روابط‌عمومی‌ها، رسولان امید و همبستگی

نویسنده: سیدحسین احمدنژاد

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || هر جامعه و کشوری برای تداوم حیات جمعی خود نیازمند امید، نشاط و  سرزندگی است و جامعه‌ای که در برابر فوران مستمر امواج سرخوردگی و نومیدی به سر می‌برد و خود را در این تلاطم تنها می‌یابد، بیش از پیش نیازمند افراد و جایگاه‌هایی است که آن را جان ببخشند، امیدوار نگاهش دارند و نگذارند که در این امواج غرق شود.

از مهم‌ترین جایگاه‌هایی که می‌تواند در این میانه نقش بسزایی ایفا کند و حمایتگر مردم در برابر این امواج باشد، روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌ها هستند.

آنان با بازتاب فعالیت‌ها و اقدامات امیدبخش و معرفی گام‌های بهبوددهنده، می‌توانند مرهم بزرگی بر حس تنهاماندگی و نومیدی از تغییر باشند و این مهم را به جامعه متبادر کنند که نیازها و اولویت‌های آن شنیده و دیده می‌شود و از همه مهم‌تر آنکه در برنامه‌ریزی‌های سازمانی و اداری کشور مورد توجه قرار می‌گیرد. این نهادها بواسطه دسترسی به اطلاعات و واسطه‌گری میان نهادها و جامعه رکنی اساسی در این عرصه هستند.

علاوه بر این روابط‌عمومی‌ها می‌توانند با بسترسازی درست، هدفمند و تسهیل دسترسی‌های جامعه و مدیرانش در تقویت و اعتلای روح همبستگی جامعه نیز نقش‌آفرین باشند و چونان زنجیره‌ای مهم اجزای اصلی جامعه را به‌هم متصل کرده و نگذارند شیرازه این ما بودگی از هم بپاشد.

و البته بدیهی است در صورت دسترسی به مواردی که ذکر شد، جامعه حس خوشایندتری از تحولات به خود بگیرد و از یکسو در چالش‌ها و بحران‌های خود از هم نگسلد و از سوی دیگر به واسطه اطلاعات و اخبار صادقانه ای که دریافت می‌کند، مانع از عمیق تر شدن چالش‌ها و نشر شایعاتی شود که زخم‌های اجتماعی را عمیق تر می‌کنند.

روابط‌عمومی‌ها برای رسیدن به این مقاصد و تحقق اهداف مهمی که ذکر شد نیازمند موارد ذیل هستند:

✔️ برنامه ریزی، خلاقیت و ابتکار در ایجاد و گسترش مسیرهای ارتباطی میان مردم و سازمان‌ها
✔️ صداقت در گفتار و پرهیز از امیدآفرینی های بیهوده و ساختگی
✔️ شنیدن و دیدن دردها و نواقص موجود در نظام حکمرانی
✔️ اصرار بر شفافیت و ایجاد و گسترش مکانیزهای تقویت کننده آن
✔️ و از همه مهم‌تر ارتباط گسترده، سالم و مستمر با آحاد جامعه تا آنان را در فهم و درک نیازهای جامعه دچار کج‌فهمی یا فهم‌های ساختگی و ناقص نکند.

نیاز به خاطرنشانی است که نقش روابط‌عمومی‌ها در روزگار و عصر رسانه هر روز پیچده و مهم‌تر می‌شود. بطوری که دیگر نمی‌توان عرصه و موقعیت و جایگاهی را از روابط‌عمومی و رسانه بی نیاز دید و این خود روابط‌عمومی‌ها هستند که با امید آفرینی و باور و اهتمام به نقش مهم خود در روزگار ما می توانند علاوه بر رفع چالش‌ها و کمبودها، جایگاه خود را نیز در این میانه ارتقا بخشیده و بیش از هر زمان دیگری ضرورت و اهمیت خود را به جامعه و مدیرانش گوشزد کنند و اگر نتوانند در رسیدن به اهداف فوق الذکر موفق عمل کنند، لطمات جبران‌ناپذیری به جامعه و جایگاه خودشان وارد خواهند آورد.

در پایان می‌توان به این جمع‌بندی رسید که جایگاه، شان و اهمیت روابط‌عمومی‌ها، بیش و پیش از هر عامل دیگری به عملکرد و فعلیت خود آنان بستگی دارد.

انتهای پیام/

<div id=”div_eRasanehTrustseal_24429″></div>
<script src=”https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js”></script>
<script>eRasaneh_Trustseal(24429, false);</script>

با کلیک روی لینک زیر به کانال روش‌های ما بپیوندید:

https://telegram.me/sharaPR

◽️