنتی تاکید دارند‌، از نشست‌های عمومی خود به عنوان فرصتی برای تبادل ایده‌های نو و ارزشمند در جهت تولید برنامه‌های مختلف در زمینه‌های علمی،‌ آموزشی،‌ مستند،‌ داستانی‌، انیمیشن‌ و… استفاده می‌کنند.

 

در گزارش سایت «EBU» به مناسبت فرار رسیدن روز جهانی تلویزیون همچنین آمده است: تلویزیون دیگر ابزاری مختص دیدن برنامه نیست و با همگرایی رسانه‌های مختلف محصولات تولید می‌شوند و از طرق مختلف همچون رادیو‌، تلویزیون‌، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در اختیار مخاطب قرار می‌گیرند.